חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

שלום וברכה

יש לי בבית wifi שהוא לא שלי אבל הוא פתוח בלי קוד, האם מותר לי להשתמש בזה אני לא יודע של מי זה?

היו פעמים שבטעות הייתי מחובר על זה, האם אני צריך לעשות משהו?

 

תשובה:

מותר להשתמש ברשת אינטרנט אלחוטית WIFI שאיננה שלך, שימוש שאינו קבוע, ככל שהרשת פתוחה ללא חסימה. אולם במידה והרשת האלחוטית הינה עם סיסמא, גם אם הצלחת לפצח את הסיסמא אין היתר להשתמש ברשת שאיננה שלך ללא הסכמה.

לפיכך גם בנוגע לשאלתך, אין בעיה בכך שהיית מחובר לרשת בעבר, כמו כן אין מניעה להתחבר מכאן ואילך לרשת האלחוטית באופן מזדמן שאיננו שימוש קבוע.

חשוב להבהיר, כי התשובה היא בכל הנוגע לשימוש מצד דיני ממונות, אולם חיבור לרשת אלחוטית ללא סינון תכנים שאינם ראויים, אסורה בהחלט, כי מרובים הם האיסורים המצויים ברשת האינטרנט שאיננה חסומה כפי הידוע, וכפי שאסרו כל גדולי הפוסקים בדורנו.

 

 

מקורות וציונים:
זה נהנה וזה אינו חסר
בגמרא בב”ק דף כ’ מבואר כי הדר בחצר חבירו ללא רשות, ככל שהוא אדם שלא עשוי לשכור והחצר איננה מיועדת להשכרה, איננו צריך לשלם על כך לבעל החצר. משום דין זה נהנה וזה אינו חסר.

כן העלה הרמב”ם להלכה בהלכות גזילה פרק ג’ הלכה ט’, כן פסק השולחן ערוך חושן משפט סימן שס”ג סעיף ו’ ואילך, כי הדר בחצר חבירו שלא מדעתו, אם אמר לו בעל החצר צא, ולא יצא, חייב ליתן לו כל שכרו. אבל אם לא אמר לו בעל החצר – צא, אם אותה חצר אינה עשויה לשכר, אינו צריך להעלות לו שכר. אף על פי שדרך זה הדר לשכור מקום לעצמו, שזה נהנה וזה אינו חסר.

מכאן יש שלמדו כי ניתן להשתמש ברשת אלחוטית של אדם אחר ללא רשות, משום דהוה זה נהנה וזה אינו חסר.

אולם לעניות דעתי אין בכך היתר, משום שעל ידי השימוש ברשת האלחוטית מואטת מהירות הגלישה של בעל הרשת, והרי נפסק להלכה דאפילו אם חסר בעל החצר דבר מועט, אין בזה דין ‘זה נהנה וזה אינו חסר’.

כפי שכתב השולחן ערוך חו”מ סימן שס”ג סעיף ז’, דיש אומרים דהא דאמרינן שכאשר אין החצר עומד לשכר דאמרינן אינו צריך להעלות לו שכר, היינו דווקא שאיננו מחסר את הבעלים כלום. אולם אם מחסרו אפילו דבר מועט, כגון שהיה הבית חדש וזה חסרו במה שהשחיר את כתליו מעט, אף על פי שאין הפסד אותו שחרורית אלא מועט, מגלגלים עליו לשלם את כל מה שנהנה.

עיין בספר החשוב דרך האתרים סימן קע”ו, לגאון הגדול הרב אברהם מיימון שליט”א, שהעלה להלכה, שמותר להשתמש ברשת אלחוטית של אדם אחר, רק אם איננו מאט ומפריע לו בגלישה. אכן כפי הנראה, מבחינה מציאותית כמעט תמיד ישנה האטה כל שהיא לבעל הרשת אם משתמש גם הוא ברשת באותה שעה, וגם אם בשעות מסויימות אין ההאטה מורגשת כלל, בשעות העומס גם שימוש קטן גורם להאטה משמעותית יותר, לכן קשה לומר שיש מציאות בה שימוש ברשת אלחוטית ללא רשות לא תוגדר כ’זה נהנה וזה חסר מעט’. חשוב לציין כי כיום מהירות הגלישה היא חשובה עבור המשתמשים בה, כפי שניתן להסיק מעצם העובדה שעל מהירות גלישה מהירה יותר גובים החברות מחיר גבוה יותר, וכפי שיודע כל מי שנזקק לשירותי הרשת.

 
עצם הדבר שהרשת איננה חסומה מתיר את השימוש בה
אולם מצד אחר יש להתיר שימוש ברשת אלחוטית של אדם אחר, משום שעצם הדבר שמפעיל אדם את המודם שלו המשדר רשת אינטרנט אלחוטית פתוחה ללא סיסמא, ולא מונע זאת באמצעות כתיבת סיסמא פשוטה, מגלה הוא את דעתו בכך שמסכים הוא לכל המעוניין להשתמש ברשת זו.

יתר על כן אף אם לא עשה זאת במודע, עצם המציאות כי הרשת פתוחה לכל מעוניין, מהווה איבוד שליטה והסמכה במעשה על שימוש ברשת האלחוטית לכל אדם. כעין זוטו של ים שהמציאות בה החפץ אבוד מבעליו ומכל אדם מהווה הפקר, שגם אם ירדוף הבעלים אחד חפציו, הרי הם הפקר וכל הקודם זוכה. גם בנידון רשת אלחוטית הפתוחה ללא סיסמה, עצם המציאות בה גלויה היא ונגישה לכל משתמש, מהווה איבוד שליטה מוחלט על השימוש ברשת כאשר היא ללא סיסמא.

 

אמנם למרות האמור, מאחר וכפי הנראה בדעת בני האדם, גם אדם שפותח את הרשת האלחוטית שלו לכל משתמש, איננו מתכוון בזה שישתמשו באופן קבוע ברשת שלו, ובנוסף בלי ספק שכאשר משתמשים באופן קבוע ברשת שלו הדבר מחסר את בעל הרשת, באופן שניתן היה לומר שאילו היה מודע לכך היה מציב סיסמא לרשת. לכן כתבתי שאין להשתמש באופן קבוע ברשת אלחוטית שאיננה שלך.

נוסף על כך, גם החברה המספקת את שירותי האינטרנט ללקוח, אין בדעתה לספק שירותי אינטרנט לכל שכניו של הלקוח שלהם, ואף שאיננה מחייבת את הלקוח להציב סיסמא לרשת האלחוטית שלו, אין זה כמטרה לאפשר שימוש משותף לכמה שכנים על רשת לקוח אחד, אלא כאשר השימוש הוא מזדמן ושלא באופן קבוע.

לכן אף שלא ניתן לומר כי שימוש קבוע ברשת אלחוטית גובל בגזל, אולם אין הדבר ראוי לעשות כן באופן קבוע, משום שאין זה דעת הלקוח ואין זה דעת החברה המספקת את שירותי האינטרנט כאמור.

 
אין היתר להשתמש ברשת אלחוטית החסומה בסיסמא
כל האמור הוא בנוגע לרשת אלחוטית פתוחה ללא סיסמא כל שהיא, אולם רשת אלחוטית שיש לה סיסמא אלא שהסיסמא נודעה למאן דהוא או שפיצחה מעצמו, אין היתר להשתמש ברשת זו כלל, כפי שפסק השולחן ערוך חו”מ סימן שס”ג סעיף ו’ כי כאשר אמר בעל החצר לנכנס לדור בחצרו – צא, אם לא יצא חייב לשלם הכל, גם אם לא חסרו לבעל החצר מאומה. כן הוא הדבר לגבי בעל רשת אלחוטית הכותב סיסמא לרשת, שגם אם הסיסמא פוצחה, הרי בעל הרשת ביקש למנוע מאחרים את השימוש ברשת על ידי הצבת סיסמא, לפיכך אסור לאחר להשתמש בה ואם השתמש חייב לשלם.

אף שיש שכתבו כי שימוש ברשת אלחוטית מהווה דבר שאין בו ממש ואין בזה גזל, אין הדבר כן. אלא הוא כעין כניסה לחצר חברו כאשר אומר לו צא, שאף שהמגורים עצמם אין בהם ממש כפי המבואר בשו”ע חו”מ סימן רי”ב, בכל זאת הדבר אסור. ואין ספק שבעל הדבר יכול למנוע מכל העולם להשתמש בכל דבר שהוא בבעלותו וביצירתו, זאת מכח בעלותו על הדבר, ואכמ”ל.

 
איסור חמור להתחבר לאינטרנט שאיננו מסונן כנדרש
חשוב לכפול ולהבהיר שנית, כי כל האמור בנידון תשובה זו הוא מצד דיני ממונות, אולם ככל שהרשת האלחוטית איננה חסומה בסינון מוקפד כנדרש, איסור חמור הוא להתחבר לרשת אינטרנט כזו, שהרי רבו המכשולות והאיסורים שעלול האדם להגיע בחיבור לרשת כזו, וכבר אסרו הדבר גדולי הפוסקים שבדורנו.

שאלה:

שלום וברכה

יש לי בבית wifi שהוא לא שלי אבל הוא פתוח בלי קוד, האם מותר לי להשתמש בזה אני לא יודע של מי זה?

היו פעמים שבטעות הייתי מחובר על זה, האם אני צריך לעשות משהו?

 

תשובה:

מותר להשתמש ברשת אינטרנט אלחוטית WIFI שאיננה שלך, שימוש שאינו קבוע, ככל שהרשת פתוחה ללא חסימה. אולם במידה והרשת האלחוטית הינה עם סיסמא, גם אם הצלחת לפצח את הסיסמא אין היתר להשתמש ברשת שאיננה שלך ללא הסכמה.

לפיכך גם בנוגע לשאלתך, אין בעיה בכך שהיית מחובר לרשת בעבר, כמו כן אין מניעה להתחבר מכאן ואילך לרשת האלחוטית באופן מזדמן שאיננו שימוש קבוע.

חשוב להבהיר, כי התשובה היא בכל הנוגע לשימוש מצד דיני ממונות, אולם חיבור לרשת אלחוטית ללא סינון תכנים שאינם ראויים, אסורה בהחלט, כי מרובים הם האיסורים המצויים ברשת האינטרנט שאיננה חסומה כפי הידוע, וכפי שאסרו כל גדולי הפוסקים בדורנו.

 

 

מקורות וציונים:

זה נהנה וזה אינו חסר

בגמרא בב”ק דף כ’ מבואר כי הדר בחצר חבירו ללא רשות, ככל שהוא אדם שלא עשוי לשכור והחצר איננה מיועדת להשכרה, איננו צריך לשלם על כך לבעל החצר. משום דין זה נהנה וזה אינו חסר.

כן העלה הרמב”ם להלכה בהלכות גזילה פרק ג’ הלכה ט’, כן פסק השולחן ערוך חושן משפט סימן שס”ג סעיף ו’ ואילך, כי הדר בחצר חבירו שלא מדעתו, אם אמר לו בעל החצר צא, ולא יצא, חייב ליתן לו כל שכרו. אבל אם לא אמר לו בעל החצר – צא, אם אותה חצר אינה עשויה לשכר, אינו צריך להעלות לו שכר. אף על פי שדרך זה הדר לשכור מקום לעצמו, שזה נהנה וזה אינו חסר.

מכאן יש שלמדו כי ניתן להשתמש ברשת אלחוטית של אדם אחר ללא רשות, משום דהוה זה נהנה וזה אינו חסר.

אולם לעניות דעתי אין בכך היתר, משום שעל ידי השימוש ברשת האלחוטית מואטת מהירות הגלישה של בעל הרשת, והרי נפסק להלכה דאפילו אם חסר בעל החצר דבר מועט, אין בזה דין ‘זה נהנה וזה אינו חסר’.

כפי שכתב השולחן ערוך חו”מ סימן שס”ג סעיף ז’, דיש אומרים דהא דאמרינן שכאשר אין החצר עומד לשכר דאמרינן אינו צריך להעלות לו שכר, היינו דווקא שאיננו מחסר את הבעלים כלום. אולם אם מחסרו אפילו דבר מועט, כגון שהיה הבית חדש וזה חסרו במה שהשחיר את כתליו מעט, אף על פי שאין הפסד אותו שחרורית אלא מועט, מגלגלים עליו לשלם את כל מה שנהנה.

עיין בספר החשוב דרך האתרים סימן קע”ו, לגאון הגדול הרב אברהם מיימון שליט”א, שהעלה להלכה, שמותר להשתמש ברשת אלחוטית של אדם אחר, רק אם איננו מאט ומפריע לו בגלישה. אכן כפי הנראה, מבחינה מציאותית כמעט תמיד ישנה האטה כל שהיא לבעל הרשת אם משתמש גם הוא ברשת באותה שעה, וגם אם בשעות מסויימות אין ההאטה מורגשת כלל, בשעות העומס גם שימוש קטן גורם להאטה משמעותית יותר, לכן קשה לומר שיש מציאות בה שימוש ברשת אלחוטית ללא רשות לא תוגדר כ’זה נהנה וזה חסר מעט’. חשוב לציין כי כיום מהירות הגלישה היא חשובה עבור המשתמשים בה, כפי שניתן להסיק מעצם העובדה שעל מהירות גלישה מהירה יותר גובים החברות מחיר גבוה יותר, וכפי שיודע כל מי שנזקק לשירותי הרשת.

 

עצם הדבר שהרשת איננה חסומה מתיר את השימוש בה

אולם מצד אחר יש להתיר שימוש ברשת אלחוטית של אדם אחר, משום שעצם הדבר שמפעיל אדם את המודם שלו המשדר רשת אינטרנט אלחוטית פתוחה ללא סיסמא, ולא מונע זאת באמצעות כתיבת סיסמא פשוטה, מגלה הוא את דעתו בכך שמסכים הוא לכל המעוניין להשתמש ברשת זו.

יתר על כן אף אם לא עשה זאת במודע, עצם המציאות כי הרשת פתוחה לכל מעוניין, מהווה איבוד שליטה והסמכה במעשה על שימוש ברשת האלחוטית לכל אדם. כעין זוטו של ים שהמציאות בה החפץ אבוד מבעליו ומכל אדם מהווה הפקר, שגם אם ירדוף הבעלים אחד חפציו, הרי הם הפקר וכל הקודם זוכה. גם בנידון רשת אלחוטית הפתוחה ללא סיסמה, עצם המציאות בה גלויה היא ונגישה לכל משתמש, מהווה איבוד שליטה מוחלט על השימוש ברשת כאשר היא ללא סיסמא.

 

אמנם למרות האמור, מאחר וכפי הנראה בדעת בני האדם, גם אדם שפותח את הרשת האלחוטית שלו לכל משתמש, איננו מתכוון בזה שישתמשו באופן קבוע ברשת שלו, ובנוסף בלי ספק שכאשר משתמשים באופן קבוע ברשת שלו הדבר מחסר את בעל הרשת, באופן שניתן היה לומר שאילו היה מודע לכך היה מציב סיסמא לרשת. לכן כתבתי שאין להשתמש באופן קבוע ברשת אלחוטית שאיננה שלך.

נוסף על כך, גם החברה המספקת את שירותי האינטרנט ללקוח, אין בדעתה לספק שירותי אינטרנט לכל שכניו של הלקוח שלהם, ואף שאיננה מחייבת את הלקוח להציב סיסמא לרשת האלחוטית שלו, אין זה כמטרה לאפשר שימוש משותף לכמה שכנים על רשת לקוח אחד, אלא כאשר השימוש הוא מזדמן ושלא באופן קבוע.

לכן אף שלא ניתן לומר כי שימוש קבוע ברשת אלחוטית גובל בגזל, אולם אין הדבר ראוי לעשות כן באופן קבוע, משום שאין זה דעת הלקוח ואין זה דעת החברה המספקת את שירותי האינטרנט כאמור.

 

אין היתר להשתמש ברשת אלחוטית החסומה בסיסמא

כל האמור הוא בנוגע לרשת אלחוטית פתוחה ללא סיסמא כל שהיא, אולם רשת אלחוטית שיש לה סיסמא אלא שהסיסמא נודעה למאן דהוא או שפיצחה מעצמו, אין היתר להשתמש ברשת זו כלל, כפי שפסק השולחן ערוך חו”מ סימן שס”ג סעיף ו’ כי כאשר אמר בעל החצר לנכנס לדור בחצרו – צא, אם לא יצא חייב לשלם הכל, גם אם לא חסרו לבעל החצר מאומה. כן הוא הדבר לגבי בעל רשת אלחוטית הכותב סיסמא לרשת, שגם אם הסיסמא פוצחה, הרי בעל הרשת ביקש למנוע מאחרים את השימוש ברשת על ידי הצבת סיסמא, לפיכך אסור לאחר להשתמש בה ואם השתמש חייב לשלם.

אף שיש שכתבו כי שימוש ברשת אלחוטית מהווה דבר שאין בו ממש ואין בזה גזל, אין הדבר כן. אלא הוא כעין כניסה לחצר חברו כאשר אומר לו צא, שאף שהמגורים עצמם אין בהם ממש כפי המבואר בשו”ע חו”מ סימן רי”ב, בכל זאת הדבר אסור. ואין ספק שבעל הדבר יכול למנוע מכל העולם להשתמש בכל דבר שהוא בבעלותו וביצירתו, זאת מכח בעלותו על הדבר, ואכמ”ל.

 

איסור חמור להתחבר לאינטרנט שאיננו מסונן כנדרש

חשוב לכפול ולהבהיר שנית, כי כל האמור בנידון תשובה זו הוא מצד דיני ממונות, אולם ככל שהרשת האלחוטית איננה חסומה בסינון מוקפד כנדרש, איסור חמור הוא להתחבר לרשת אינטרנט כזו, שהרי רבו המכשולות והאיסורים שעלול האדם להגיע בחיבור לרשת כזו, וכבר אסרו הדבר גדולי הפוסקים שבדורנו.

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש