חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב אליהו בחבוט

ארץ השואל: ברזיל

שאלה:

שלום כבוד הרב .
כמה שאלות על סעודה שלישית בשבת: להבדיל מ 2 הסעודות הראשונות של שבת שכידוע פשוט שצריך לאכול לחם
א) באופן כללי, חייבים לאכול סעודה שלישית?
ב) אם חייבים בעיקרון לאכול, במצב שאדם היה מעדיף לא לאכול כי הוא יחסית שבע אז הוא פטור?
ג) אם אדם שבע לא חייב בסעודה, אז היה צריך להשתדל מלכתחילה לא להגיע למצב כזה?
ד) אם רוצה לאכול עוגה במקום לחם ?
ה) מה נכתב על חשיבות סעודה זו?

 

תשובה:

שאלותיך במקום בפרט בשבתות אלו של החורף שזמן סעודה ג’ מתקצר והולך ורבים שבעים מסעודת הבוקר, וע”כ נשיב בקצרה אודות שאלותיך:

א. יש להשתדל לאכול לחם גם בסעודה שלישית, ולפי הזוהר והקבלה חובתה שווה ליתר הסעודות, אמנם לפי הפשט אין חובתה כמו ביתר הסעודות שהינם בפת דווקא,

וע”כ כשחש תחושת שבע והאכילה קשה עליו, אין עליו חיוב סעודה כלל, דסעודת שבת לעונג ניתנה ולא לצער, אמנם אם יכול יקיים סעודה זו, בכביצה (54 גרם) עוגות – ה’ מיני דגן, ואם גם זה קשה לו, יאכל כזית בשר או דגים או אפילו פירות וירקות, ודי בזה. (וטוב יותר בעוגות שהם ספק פת הבאה בכיסנין).

ב. בודאי דלכתחילה כל אדם יקיים עיקר ההלכה, ולא יביא עצמו לידי שבע על ידי אכילה מופרזת בסעודת הבוקר, או בין הסעודות, וע”ז נאמר החכם עיניו בראשו.

והמקפיד בג’ סעודות, עליו נאמר, שניצל משלש פורעניות: מחבלו של משיח וממלחמת גוג ומגוג ומדינה של גיהנם. ובכלל זה הצלה מהצרות שניתרבו בדורנו ה’ ירחם.

 

מקורות: גמ’ מסכת שבת (דף קיז:), שלחן ערוך (סי’ רצא סעיף ה’), בן איש חי (פ’ חיי שרה), ובס’ חזון עובדיה – שבת

 

 

שאלה: שלום כבוד הרב .
כמה שאלות על סעודה שלישית בשבת: להבדיל מ 2 הסעודות הראשונות של שבת שכידוע פשוט שצריך לאכול לחם
א) באופן כללי, חייבים לאכול סעודה שלישית?
ב) אם חייבים בעיקרון לאכול, במצב שאדם היה מעדיף לא לאכול כי הוא יחסית שבע אז הוא פטור?
ג) אם אדם שבע לא חייב בסעודה, אז היה צריך להשתדל מלכתחילה לא להגיע למצב כזה?
ד) אם רוצה לאכול עוגה במקום לחם ?
ה) מה נכתב על חשיבות סעודה זו?

 

תשובה: שאלותיך במקום בפרט בשבתות אלו של החורף שזמן סעודה ג’ מתקצר והולך ורבים שבעים מסעודת הבוקר, וע”כ נשיב בקצרה אודות שאלותיך:

א. יש להשתדל לאכול לחם גם בסעודה שלישית, ולפי הזוהר והקבלה חובתה שווה ליתר הסעודות, אמנם לפי הפשט אין חובתה כמו ביתר הסעודות שהינם בפת דווקא,

וע”כ כשחש תחושת שבע והאכילה קשה עליו, אין עליו חיוב סעודה כלל, דסעודת שבת לעונג ניתנה ולא לצער, אמנם אם יכול יקיים סעודה זו, בכביצה (54 גרם) עוגות – ה’ מיני דגן, ואם גם זה קשה לו, יאכל כזית בשר או דגים או אפילו פירות וירקות, ודי בזה. (וטוב יותר בעוגות שהם ספק פת הבאה בכיסנין).

ב. בודאי דלכתחילה כל אדם יקיים עיקר ההלכה, ולא יביא עצמו לידי שבע על ידי אכילה מופרזת בסעודת הבוקר, או בין הסעודות, וע”ז נאמר החכם עיניו בראשו.

והמקפיד בג’ סעודות, עליו נאמר, שניצל משלש פורעניות: מחבלו של משיח וממלחמת גוג ומגוג ומדינה של גיהנם. ובכלל זה הצלה מהצרות שניתרבו בדורנו ה’ ירחם.

 

מקורות: גמ’ מסכת שבת (דף קיז:), שלחן ערוך (סי’ רצא סעיף ה’), בן איש חי (פ’ חיי שרה), ובס’ חזון עובדיה – שבת

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

נהר נחל מים
הרה"ג ר' אליהו ברכה

נהר סמבטיון בזמן הזה

מקורות והרחבת העניין מקור הדבר בגמ’ ופירוש השם ‘סמבטיון’ וזיהוי מקומו א. בגמרא סנהדרין (סה: ובמוסגר נביא את פירש”י) שאל

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש