שאלה:
האם לעשות לימוד של ברית יצחק כשחל בשבת, או שבשבת אין חשש ממזיקין ואין צריך שמירה.
תשובה:
יש לעשות הלימוד הזה, כי מלבד סגולת השמירה, יש בו תועלת גדולה לנפש הילד.
מקורות:
בזוהר הקדוש פרשת לך לך (דף צג ע”ב ואילך) מסופר באורך על רבי אבא ורבי יעקב בנו שבאו לאיזה מקום והיה שם ברית מילה, ואמרו שם: בההוא ליליא [ליל הברית] כנש ההוא גברא כל אינון רחימוי וכל ההוא ליליא אשתדלו באורייתא ולא הוה מאן דנאים, א”ל ההוא גברא במטו מנייכו כל חד וחד לימא מלה חדתא דאורייתא. פתח חד ואמר וכו’, פתח אידך ואמר וכו’, ודרשו שם בסודות המילה דברים נפלאים. והן הן הדברים שקורין בסדר לימוד ברית יצחק.
ויש בלימוד זה שמירה גדולה כמ”ש בספר מטה משה (ח״ז עניני מילה פ״ד אות ב) וז”ל: נוהגים להקיץ ולשמור הנער בליל שמיני, ומצאתי כתוב טעם מנהג זה שהשטן מכוין להזיק הנער ולמונעו ממצות מילה, לפי שקשה לו שישראל מקיימין מצוה שבזכותה ניצולין מדינה של גיהנם, וסמך לדבר ‘ואתה את בריתי תשמור’ שבשעת הברית צריכין שמירה. ע”כ. וכתב היעב”ץ בסידור בית יעקב (הלכות מילה) שלימוד זה מסוגל להמשיך קדושה רבה על הנימול ולכל המתעסקים במצוה זו.
והנה בספר זכר דוד לר”ד זכות ממודינא (מאמר א פ”ל) כתב שלא היו נוהגים לילך ללמוד אצל התינוק כאשר זה חל בשבת, ועמד על שורש מנהג זה ורצה ליתן לו טעם, אולם בסוף דבריו הוכיח שגם בשבת צריך לעשות שמירה על התינוק. ע”ש. ולפע”ד גם לולי דבריו שצריך שמירה מן המזיקין, שהוא הטעם העיקרי כפי הנראה, מכל מקום כיון שיש בלימוד זה סגולות וטעמים נוספים, אם כן ראוי לעשותו גם בליל שבת, ואל ימנעו טוב.