חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב אליהו בחבוט ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ברזיל

שאלה:

רציתי לשאול בענין התרת שרוכי מנעליו אם יתיר שרוך ימין תחילה או של שמאל, דהנה ראיתי למו”ר הגאון הגדול המפורסם כמוהר”ר דוד יוסף שליט”א בספרו הלכה ברורה ח”א סימן ב שהביא מהגהות מהרל”ח על הטור שיתיר שרוך ימין תחלה. אולם מרן הגאון האדיר הראש”ל כמוהר”ר יצחק יוסף שליט”א בספר ילקוט יוסף החדש ח”א סימן ב כתב משו”ת אז נדברו שיתיר שרוך שמאל תחילה שכן נראה מסתימת הש”ס והראשונים שהכל בכלל חליצה. ורציתי לדעת חוות דעתו של כבוד הדר”ג נר”ו בזה.

 

תשובה:

אפשר לנהוג ככל אחד מהצדדים, כי אין בזה קפידא כל כך, ועיין ביאור במקורות.

 

מקורות:

איני כדאי להכניס ראשי ראש שועלים קטנים בין אחים בני חיל הרבנים הגאונים עמודי ההוראה שליט”א. ועכ”פ לגופו של ענין מילתא תליא קצת במאי דמייתינא בעניי בספרי הדל ללקוט שונים ח”ה עמ’ רכ”ד, והבן. ולא נפלאת ולא רחוקה היא הסברא לומר, ששניהם כאחד טובים וישרים צדקו יחדיו, כי טענת הרב אז נדברו היתה דכיון שכל הפוסקים (מלבד הגהות מהרלב”ח) לא כתבו הדין בזה, ש”מ דעבדינן כחליצה, ואיכא למימר דלא היא אלא מה שלא מוזכר דין זה בפוסקים הוא משום דליכא קפידא בדא, כי התרת השרוך אינו מעשה דמינכר כולי האי וממילא כל אחד יעשה כרצונו. וא”כ דעביד כמר עביד, ודעביד כמר עביד.

שאלה: רציתי לשאול בענין התרת שרוכי מנעליו אם יתיר שרוך ימין תחילה או של שמאל, דהנה ראיתי למו”ר הגאון הגדול המפורסם כמוהר”ר דוד יוסף שליט”א בספרו הלכה ברורה ח”א סימן ב שהביא מהגהות מהרל”ח על הטור שיתיר שרוך ימין תחלה. אולם מרן הגאון האדיר הראש”ל כמוהר”ר יצחק יוסף שליט”א בספר ילקוט יוסף החדש ח”א סימן ב כתב משו”ת אז נדברו שיתיר שרוך שמאל תחילה שכן נראה מסתימת הש”ס והראשונים שהכל בכלל חליצה. ורציתי לדעת חוות דעתו של כבוד הדר”ג נר”ו בזה.

 

תשובה: אפשר לנהוג ככל אחד מהצדדים, כי אין בזה קפידא כל כך, ועיין ביאור במקורות.

 

מקורות:

איני כדאי להכניס ראשי ראש שועלים קטנים בין אחים בני חיל הרבנים הגאונים עמודי ההוראה שליט”א. ועכ”פ לגופו של ענין מילתא תליא קצת במאי דמייתינא בעניי בספרי הדל ללקוט שונים ח”ה עמ’ רכ”ד, והבן. ולא נפלאת ולא רחוקה היא הסברא לומר, ששניהם כאחד טובים וישרים צדקו יחדיו, כי טענת הרב אז נדברו היתה דכיון שכל הפוסקים (מלבד הגהות מהרלב”ח) לא כתבו הדין בזה, ש”מ דעבדינן כחליצה, ואיכא למימר דלא היא אלא מה שלא מוזכר דין זה בפוסקים הוא משום דליכא קפידא בדא, כי התרת השרוך אינו מעשה דמינכר כולי האי וממילא כל אחד יעשה כרצונו. וא”כ דעביד כמר עביד, ודעביד כמר עביד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

בית האסורים
הרה"ג דוד אוחיון

חייו של יוסף בבית האסורים

מקורות ונימוקים: בראשית פרק לט, כ-כג: (כ) וַיִּקַּח֩ אֲדֹנֵ֨י יוֹסֵ֜ף אֹת֗וֹ וַֽיִּתְּנֵ֙הוּ֙ אֶל־בֵּ֣ית הַסֹּ֔הַר מְק֕וֹם אֲשֶׁר אֲסִירֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ אֲסוּרִ֑ים וַֽיְהִי־שָׁ֖ם

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש