חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

אני מחפש כמה חודשים דירה, אתמול מצאתי דירה שמצאה חן בעיני ובעיני רעייתי, המוכר אמר לי שיש מישהו רציני שמעוניין בדירה אלא שהוא מציע מחיר נמוך מההצעה שלי, והוא לא רוצה שאהיה עני המהפך בחררה לכן הוא מודיע לי שאסתדר איתו, אני מעדיף שלא לדבר איתו, האם שייך בזה דין עני המהפך בחררה.

 

תשובה:

במידה והאדם שהתעניין ברכישת הדירה הציעה את הצעתו כהצעה המקסימלית בה הוא יכול לעמוד והמוכר לא מעוניין למכור במחיר זה, אינך צריך להודיעו על כך שאתה מציע מחיר גבוה יותר. אולם במידה והציע הלה את ההצעה במטרה להמשיך ולהתמקח ולהגיע לידי גמר העסקה, עליך להסתדר איתו על מנת שלא תהיה “עני המהפך בחררה”.

חשוב לציין כי אם לא אתה פנית למוכר במטרה לרכוש את הדירה, אלא המוכר הוא זה שפנה אליך להציע לך את הדירה, אין דין “עני המהפך בחררה”.

 

מקורות ונימוקים:

בגמרא בקידושן נ”ט. במעשה דר’ גידל איתא, עני מהפך בחררה ובא אחר ונטלה הימנו מאי, אמר ליה נקרא רשע, ע”כ.

מכאן למדנו להלכה, כי במידה ואדם מחזר אחד דבר כל שהוא לקנותו בין קרקע בין מטלטלים, אם בא אחר וקנאו נקרא רשע. כפי שפסק השולחן להלכה בחושן המשפט סימן רל”ז סעיף א’.

 

אלא שבמרדכי בפרק חזקת הבתים כתב לבאר, כי אין הדברים אמורים ששייך דין עני המהפך בחררה, אלא כשהגיעו המוכר והקונה לכדי פסיקת דמים ביניהם ואינם מחוסרים אלא את הקניין, אולם אם עדיין לא הגיעו לכדי הסכמה על פסיקת הדמים ביניהם, ועדיין הקונה מעוניין במחיר נמוך יותר והמוכר מעוניין לקבל מחיר גבוה יותר, רשאי אדם אחר לבוא ולקנות המקח. הביאו הרמ”א בהגהתו לשולחן ערוך להלכה.

לאור האמור בדברי המרדכי, אולם כי במקרה שלפנינו מאחר ולא הגיע הקונה הראשון להסכמה עם המוכר על מחיר מוסכם, לא שייך דין עני המהפך בחררה.

 

אולם בפתחי תשובה שם ס”ק ג’ הביא לחילוק יסודי בגדר המושג פיסוק דמים בעניין זה. שאם הראשון שבא לקנות מתווכח עם המוכר על המחיר ונושאים ונותנים ביניהם ולא הגיעו לעמק השווה, אולם לא ירדו מהמקח משום כך, ואילולי שהגיע הקונה החדש היו מגיעים לעמק השווה ביניהם, במקרה מעין זה הקונה החדש נקרא “עני המהפך בחררה”. אולם אם הקונה הראשון הציע את המחיר בו הוא מעוניין לקנות את המקח והוסיף ואמר זה הסכום אותו אני מוכן לשלם על המקח והלך לו, במקרה מעין זה רשאי קונה אחר לבוא ולהציע סכום גבוה יותר ולקנות את המקח בלא חשש, כי מקרה מעין זה נקרא שלא הגיעו המוכר והקונה הראשון לכדי פיסוק דמים.

לאור דברי הפתחי תשובה הללו, יבואר כי במקרה שלפנינו, אם הקונה הראשון הציע את המחיר אותו הוא מעוניין לשלם, בצורה כזאת שיותר מזה איננו יכול לשלם, רשאי קונה אחר להציע מחיר גבוה יותר, אולם אם הציע הראשון את המחיר כהצעה במשא ומתן במטרה להמשיך ולהתמקח ולהגיע לעמק השווה, לא רשאי קונה אחר להיכנס ולהציע מחיר אחר.

 

למרות האמור, אם המוכר פנה אליו והציע לו את הדירה למכירה, לא שייך דין עני המהפך בחררה בכה”ג, כפי שמבואר בדברי הים של שלמה בקידושין נ”ט. כן מבואר גם בדברי הסמ”ע בסימן שפ”ו ס”ק י’, שיש לחלק אם המוכר הגיע ללוקח השני וביקש למכור לו המקח, דבכה”ג אין דין “עני המהפך”, לבין מקרה בו הקונה פונה למוכר שבזה יש דין “עני המהפך בחררה”.

לפיכך במידה והמוכר המשיך ופרסם את הדירה ובדרך זו הקונה השני נחשף לדירה, רשאי להציע הצעת מחיר משלו ולקנות את הדירה ואין בזה משום “עני המהפך בחררה”.

שאלה:

אני מחפש כמה חודשים דירה, אתמול מצאתי דירה שמצאה חן בעיני ובעיני רעייתי, המוכר אמר לי שיש מישהו רציני שמעוניין בדירה אלא שהוא מציע מחיר נמוך מההצעה שלי, והוא לא רוצה שאהיה עני המהפך בחררה לכן הוא מודיע לי שאסתדר איתו, אני מעדיף שלא לדבר איתו, האם שייך בזה דין עני המהפך בחררה.

 

תשובה:

במידה והאדם שהתעניין ברכישת הדירה הציעה את הצעתו כהצעה המקסימלית בה הוא יכול לעמוד והמוכר לא מעוניין למכור במחיר זה, אינך צריך להודיעו על כך שאתה מציע מחיר גבוה יותר. אולם במידה והציע הלה את ההצעה במטרה להמשיך ולהתמקח ולהגיע לידי גמר העסקה, עליך להסתדר איתו על מנת שלא תהיה “עני המהפך בחררה”.

חשוב לציין כי אם לא אתה פנית למוכר במטרה לרכוש את הדירה, אלא המוכר הוא זה שפנה אליך להציע לך את הדירה, אין דין “עני המהפך בחררה”.

 

מקורות ונימוקים:

בגמרא בקידושן נ”ט. במעשה דר’ גידל איתא, עני מהפך בחררה ובא אחר ונטלה הימנו מאי, אמר ליה נקרא רשע, ע”כ.

מכאן למדנו להלכה, כי במידה ואדם מחזר אחד דבר כל שהוא לקנותו בין קרקע בין מטלטלים, אם בא אחר וקנאו נקרא רשע. כפי שפסק השולחן להלכה בחושן המשפט סימן רל”ז סעיף א’.

 

אלא שבמרדכי בפרק חזקת הבתים כתב לבאר, כי אין הדברים אמורים ששייך דין עני המהפך בחררה, אלא כשהגיעו המוכר והקונה לכדי פסיקת דמים ביניהם ואינם מחוסרים אלא את הקניין, אולם אם עדיין לא הגיעו לכדי הסכמה על פסיקת הדמים ביניהם, ועדיין הקונה מעוניין במחיר נמוך יותר והמוכר מעוניין לקבל מחיר גבוה יותר, רשאי אדם אחר לבוא ולקנות המקח. הביאו הרמ”א בהגהתו לשולחן ערוך להלכה.

לאור האמור בדברי המרדכי, אולם כי במקרה שלפנינו מאחר ולא הגיע הקונה הראשון להסכמה עם המוכר על מחיר מוסכם, לא שייך דין עני המהפך בחררה.

 

אולם בפתחי תשובה שם ס”ק ג’ הביא לחילוק יסודי בגדר המושג פיסוק דמים בעניין זה. שאם הראשון שבא לקנות מתווכח עם המוכר על המחיר ונושאים ונותנים ביניהם ולא הגיעו לעמק השווה, אולם לא ירדו מהמקח משום כך, ואילולי שהגיע הקונה החדש היו מגיעים לעמק השווה ביניהם, במקרה מעין זה הקונה החדש נקרא “עני המהפך בחררה”. אולם אם הקונה הראשון הציע את המחיר בו הוא מעוניין לקנות את המקח והוסיף ואמר זה הסכום אותו אני מוכן לשלם על המקח והלך לו, במקרה מעין זה רשאי קונה אחר לבוא ולהציע סכום גבוה יותר ולקנות את המקח בלא חשש, כי מקרה מעין זה נקרא שלא הגיעו המוכר והקונה הראשון לכדי פיסוק דמים.

לאור דברי הפתחי תשובה הללו, יבואר כי במקרה שלפנינו, אם הקונה הראשון הציע את המחיר אותו הוא מעוניין לשלם, בצורה כזאת שיותר מזה איננו יכול לשלם, רשאי קונה אחר להציע מחיר גבוה יותר, אולם אם הציע הראשון את המחיר כהצעה במשא ומתן במטרה להמשיך ולהתמקח ולהגיע לעמק השווה, לא רשאי קונה אחר להיכנס ולהציע מחיר אחר.

 

למרות האמור, אם המוכר פנה אליו והציע לו את הדירה למכירה, לא שייך דין עני המהפך בחררה בכה”ג, כפי שמבואר בדברי הים של שלמה בקידושין נ”ט. כן מבואר גם בדברי הסמ”ע בסימן שפ”ו ס”ק י’, שיש לחלק אם המוכר הגיע ללוקח השני וביקש למכור לו המקח, דבכה”ג אין דין “עני המהפך”, לבין מקרה בו הקונה פונה למוכר שבזה יש דין “עני המהפך בחררה”.

לפיכך במידה והמוכר המשיך ופרסם את הדירה ובדרך זו הקונה השני נחשף לדירה, רשאי להציע הצעת מחיר משלו ולקנות את הדירה ואין בזה משום “עני המהפך בחררה”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש