חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: צרפת

שאלה:

שלום
שמי ספנסר ואני בן 15, באופן מקומי אין רבנים סביבי ואני גם לא מרגיש בנוח לטבול במקווה עירום מול אנשים. השאלה שלי האם מספיק שאני אלמד יהדות באינטרנט ואמצא רב באינטרנט ללמוד ממנו, האם זה מספיק בשביל להמיר את דתי ליהדות בעצמי?
תודה רבה.
 

תשובה:

שלום ספנסר היקר
ראשית חשוב לי להבהיר לך, שההלכה היהודית לא ממליצה למי שאינו יהודי להתגייר. על פי ההלכה היהודית מי שאיננו יהודי יש לו תפקיד חשוב בשמירה על שבע המצוות בהם מצווה כל מי שאיננו יהודי, ובזה הוא משלים את ייעודו כלפי בורא העולם.
שנית, גם אם הנך מאוד רוצה ומעוניין להתגייר, ישנם כמה שלבים עליך לעבור ולא ניתן להתגייר בלעדיהם. הראשון הוא הכרת המצוות וקבלתן עליך, השני הוא קיום ברית מילה כדת, השלישי הוא טבילה במקווה.
כל שלשת השלבים הללו צריכים להעשות בפני שלשה דיינים. לא ניתן לדלג על אחד מאלו השלבים, או לקיים את אחד מהשלבים ללא נוכחות שלשה דיינים.
מלבד האמור, מבחינה פרקטית, גיור שלא יהיה בפני מכון אורתודוקסי מוכר ומסודר, לא יזכה בהכרה כל שהיא, ויהיה חסר משמעות ותועלת.
בברכת הצלחה בכל אשר תפנה
הרב דוד אוחיון
ירושלים עיר הקודש

מקורות וציונים:
בגמרא במסכות יבמות דף מ”ו: איתא, אמר רבה עובדא הוה בי רבי חייא בר רבי, דאתא לקמיה גר שמל ולא טבל א”ל שהי כאן עד למחר ונטבלינך. ש”מ תלת, ש”מ גר צריך שלשה, וש”מ אינו גר עד שימול ויטבול, וש”מ אין מטבילין גר בלילה. אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן גר צריך ג’ משפט כתיב ביה, ע”כ.

כן פסק השולחן ערוך להלכה יורה דעה סימן רס”ח סעיף ב’ בזה”ל, כל ענייני הגר, בין להודיעו המצות לקבלם בין המילה בין הטבילה, צריך שיהיו בג’ הכשרים לדון, וביום. מיהו דוקא לכתחלה, אבל בדיעבד אם לא מל או טבל אלא בפני שנים ובלילה, אפילו לא טבל לשם גרות, אלא איש שטבל לקריו ואשה שטבלה לנדתה, הוי גר ומותר בישראלית, חוץ מקבלת המצות שמעכבת אם אינה ביום ובשלשה. ולהרי”ף ולהרמב”ם, אפילו בדיעבד שטבל או מל בפני שנים או בלילה, מעכב, ואסור בישראלית, אבל אם נשא ישראלית והוליד ממנה בן, לא פסלינן ליה.

עיין עוד בדברי הש”ך שם, מן האמור מבואר כי קבלת המצוות על ידי הגר חשובה כתחילת דין ולכו”ע צריך שיהיה שלשה דיינים נוכחים לעיכובא. גם לעניין טבילה ומילה לדעת הרי”ף והרמב”ם מעכב שיהיה שלשה דיינים, ואף לדעת התוס’ והרא”ש שאין זה מעכב היינו דווקא בדיעבד, אבל לכתחילה כו”ע מודו דבעין ג’ דיינים.

כל האמור הוא מעיקר הדין, אולם מבחינה פרקטית, גיור שאיננו מפוקח ואיננו מלווה ברבנים הבוחנים את רמת הידיעה וההפנמה של משמעות מעשה הגיור, יש בו חשש גדול שאיננו גיור כלל.

נוסף על כך, אין לו שום הכרה במערכות הרשמיים, לפיכך נמצא הגיור חסר תועלת ומשמעות.

 

שאלה:

שלום

שמי ספנסר ואני בן 15, באופן מקומי אין רבנים סביבי ואני גם לא מרגיש בנוח לטבול במקווה עירום מול אנשים. השאלה שלי האם מספיק שאני אלמד יהדות באינטרנט ואמצא רב באינטרנט ללמוד ממנו, האם זה מספיק בשביל להמיר את דתי ליהדות בעצמי?

תודה רבה.

 

תשובה:

שלום ספנסר היקר

ראשית חשוב לי להבהיר לך, שההלכה היהודית לא ממליצה למי שאינו יהודי להתגייר. על פי ההלכה היהודית מי שאיננו יהודי יש לו תפקיד חשוב בשמירה על שבע המצוות בהם מצווה כל מי שאיננו יהודי, ובזה הוא משלים את ייעודו כלפי בורא העולם.

שנית, גם אם הנך מאוד רוצה ומעוניין להתגייר, ישנם כמה שלבים עליך לעבור ולא ניתן להתגייר בלעדיהם. הראשון הוא הכרת המצוות וקבלתן עליך, השני הוא קיום ברית מילה כדת, השלישי הוא טבילה במקווה.

כל שלשת השלבים הללו צריכים להעשות בפני שלשה דיינים. לא ניתן לדלג על אחד מאלו השלבים, או לקיים את אחד מהשלבים ללא נוכחות שלשה דיינים.

מלבד האמור, מבחינה פרקטית, גיור שלא יהיה בפני מכון אורתודוקסי מוכר ומסודר, לא יזכה בהכרה כל שהיא, ויהיה חסר משמעות ותועלת.

בברכת הצלחה בכל אשר תפנה

הרב דוד אוחיון

ירושלים עיר הקודש

מקורות וציונים:

בגמרא במסכות יבמות דף מ”ו: איתא, אמר רבה עובדא הוה בי רבי חייא בר רבי, דאתא לקמיה גר שמל ולא טבל א”ל שהי כאן עד למחר ונטבלינך. ש”מ תלת, ש”מ גר צריך שלשה, וש”מ אינו גר עד שימול ויטבול, וש”מ אין מטבילין גר בלילה. אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן גר צריך ג’ משפט כתיב ביה, ע”כ.

כן פסק השולחן ערוך להלכה יורה דעה סימן רס”ח סעיף ב’ בזה”ל, כל ענייני הגר, בין להודיעו המצות לקבלם בין המילה בין הטבילה, צריך שיהיו בג’ הכשרים לדון, וביום. מיהו דוקא לכתחלה, אבל בדיעבד אם לא מל או טבל אלא בפני שנים ובלילה, אפילו לא טבל לשם גרות, אלא איש שטבל לקריו ואשה שטבלה לנדתה, הוי גר ומותר בישראלית, חוץ מקבלת המצות שמעכבת אם אינה ביום ובשלשה. ולהרי”ף ולהרמב”ם, אפילו בדיעבד שטבל או מל בפני שנים או בלילה, מעכב, ואסור בישראלית, אבל אם נשא ישראלית והוליד ממנה בן, לא פסלינן ליה.

עיין עוד בדברי הש”ך שם, מן האמור מבואר כי קבלת המצוות על ידי הגר חשובה כתחילת דין ולכו”ע צריך שיהיה שלשה דיינים נוכחים לעיכובא. גם לעניין טבילה ומילה לדעת הרי”ף והרמב”ם מעכב שיהיה שלשה דיינים, ואף לדעת התוס’ והרא”ש שאין זה מעכב היינו דווקא בדיעבד, אבל לכתחילה כו”ע מודו דבעין ג’ דיינים.

כל האמור הוא מעיקר הדין, אולם מבחינה פרקטית, גיור שאיננו מפוקח ואיננו מלווה ברבנים הבוחנים את רמת הידיעה וההפנמה של משמעות מעשה הגיור, יש בו חשש גדול שאיננו גיור כלל.

נוסף על כך, אין לו שום הכרה במערכות הרשמיים, לפיכך נמצא הגיור חסר תועלת ומשמעות.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש