חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

יש לי בבנק חשבון סטודנט ולכן הריביות שלי נמוכות, חבר שלי ביקש שאקח עבורו הלואה והוא ישלם אותה כולל הריביות, האם זה נחשב שהוא לווה ממני ואני צריך היתר עיסקה מול חברי, או שאפשר לסמוך על ההיתר עיסקה של הבנק? 

 

תשובה:

יש לך לעשות היתר עיסקא נפרד מול החבר הלווה ממך, למרות שיש לך היתר עיסקא מול הבנק, שהרי מבחינת הבנק הלוה הוא אתה לפי שהלוואה רשומה על שמך, ונמצא שאתה מלווה כסף לחברך בריבית. אבל אם מתחילה קודם לקיחת הריבית ביקש חבירך ממך שתיקח עבורו הלוואה מהבנק ופירש לך שמקבל עליו את כל החיובים שיהיו לך, ושההיתר עיסקא שאתה עושה עם הבנק יחול גם עליו, נעשית שלוחו, ואינכם צריכים היתר עיסקא ביניהם. 

 

מקורות: ע”פ דברי הט”ז (יו”ד סי’ קע סק”ג), והוא ע”פ דברי הרמ”א שם בערב ששילם לעכו”ם ריבית שנתחייב לתת לו. ועי’ בשו”ת מהרש”ם ח”ד (סי’ קט) וח”ז (סי’ סג) שכתב, דרק בשותפין אמרינן כשם שלקח בעיסקא כך נותנו בעיסקא, אבל ביחיד לא אמרינן כן. ורק כששלח מעיקרא את חבירו ופירש שיקח לו בהיתר עיסקא, יש להקל שאינם צריכים היתר עיסקא, וכמבואר בשו”ת טוב דעת ודעת (מהדו”ג ח”ב סי’ מד), אבל כשלווה בדרך עיסקא ונותן לו סתם, צריכים לעשות ביניהם היתר עיסקא. וכן העלה להלכה בספר ברית יהודה (פ”ו או’ כא, ושם פ”ט או’ טו). ברית פנחס (פרק ו עמ’ צז).

שאלה: יש לי בבנק חשבון סטודנט ולכן הריביות שלי נמוכות, חבר שלי ביקש שאקח עבורו הלואה והוא ישלם אותה כולל הריביות, האם זה נחשב שהוא לווה ממני ואני צריך היתר עיסקה מול חברי, או שאפשר לסמוך על ההיתר עיסקה של הבנק? 

 

תשובה: יש לך לעשות היתר עיסקא נפרד מול החבר הלווה ממך, למרות שיש לך היתר עיסקא מול הבנק, שהרי מבחינת הבנק הלוה הוא אתה לפי שהלוואה רשומה על שמך, ונמצא שאתה מלווה כסף לחברך בריבית. אבל אם מתחילה קודם לקיחת הריבית ביקש חבירך ממך שתיקח עבורו הלוואה מהבנק ופירש לך שמקבל עליו את כל החיובים שיהיו לך, ושההיתר עיסקא שאתה עושה עם הבנק יחול גם עליו, נעשית שלוחו, ואינכם צריכים היתר עיסקא ביניהם. 

 

מקורות: ע”פ דברי הט”ז (יו”ד סי’ קע סק”ג), והוא ע”פ דברי הרמ”א שם בערב ששילם לעכו”ם ריבית שנתחייב לתת לו. ועי’ בשו”ת מהרש”ם ח”ד (סי’ קט) וח”ז (סי’ סג) שכתב, דרק בשותפין אמרינן כשם שלקח בעיסקא כך נותנו בעיסקא, אבל ביחיד לא אמרינן כן. ורק כששלח מעיקרא את חבירו ופירש שיקח לו בהיתר עיסקא, יש להקל שאינם צריכים היתר עיסקא, וכמבואר בשו”ת טוב דעת ודעת (מהדו”ג ח”ב סי’ מד), אבל כשלווה בדרך עיסקא ונותן לו סתם, צריכים לעשות ביניהם היתר עיסקא. וכן העלה להלכה בספר ברית יהודה (פ”ו או’ כא, ושם פ”ט או’ טו). ברית פנחס (פרק ו עמ’ צז).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש