חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

אם זבוב מת נכנס לפה של אחד, הם צריכים לחכות לפני אכילת חלב?
 

תשובה:

אין צריך להמתין שש שעות לאחר שנכנס זבוב לפה, אלא לאחר שיצא הזבוב מהפה, ניתן לאכול חלב מיד.
ראשית, מפני שאין איסור אכילת בשר זבוב עם חלב, הזבוב איננו מוגדר כבשר ואין בו איסור אכילת בשר וחלב, הזבוב אסור באכילה מצד עצמו הואיל והוא נחשב שקץ.
שנית, הואיל והוציא האדם את הזבוב מפיו לא בלעו, ולא לעסו, אין צריך להמתין שש שעות אף לאחר טעימת בשר אם הוציאו מפיו ולא בלעו ולא לעסו.
בברכה שלא תבוא תקלה לידך

מקורות וציונים:

אין איסור בשר וחלב בבשר בהמה טמאה או בבשר שקץ
המתנת שש שעות נאמרה בין בשר בהמה טהורה לחלב בהמה טהורה, כפי שאמרה התורה “לא תבשל גדי בחלב אמו”. ובגמרא בחולין דף קי”ד למדה הגמרא איסור זה לאו דווקא לבשר גדי בחלב, אלא לבשר כל בהמה טהורה שנתרת בשחיטה שאסור לאכלה בחלב.

כן פסקו הטור והשולחן ערוך להלכה יורה דעה סימן פ”ז סעיף ב’, גדי לאו דוקא דהוא הדין נמי שור שה ועז ולא שנא בחלב אמו ולא שנא בחלב אחרת אלא שדבר הכתוב בהווה. ואינו נוהג אלא בטהורה כגון בשר בהמה טהורה בחלב טהורה, אבל בשר טהורה בחלב בהמה טמאה או בשר טמאה בחלב טהורה ובשר חיה ועוף אפילו בחלב טהורה אינו אלא מדרבנן ומותר בבישול ובהנאה.

וכבר ביאר בדרישה שסיום דברי הטור שישנו איסור מדרבנן, הוא דווקא על עוף בחלב, אולם בשר טמאה בחלב טהורה או בשר טהורה בחלב טמאה מותר אף מדרבנן.

הואיל וכך בנידון השאלה העוסקת בזבוב, אין עניין המתנה ו’ שעות מבשר וחלב, הואיל ואין איסור בשר זבוב עם חלב כלל, והזבוב אינו נקרא בשר, אלא אסור מצד אכילת שקץ.

 
אין צורך להמתין שש שעות לאחר טעימת בשר
כידוע ישנם שני דעות בראשונים מדוע אנו ממתינים שש שעות, בין אכילת בשר לאכילת חלב.

הרמב”ם כתב שהוא משום שעדיין נשאר בשר בין השיניים, וכשיאכל מאכלי חלב נמצא שאוכל בשר וחלב יחד. אך לאחר שש שעות, גם אם נשאר בשר, איננו מוגדר כבשר.  רש”י כתב שהוא משום שטבע הבשר למשוך טעם ושמנונית בפה עד שש שעות.

להלכה אנו חוששים לשני הטעמים, לכן אם אדם אכל רוטב בשר או שומן בשר ללא חתיכות בשר כלל, למרות שלפי טעמו של הרמב”ם, אין צריך להמתין שש שעות, שהרי לא לעס ואין לו בין השיניים בשר, חוששים לטעמו של רש”י שנמשך טעם הבשר בפה, וצריך להמתין שש שעות.

כמו כן אם לעס בשר והוציאו מפיו למרות שלא בלעו ואין לחשוש שמושך טעם בפה, צריך להמתין שש שעות הואיל ולדעת הרמב”ם יש לחשוש לבשר התקוע לו בין השיניים.

בנוגע למי שטעם בשר או תבשיל בשר ולא לעסו ולא בלעו, הרי שבין לטעם הרמב”ם בין לטעם רש”י אין צריך להמתין ו’ שעות, שהרי לא בלעו ואין לחשוש לטעם בשר בפה, וכמו כן לא לעסו ולכן אין לחשוש לבשר בין השיניים.

כן כתב ערוך השולחן יורה דעה סימן פט סעיף י”ד בזה”ל, ודע דמי שטועם תבשיל של בשר ודאי אינה כלום וא”צ להמתין שש שעות, ומ”מ קינוח והדחה צריך, וכ”כ הפר”ח.

כמו כן איתא בהגהת מהרש”ק על הפרי מגדים, שהטועם בלא בליעה אינו צריך להמתין שש שעות קודם לאכילת חלב.

 

הואיל וכך בנידון השאלה, אין צורך להמתין ו’ שעות, לאחר שנכנס לפיו זבוב. ראשית מטעם שבשר זבוב איננו בשר לעניין איסור בשר וחלב, שנית משום שהטועם בשר והוציאו מפיו בלא בליעה ובלא לעיסה אינו צריך להמתין ו’ שעות קודם לאכילת חלב.

שאלה:

אם זבוב מת נכנס לפה של אחד, הם צריכים לחכות לפני אכילת חלב?

 

תשובה:

אין צריך להמתין שש שעות לאחר שנכנס זבוב לפה, אלא לאחר שיצא הזבוב מהפה, ניתן לאכול חלב מיד.

ראשית, מפני שאין איסור אכילת בשר זבוב עם חלב, הזבוב איננו מוגדר כבשר ואין בו איסור אכילת בשר וחלב, הזבוב אסור באכילה מצד עצמו הואיל והוא נחשב שקץ.

שנית, הואיל והוציא האדם את הזבוב מפיו לא בלעו, ולא לעסו, אין צריך להמתין שש שעות אף לאחר טעימת בשר אם הוציאו מפיו ולא בלעו ולא לעסו.

בברכה שלא תבוא תקלה לידך

מקורות וציונים:

אין איסור בשר וחלב בבשר בהמה טמאה או בבשר שקץ

המתנת שש שעות נאמרה בין בשר בהמה טהורה לחלב בהמה טהורה, כפי שאמרה התורה “לא תבשל גדי בחלב אמו”. ובגמרא בחולין דף קי”ד למדה הגמרא איסור זה לאו דווקא לבשר גדי בחלב, אלא לבשר כל בהמה טהורה שנתרת בשחיטה שאסור לאכלה בחלב.

כן פסקו הטור והשולחן ערוך להלכה יורה דעה סימן פ”ז סעיף ב’, גדי לאו דוקא דהוא הדין נמי שור שה ועז ולא שנא בחלב אמו ולא שנא בחלב אחרת אלא שדבר הכתוב בהווה. ואינו נוהג אלא בטהורה כגון בשר בהמה טהורה בחלב טהורה, אבל בשר טהורה בחלב בהמה טמאה או בשר טמאה בחלב טהורה ובשר חיה ועוף אפילו בחלב טהורה אינו אלא מדרבנן ומותר בבישול ובהנאה.

וכבר ביאר בדרישה שסיום דברי הטור שישנו איסור מדרבנן, הוא דווקא על עוף בחלב, אולם בשר טמאה בחלב טהורה או בשר טהורה בחלב טמאה מותר אף מדרבנן.

הואיל וכך בנידון השאלה העוסקת בזבוב, אין עניין המתנה ו’ שעות מבשר וחלב, הואיל ואין איסור בשר זבוב עם חלב כלל, והזבוב אינו נקרא בשר, אלא אסור מצד אכילת שקץ.

 

אין צורך להמתין שש שעות לאחר טעימת בשר

כידוע ישנם שני דעות בראשונים מדוע אנו ממתינים שש שעות, בין אכילת בשר לאכילת חלב.

הרמב”ם כתב שהוא משום שעדיין נשאר בשר בין השיניים, וכשיאכל מאכלי חלב נמצא שאוכל בשר וחלב יחד. אך לאחר שש שעות, גם אם נשאר בשר, איננו מוגדר כבשר.  רש”י כתב שהוא משום שטבע הבשר למשוך טעם ושמנונית בפה עד שש שעות.

להלכה אנו חוששים לשני הטעמים, לכן אם אדם אכל רוטב בשר או שומן בשר ללא חתיכות בשר כלל, למרות שלפי טעמו של הרמב”ם, אין צריך להמתין שש שעות, שהרי לא לעס ואין לו בין השיניים בשר, חוששים לטעמו של רש”י שנמשך טעם הבשר בפה, וצריך להמתין שש שעות.

כמו כן אם לעס בשר והוציאו מפיו למרות שלא בלעו ואין לחשוש שמושך טעם בפה, צריך להמתין שש שעות הואיל ולדעת הרמב”ם יש לחשוש לבשר התקוע לו בין השיניים.

בנוגע למי שטעם בשר או תבשיל בשר ולא לעסו ולא בלעו, הרי שבין לטעם הרמב”ם בין לטעם רש”י אין צריך להמתין ו’ שעות, שהרי לא בלעו ואין לחשוש לטעם בשר בפה, וכמו כן לא לעסו ולכן אין לחשוש לבשר בין השיניים.

כן כתב ערוך השולחן יורה דעה סימן פט סעיף י”ד בזה”ל, ודע דמי שטועם תבשיל של בשר ודאי אינה כלום וא”צ להמתין שש שעות, ומ”מ קינוח והדחה צריך, וכ”כ הפר”ח.

כמו כן איתא בהגהת מהרש”ק על הפרי מגדים, שהטועם בלא בליעה אינו צריך להמתין שש שעות קודם לאכילת חלב.

 

הואיל וכך בנידון השאלה, אין צורך להמתין ו’ שעות, לאחר שנכנס לפיו זבוב. ראשית מטעם שבשר זבוב איננו בשר לעניין איסור בשר וחלב, שנית משום שהטועם בשר והוציאו מפיו בלא בליעה ובלא לעיסה אינו צריך להמתין ו’ שעות קודם לאכילת חלב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש