חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

האם ניתן לעמעם את האור בשבת/יו”ט באמצעות “דימר”? ובהקשר דומה, האם ניתן לשנות את עוצמת החימום של הפלטה בשבת/יו”ט ע”י “דימר”?

 

תשובה:

מכיון שהעמעם משנה את צורת הגל של המתח החשמלי המגיע לנורה, ובכך מוריד ומעלה את עוצמת התאורה, לפיכך אין להתיר את השימוש ב’דימר’ הן בשבת והן ביום טוב, משום מוליד, וי”א משום בונה וסותר, וי”א גם משום מוקצה. ולענין דימר של פלטה חשמלית – לענין שבת, פשוט שאסור. אולם לענין יו”ט, יש להתיר להגביה את הזרם  אבל לא להנמיך משום כיבוי, אא”כ הוא לתועלת התבשיל שלא יישרף כגון בתבשיל האורז שנשרף באש חזקה.       

 

מקורות:

כל הגברת זרם גם ללא הדלקת תאורה, אסורה בשבת ויו”ט משום מוליד, ולפיכך אסור להדליק מאוורר וכן לעלות במעלית בשבת וכיוצא בדברים אלו שאסורים גם אם אין בהם כל הבערה חשמלית. ולדעת החזון איש עובר גם משום איסור בונה. ובהנמכת הזרם, יש איסור סותר לפי”ד החזו”א, לפי שמתשנה חלק מהחוט שבתוך הסליל ממות לחיים. כ”כ בדעתו בס’ שולחן שלמה – אויערבאך ח”ג (עמ’ קלה). ובספרו קובץ מאמרים בענייני חשמל (עמ’ 59). ולפי שאר פוסקים, לכאו’ אין בהנמכת הזרם שום איסור, ולענין מוקצה יש קצת לצדד בזה. אולם אפ”ה גם לשיטתם אין להתיר, משום דהוי עובדין דחול, וגם שקרוב שאם נתיר, יבואו גם להגביר, ע”כ אין להתיר בזה. ואין חילוק בזה בין שבת ליו”ט.

וה”ה לענין פלטה חשמלית, בשבת, אלא ששם חמור יותר אם המאכל אינו מבושל כל צרכו, שעובר גם על איסור מבשל, ולענין הנמכתו, לפי”ד החזו”א אסור מדינא, ולפי שאר פוסקים, משום עובדין דחול. אלא שבזה יש חילוק בין שבת ליו”ט, דביו”ט, להגביה מותר, משום דאין בזה הוספת גופי חימום נוספים, ולענין הנמכה, אם הוא לתועלת התבשיל שלא יישרף, יש להתיר. ועי’ בשו”ת אור לציון ח”ג (פרק כ או’ א’ ואו’ ט).

שאלה: האם ניתן לעמעם את האור בשבת/יו”ט באמצעות “דימר”? ובהקשר דומה, האם ניתן לשנות את עוצמת החימום של הפלטה בשבת/יו”ט ע”י “דימר”?

 

תשובה: מכיון שהעמעם משנה את צורת הגל של המתח החשמלי המגיע לנורה, ובכך מוריד ומעלה את עוצמת התאורה, לפיכך אין להתיר את השימוש ב’דימר’ הן בשבת והן ביום טוב, משום מוליד, וי”א משום בונה וסותר, וי”א גם משום מוקצה. ולענין דימר של פלטה חשמלית – לענין שבת, פשוט שאסור. אולם לענין יו”ט, יש להתיר להגביה את הזרם  אבל לא להנמיך משום כיבוי, אא”כ הוא לתועלת התבשיל שלא יישרף כגון בתבשיל האורז שנשרף באש חזקה.       

 

מקורות:

כל הגברת זרם גם ללא הדלקת תאורה, אסורה בשבת ויו”ט משום מוליד, ולפיכך אסור להדליק מאוורר וכן לעלות במעלית בשבת וכיוצא בדברים אלו שאסורים גם אם אין בהם כל הבערה חשמלית. ולדעת החזון איש עובר גם משום איסור בונה. ובהנמכת הזרם, יש איסור סותר לפי”ד החזו”א, לפי שמתשנה חלק מהחוט שבתוך הסליל ממות לחיים. כ”כ בדעתו בס’ שולחן שלמה – אויערבאך ח”ג (עמ’ קלה). ובספרו קובץ מאמרים בענייני חשמל (עמ’ 59). ולפי שאר פוסקים, לכאו’ אין בהנמכת הזרם שום איסור, ולענין מוקצה יש קצת לצדד בזה. אולם אפ”ה גם לשיטתם אין להתיר, משום דהוי עובדין דחול, וגם שקרוב שאם נתיר, יבואו גם להגביר, ע”כ אין להתיר בזה. ואין חילוק בזה בין שבת ליו”ט.

וה”ה לענין פלטה חשמלית, בשבת, אלא ששם חמור יותר אם המאכל אינו מבושל כל צרכו, שעובר גם על איסור מבשל, ולענין הנמכתו, לפי”ד החזו”א אסור מדינא, ולפי שאר פוסקים, משום עובדין דחול. אלא שבזה יש חילוק בין שבת ליו”ט, דביו”ט, להגביה מותר, משום דאין בזה הוספת גופי חימום נוספים, ולענין הנמכה, אם הוא לתועלת התבשיל שלא יישרף, יש להתיר. ועי’ בשו”ת אור לציון ח”ג (פרק כ או’ א’ ואו’ ט).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש