חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

ה: אצלנו במשפחה לוקחים את המגבות הרטובות,
ושמים אותם מעל המיחם מים חמים, ככה זה מתייבש.

1) האם זה איסור מבשל או מכבס וכיוצ”ב?
2) אם שמו שם כבר מגבת בשבת, או ערב שבת,[והאם יש הבדל] האם מותר לי להוריד את זה ולנגב בזה ידיים?

תשובה:

בה: איסור גמור לעשות כן בשבת כיון שמבשל את המים הבלועים במגבת, ואע”ג שהמים מתאדים ואינם נשארים בעין, מ”מ יש איסור בדבר. וגם משום איסור מלבן – מכבס עובר העושה כן אם היד סולדת בהן כפי שמצוי בדרך כלל על גבי מיחם.

ומיהו אם הניחו את המגבת בערב שבת, מותר להורידה ולנגב בה את הידיים, אבל אם הניחה בשבת באיסור, אסור להשתמש במגבת זו לניגוב ידיים.

מקורות:

בשולחן ערוך (סי’ שא סעיף מו) כתב, דבגדים השרויים במים אסור לנגבן סמוך לאש. וכתב המ”ב (ס”ק קסט) דיש בזה איסור תורה של מבשל ושל מלבן – מכבס דדרכם להתלבן ע”י התנור. (ואע”ג שיש אומרים שכיון שאין המים בעין, אלא מתייבשים ומתאדים אין בזה איסור תורה), והוסיף המ”ב (ס”ק קע) שהעולם נכשלים בזה בעוונותינו הרבים, שמניחים בגדים לחים בחורף כדי לייבשן. ובמקום שאין היד סולת בהם, מותר ובלבד שלא ישטחן משום מראית העין.

ואם הניחם בשבת שעבר איסור, יש לאסור להשתמש בהם בשבת וכמ”ש הבא”ח (ש”ב פרשת ויחי אות יט) וז”ל: אם נתלכלך בגדו או מטפחתו וכבס בשבת במזיד אסור לו לעולם, “אפילו לא כיבסו כולו אלא מקצתו ממנו במקום לכלוך דווקא”, כדין המבשל בשבת וכמו שאמרו בתרומות (פ”ב משנה ג’) יעויין שם. [היינו דשם נתבאר דלא רק בבישול אסור לו להנות ממלאכתו אלא אף בשאר דברים וכבנוטע, ובטבילת כלים]. כיצד יעשה? יחזור ויטנפם בחול ויכבסם ואז מותר להשתמש בהם, אבל לרחוץ אותם בחול בלתי לכלוך לא שרי בהכי, וכן העליתי בספרי הק’ רב פעלים בס”ד [ח”ג סימן טז]. עכ”ל. וב”ש.

אלא דדברי הרב בא”ח הנ”ל לכאו’ סותרים דבריו ממש”כ בשו”ת רב פעלים, והיינו דשם להדיא אסר עולמית ואף אם יחזור וילכלך ביום חול לא יועיל, וכמבואר בתשובת הרשב”א והובא בב”י (סימן רנג) וברמ”א (סימן רנג סעיף ה’) דאם חימם באיסור נאסר באכילה אף כשנתקרר. ודימה זאת למה שפסק בשו”ת ר”פ ח”א (חאו”ח סימן יג) גבי בורר שנאסר לו עולמית. וצ”ע. ושו”ר שכבר תפס והיקשה על דבריו אלו דסתרי אהדדי בספר הליכות עולם ח”ג (אות יא). [ומה שכתב דהעיקר להקל בזה היכא שחזר וטינפם וכדבריו בבא”ח, תמוה הוא מאד דמה יענה על כל הנך ראיות שהביא הר”פ (באו”ח ח”א סימן יג) ומפשטות הרשב”א המובא בב”י והעתיקו הרמ”א, ומש”כ דאין חילקו ברור, צ”ע דאדרבה כן מבואר בפוסקים, ועי’ בפרמ”ג (סימן שי”ט בא”א ס”ק א’, ובמשב”ז ס”ק ג’), גם מש”כ דתפוס לשון ראשון צ”ע דכאן הבא”ח עצמו כותב דדבר זה כתב אח”כ שכתב, וכן העליתי בספרי ר”פ, א”כ דברי ספר הבא”ח הינו לשון אחרון.]. ועי’ בספר מנחת שלמה – אוירבך ח”א (סימן ה’) שנסתפק להתיר אם חזר וטינף החלוק. עיי”ש היטב. מ”מ לענין שבת ודאי דלכולי עלמא אסור להשתמש במגבות אלו.

,

 

שאלה: אצלנו במשפחה לוקחים את המגבות הרטובות,
ושמים אותם מעל המיחם מים חמים, ככה זה מתייבש.

1) האם זה איסור מבשל או מכבס וכיוצ”ב?
2) אם שמו שם כבר מגבת בשבת, או ערב שבת,[והאם יש הבדל] האם מותר לי להוריד את זה ולנגב בזה ידיים?

תשובה: איסור גמור לעשות כן בשבת כיון שמבשל את המים הבלועים במגבת, ואע”ג שהמים מתאדים ואינם נשארים בעין, מ”מ יש איסור בדבר. וגם משום איסור מלבן – מכבס עובר העושה כן אם היד סולדת בהן כפי שמצוי בדרך כלל על גבי מיחם.

ומיהו אם הניחו את המגבת בערב שבת, מותר להורידה ולנגב בה את הידיים, אבל אם הניחה בשבת באיסור, אסור להשתמש במגבת זו לניגוב ידיים.

מקורות:

בשולחן ערוך (סי’ שא סעיף מו) כתב, דבגדים השרויים במים אסור לנגבן סמוך לאש. וכתב המ”ב (ס”ק קסט) דיש בזה איסור תורה של מבשל ושל מלבן – מכבס דדרכם להתלבן ע”י התנור. (ואע”ג שיש אומרים שכיון שאין המים בעין, אלא מתייבשים ומתאדים אין בזה איסור תורה), והוסיף המ”ב (ס”ק קע) שהעולם נכשלים בזה בעוונותינו הרבים, שמניחים בגדים לחים בחורף כדי לייבשן. ובמקום שאין היד סולת בהם, מותר ובלבד שלא ישטחן משום מראית העין.

ואם הניחם בשבת שעבר איסור, יש לאסור להשתמש בהם בשבת וכמ”ש הבא”ח (ש”ב פרשת ויחי אות יט) וז”ל: אם נתלכלך בגדו או מטפחתו וכבס בשבת במזיד אסור לו לעולם, “אפילו לא כיבסו כולו אלא מקצתו ממנו במקום לכלוך דווקא”, כדין המבשל בשבת וכמו שאמרו בתרומות (פ”ב משנה ג’) יעויין שם. [היינו דשם נתבאר דלא רק בבישול אסור לו להנות ממלאכתו אלא אף בשאר דברים וכבנוטע, ובטבילת כלים]. כיצד יעשה? יחזור ויטנפם בחול ויכבסם ואז מותר להשתמש בהם, אבל לרחוץ אותם בחול בלתי לכלוך לא שרי בהכי, וכן העליתי בספרי הק’ רב פעלים בס”ד [ח”ג סימן טז]. עכ”ל. וב”ש.

אלא דדברי הרב בא”ח הנ”ל לכאו’ סותרים דבריו ממש”כ בשו”ת רב פעלים, והיינו דשם להדיא אסר עולמית ואף אם יחזור וילכלך ביום חול לא יועיל, וכמבואר בתשובת הרשב”א והובא בב”י (סימן רנג) וברמ”א (סימן רנג סעיף ה’) דאם חימם באיסור נאסר באכילה אף כשנתקרר. ודימה זאת למה שפסק בשו”ת ר”פ ח”א (חאו”ח סימן יג) גבי בורר שנאסר לו עולמית. וצ”ע. ושו”ר שכבר תפס והיקשה על דבריו אלו דסתרי אהדדי בספר הליכות עולם ח”ג (אות יא). [ומה שכתב דהעיקר להקל בזה היכא שחזר וטינפם וכדבריו בבא”ח, תמוה הוא מאד דמה יענה על כל הנך ראיות שהביא הר”פ (באו”ח ח”א סימן יג) ומפשטות הרשב”א המובא בב”י והעתיקו הרמ”א, ומש”כ דאין חילקו ברור, צ”ע דאדרבה כן מבואר בפוסקים, ועי’ בפרמ”ג (סימן שי”ט בא”א ס”ק א’, ובמשב”ז ס”ק ג’), גם מש”כ דתפוס לשון ראשון צ”ע דכאן הבא”ח עצמו כותב דדבר זה כתב אח”כ שכתב, וכן העליתי בספרי ר”פ, א”כ דברי ספר הבא”ח הינו לשון אחרון.]. ועי’ בספר מנחת שלמה – אוירבך ח”א (סימן ה’) שנסתפק להתיר אם חזר וטינף החלוק. עיי”ש היטב. מ”מ לענין שבת ודאי דלכולי עלמא אסור להשתמש במגבות אלו.

,

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש