חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: מקסיקו

שאלה:

האם מותר לי לזלף בשבת קצפת על עוגה, כאשר הקצפת נתונה במזרק קצפת או בשקית סנדוויץ פשוטה עם נקב, ללא צנתר בנקב.

 

תשובה:

ככל שהזילוף באמצעות המזרק או השקית נעשה מטעמי נוחות ושליטה על הכמות, והזילוף נעשה בצורה סיבובית פשוטה או בצורה אקראית אחרת הדבר מותר, אולם אסור לזלף בצורה הכותבת או יוצרת צורות מיוחדות בקצפת.

 

מקורות ונימוקים:

כתב המשנה ברורה סימן ת”ק ס”ק י”ז שלמרות שמותר לעשות סימנים בחיתוך הבשר ביום טוב, אולם אסור לעשות אותיות וציורים בחיתוך הבשר ביום טוב או בשבת. טעם הדבר הוא משום איסור כותב בשבת וביום טוב. כן כתב באליה רבה ס”ק ט”ו בשם מהרי”ל. כן הביא בכף החיים ס”ק ל”ז.

למרות שכתב בשו”ת שבות יעקב חלק ב’ סימן כ”ז שלא להמנע אף מכתיבת אותיות בחיתוך הבשר, ובלבד שישנה מעט בכדי שלא יהא כעובדא דחול. אף הוא לא כתב כן אלא על מנת שלא להמנע משמחת יום טוב, אך לא לעניין לכתחילה.

כדברי המשנה ברורה העלה להלכה גם הכף החיים סימן תע”ז ס”ק ו’ ובספר שמירת שבת כהלכתה פרק י”א סעיף י”ד כי אסור להוציא קצפת הנתונה במזרק קצפת כאשר מעוניין הוא בצורה המיוחדת לשם קישוט וכדו’.

לפיכך בנידון השאלה, ככל שמדובר בזילוף משקית ניילון או ממזרק קצפת ללא צנתר, ולא יוצרים בזילוף צורות מיוחדות או אותיות, אלא מזלפים בצורה אקראית או בתנועה סיבובית פשוטה, הדבר מותר.

שאלה:

האם מותר לי לזלף בשבת קצפת על עוגה, כאשר הקצפת נתונה במזרק קצפת או בשקית סנדוויץ פשוטה עם נקב, ללא צנתר בנקב.

 

תשובה:

ככל שהזילוף באמצעות המזרק או השקית נעשה מטעמי נוחות ושליטה על הכמות, והזילוף נעשה בצורה סיבובית פשוטה או בצורה אקראית אחרת הדבר מותר, אולם אסור לזלף בצורה הכותבת או יוצרת צורות מיוחדות בקצפת.

 

מקורות ונימוקים:

כתב המשנה ברורה סימן ת”ק ס”ק י”ז שלמרות שמותר לעשות סימנים בחיתוך הבשר ביום טוב, אולם אסור לעשות אותיות וציורים בחיתוך הבשר ביום טוב או בשבת. טעם הדבר הוא משום איסור כותב בשבת וביום טוב. כן כתב באליה רבה ס”ק ט”ו בשם מהרי”ל. כן הביא בכף החיים ס”ק ל”ז.

למרות שכתב בשו”ת שבות יעקב חלק ב’ סימן כ”ז שלא להמנע אף מכתיבת אותיות בחיתוך הבשר, ובלבד שישנה מעט בכדי שלא יהא כעובדא דחול. אף הוא לא כתב כן אלא על מנת שלא להמנע משמחת יום טוב, אך לא לעניין לכתחילה.

כדברי המשנה ברורה העלה להלכה גם הכף החיים סימן תע”ז ס”ק ו’ ובספר שמירת שבת כהלכתה פרק י”א סעיף י”ד כי אסור להוציא קצפת הנתונה במזרק קצפת כאשר מעוניין הוא בצורה המיוחדת לשם קישוט וכדו’.

לפיכך בנידון השאלה, ככל שמדובר בזילוף משקית ניילון או ממזרק קצפת ללא צנתר, ולא יוצרים בזילוף צורות מיוחדות או אותיות, אלא מזלפים בצורה אקראית או בתנועה סיבובית פשוטה, הדבר מותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש