חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב אליהו בחבוט

ארץ השואל: ברזיל

שאלה:

האם מותר לבנות סוכה בערב שבת ויו”ט?

 

תשובה:

מותר לבנות סוכה בערב שבת ויו”ט אפילו אחר חצות היום עד זמן מנחה קטנה, ובפרט כשהזמן דחוק, ולקשט את הסוכה מותר כל היום כולו.

 

א). המ”ב (סי’ תרכה סק”א) צידד בשם הפמ”ג (א”א סק”א) דבער”ש אחר חצות היום, אסור לבנות סוכה. ולדבריו, ה”ה בערב יו”ט, שהרי הרמב”ם (בסוף הלכות יו”ט) כתב להשוות ביניהם בדין מלאכה.

אולם דבריו צריכים לי עיון מכמה טעמי, חדא, דהשו”ע (סי’ רנא ס”א) הביא פלוגתת הטור ורש”י, עד אימתי הזמן בער”ש שאין לעשות בו מלאכה, די”א מנחה גדולה וי”א מנחה קטנה, וכיון שקיי”ל כי”א בתרא, א”כ עד זמן מנחה קטנה שהם תשע ומחצה שעות, יש להקל. וכן פסקו הט”ז (סק”א), המג”א (סק”ד), וכן פסק הפמ”ג עצמו (משב”ז סק”ב), וכן פסק הגר”ז (שם ס”ב) דהמיקל לא הפסיד. וכן פסק הבן איש חי (ש”ש פרשת לך לך או’ כ), וכן צידד המ”ב גופא (שם סק”ג) דהסומך על המקילין לא הפסיד. וכן דעת האול”צ ח”ב (עמ’ קנד), והחזו”ע שבת ח”א (עמ’ מ) דהעיקר כי”א בתרא שנקט מרן. וא”כ צ”ע למה צידד המ”ב להחמיר בבניית הסוכה אחר חצות. גם הגאון בעל בכורי יעקב (סימן תרכה סק”ה), יצא להעיר בזה ע”ד הפמ”ג שהחמיר בזה. ושו”ר עתה שכבר תפס בזה ע”ד המ”ב והפמ”ג בספר חזו”ע – סוכות (עמ’ ק), והעלה להתיר לבנות סוכה גם לאחר חצות היום.

ב). ועוד יש להעיר, דכל מלאכה שמותר לעשותה בחול המועד ובערב פסח אחר חצות, מותר לעשותה בער”ש וכמ”ש המ”ב (סי’ רנא סק”ה), והבא”ח (שם), והנה לענין בניית סוכה בחול המועד כתב השו”ע (סי’ תרלז ס”א) דמי שלא עשה סוכה בין בשוגג ובין במזיד, עושה סוכתו בחול המועד. ואע”ג שהמאמר מרדכי (שם סק”ב) העמיד דברי השו”ע דמיירי לענין הסכך בלבד ולא לעשות בנין וסתירה. מ”מ כבר דחאו הביה”ל (שם ד”ה עושה) ושכן נראה מלשון הרמב”ם והשו”ע. וע”ע בביה”ל (סי’ תרמ סד”ה וסעודת) דאפילו להרחיב סוכתו לצורך ברית וכדו’, מותר. וכן העיר בספר שונה הלכות (סי’ תרכה ס”ג). אולם לענ”ד יש ליישב, דהתם הותרה בניית הסוכה לצורך המועד כדי שלא יתבטל ממצווה דאורייתא, אולם ודאי שאין להמתין ולהתעצל לבנותה עד חול המועד לכו”ע, והכא איירי המ”ב לענין לכתחילה.

ג). ויש להתיר מטעם נוסף שהוא לצורך מצווה, וכבר כתב הרמ”א (סי’ רנא ס”ב) שמי שכותב ספרים דרך לימודו מותר כל היום. ואפילו סופר סת”ם הכותב בחנם ושלא לצורך היום, התיר המ”ב (שם סק”ו) שיכתוב בער”ש כל היום, והכא נמי הוא לצורך מצווה, וצ”ע למה החמיר בזה המ”ב. ושו”ר עתה בספר בית השואבה (דף ה’) שכתב  להתיר מטעם זה לבנות סוכה אפילו אחר חצות.

ד). וכל שכן דשרי לתקן קישוטי הסוכה ותליית בדי הסוכה וכיוצ”ב, דהוי כמלאכת עראי, שהיקלו הב”י והרמ”א (שם ס”א), ובזה יש להקל כל היום כולו, דאי”ז מלאכת אומן שקובע עליה מלאכתו.

שאלה: האם מותר לבנות סוכה בערב שבת ויו”ט?

 

תשובה: מותר לבנות סוכה בערב שבת ויו”ט אפילו אחר חצות היום עד זמן מנחה קטנה, ובפרט כשהזמן דחוק, ולקשט את הסוכה מותר כל היום כולו.

 

א). המ”ב (סי’ תרכה סק”א) צידד בשם הפמ”ג (א”א סק”א) דבער”ש אחר חצות היום, אסור לבנות סוכה. ולדבריו, ה”ה בערב יו”ט, שהרי הרמב”ם (בסוף הלכות יו”ט) כתב להשוות ביניהם בדין מלאכה.

אולם דבריו צריכים לי עיון מכמה טעמי, חדא, דהשו”ע (סי’ רנא ס”א) הביא פלוגתת הטור ורש”י, עד אימתי הזמן בער”ש שאין לעשות בו מלאכה, די”א מנחה גדולה וי”א מנחה קטנה, וכיון שקיי”ל כי”א בתרא, א”כ עד זמן מנחה קטנה שהם תשע ומחצה שעות, יש להקל. וכן פסקו הט”ז (סק”א), המג”א (סק”ד), וכן פסק הפמ”ג עצמו (משב”ז סק”ב), וכן פסק הגר”ז (שם ס”ב) דהמיקל לא הפסיד. וכן פסק הבן איש חי (ש”ש פרשת לך לך או’ כ), וכן צידד המ”ב גופא (שם סק”ג) דהסומך על המקילין לא הפסיד. וכן דעת האול”צ ח”ב (עמ’ קנד), והחזו”ע שבת ח”א (עמ’ מ) דהעיקר כי”א בתרא שנקט מרן. וא”כ צ”ע למה צידד המ”ב להחמיר בבניית הסוכה אחר חצות. גם הגאון בעל בכורי יעקב (סימן תרכה סק”ה), יצא להעיר בזה ע”ד הפמ”ג שהחמיר בזה. ושו”ר עתה שכבר תפס בזה ע”ד המ”ב והפמ”ג בספר חזו”ע – סוכות (עמ’ ק), והעלה להתיר לבנות סוכה גם לאחר חצות היום.

ב). ועוד יש להעיר, דכל מלאכה שמותר לעשותה בחול המועד ובערב פסח אחר חצות, מותר לעשותה בער”ש וכמ”ש המ”ב (סי’ רנא סק”ה), והבא”ח (שם), והנה לענין בניית סוכה בחול המועד כתב השו”ע (סי’ תרלז ס”א) דמי שלא עשה סוכה בין בשוגג ובין במזיד, עושה סוכתו בחול המועד. ואע”ג שהמאמר מרדכי (שם סק”ב) העמיד דברי השו”ע דמיירי לענין הסכך בלבד ולא לעשות בנין וסתירה. מ”מ כבר דחאו הביה”ל (שם ד”ה עושה) ושכן נראה מלשון הרמב”ם והשו”ע. וע”ע בביה”ל (סי’ תרמ סד”ה וסעודת) דאפילו להרחיב סוכתו לצורך ברית וכדו’, מותר. וכן העיר בספר שונה הלכות (סי’ תרכה ס”ג). אולם לענ”ד יש ליישב, דהתם הותרה בניית הסוכה לצורך המועד כדי שלא יתבטל ממצווה דאורייתא, אולם ודאי שאין להמתין ולהתעצל לבנותה עד חול המועד לכו”ע, והכא איירי המ”ב לענין לכתחילה.

ג). ויש להתיר מטעם נוסף שהוא לצורך מצווה, וכבר כתב הרמ”א (סי’ רנא ס”ב) שמי שכותב ספרים דרך לימודו מותר כל היום. ואפילו סופר סת”ם הכותב בחנם ושלא לצורך היום, התיר המ”ב (שם סק”ו) שיכתוב בער”ש כל היום, והכא נמי הוא לצורך מצווה, וצ”ע למה החמיר בזה המ”ב. ושו”ר עתה בספר בית השואבה (דף ה’) שכתב  להתיר מטעם זה לבנות סוכה אפילו אחר חצות.

ד). וכל שכן דשרי לתקן קישוטי הסוכה ותליית בדי הסוכה וכיוצ”ב, דהוי כמלאכת עראי, שהיקלו הב”י והרמ”א (שם ס”א), ובזה יש להקל כל היום כולו, דאי”ז מלאכת אומן שקובע עליה מלאכתו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

פרחים ברקע של חופה
דיני אישות

האם לכהן מותר להתחתן עם אלמנה

מקורות ונימוקים: ויקרא כ”א: אִשָּׁ֨ה זֹנָ֤ה וַחֲלָלָה֙ לֹ֣א יִקָּ֔חוּ וְאִשָּׁ֛ה גְּרוּשָׁ֥ה מֵאִישָׁ֖הּ לֹ֣א יִקָּ֑חוּ כִּֽי־קָדֹ֥שׁ ה֖וּא לֵאלֹהָֽיו: בפסוק זה ציוותה

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש