שאלה: רציתי לשאול בענין התרת שרוכי מנעליו אם יתיר שרוך ימין תחילה או של שמאל, דהנה ראיתי למו”ר הגאון הגדול המפורסם כמוהר”ר דוד יוסף שליט”א בספרו הלכה ברורה ח”א סימן ב שהביא מהגהות מהרל”ח על הטור שיתיר שרוך ימין תחלה. אולם מרן הגאון האדיר הראש”ל כמוהר”ר יצחק יוסף שליט”א בספר ילקוט יוסף החדש ח”א סימן ב כתב משו”ת אז נדברו שיתיר שרוך שמאל תחילה שכן נראה מסתימת הש”ס והראשונים שהכל בכלל חליצה. ורציתי לדעת חוות דעתו של כבוד הדר”ג נר”ו בזה.
תשובה: אפשר לנהוג ככל אחד מהצדדים, כי אין בזה קפידא כל כך, ועיין ביאור במקורות.
מקורות:
איני כדאי להכניס ראשי ראש שועלים קטנים בין אחים בני חיל הרבנים הגאונים עמודי ההוראה שליט”א. ועכ”פ לגופו של ענין מילתא תליא קצת במאי דמייתינא בעניי בספרי הדל ללקוט שונים ח”ה עמ’ רכ”ד, והבן. ולא נפלאת ולא רחוקה היא הסברא לומר, ששניהם כאחד טובים וישרים צדקו יחדיו, כי טענת הרב אז נדברו היתה דכיון שכל הפוסקים (מלבד הגהות מהרלב”ח) לא כתבו הדין בזה, ש”מ דעבדינן כחליצה, ואיכא למימר דלא היא אלא מה שלא מוזכר דין זה בפוסקים הוא משום דליכא קפידא בדא, כי התרת השרוך אינו מעשה דמינכר כולי האי וממילא כל אחד יעשה כרצונו. וא”כ דעביד כמר עביד, ודעביד כמר עביד.