שאלה,
אם לאחרונה התגלה כי אבי אינו אבי הביולוגי, האם עדיין אני צריך לשבת שבעה כמנהג ההלכה של 7 ימים, 30 ימים, שנה?
תשובה:
בנוגע לשאלתך על חיוב אבילות במי שגילה שאביו איננו אב ביולוגי, התשובה היא כי מעיקר הדין אין חיוב אבילות שבעה שלושים ושנה אלא על אב ביולוגי בלבד. אולם ככל שיחפוץ לכבדו ולנהוג בו מקצת דיני אבילות רשאי, יתר על כן פעמים אף ראוי לו להתאבל עליו כגון כאשר האב שאינו ביולוגי הינו בעלה של אמו הביולוגית, שבמקרה כזה מדין כבוד אמו ראוי לו לנהוג בו כבוד אף לאחר מותו, כפי שכתב השו”ע יו”ד סימן ר”מ.
מקורות
מי שגילה שאביו איננו האב הביולוגי שלו האם צריך להתאבל עליו
מעיקר הדין אב שאיננו אב ביולוגי איננו מוגדר אב לפי ההלכה, לפיכך אין צריך לנהוג עליו מנהגי אבילות, לא לעניין שבעה לא לעניין שלושים ולא שנה. אולם פעמים מדין כבוד למי שגידלו ראוי לנהוג מנהגי אבילות משום כבוד. בפרט כאשר אב זה הינו נשוי לאמו הביולוגית.
שהרי כתב השולחן ערוך יו”ד סימן ר”מ חייב אדם לכבד אשת אביו, אף ע”פ שאינה אמו, כל זמן שאביו קיים. וחייב לכבד בעל אמו, כל זמן שאמו קיימת. אבל לאחר מיתה, אינו חייב בכבודם. ומכל מקום דבר הגון לכבדם אף לאחר מיתה.
כן העלה בילקוט יוסף הלכות אבלות סימן י”ד בזה”ל, מי שגידל יתום בתוך ביתו במשך שנים, אין אותו יתום צריך לנהוג אבילות אחר פטירת הוריו מאמציו, ואינו יושב עליהם שבעה אפילו אם גידלו אותו מקטנותו. אך יראה עצמו שהוא בצער על פטירתם, ואם אפשר לא יגלח כל שבעה או כל שלשים.
ויש אומרים שמותר לו לנהוג עליהם אבלות, ולקבל תנחומין כל שבעה, משום הכרת הטוב למי שגדלוהו והיו לו כאב ואם, וגם לדבריהם הרי הוא חייב בתלמוד תורה בשעה שאין מנחמים. ורק כשבאים מנחמים פטור מתלמוד תורה. וכן לעניין תפילין חייב להניחן. ואם אין להם בנים שיאמרו עליהם קדיש, ראוי שיאמר עליהם קדיש כל י”ב חודש [חוץ מהשבוע הראשון של חודש ה- י”ב], ולומר השכבה לעילוי נשמתם.