חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

ה:

שלום רב

רכשתי באינטרנט מוצר של תרגילים באקסל.

לאחר הרכישה נשלח אליי קובץ להורדה והתקנה על המחשב, כשניסיתי להתקין רשם לי שגיאה.

יצרתי קשר עם בעל המוצר ואמר לי שצריך להשתלט על המחשב מרחוק. אמרתי שזה לא מקובל עליי, מי יודע מה אפשר אח”כ לעשות אולי לגנוב מידע וכו’.

ביקשתי לבטל עסקה ונאמר לי: “בהתאם לחוק במדינת ישראל, לא ניתן לבטל הזמנה של מוצרי תוכנה, זה כתוב לך בתנאי הרכישה.”

אז ביקשתי שבכל אופן הוא יבדוק את זה, בלא להשתלט מרחוק, הוא בדק לאחר ששלחתי צילום מסך, ואמר שהתקלה נובעת: ” לפי הצילום מסך שלך אתה משתמש בגרסת וינדוס מאוד מאוד ישנה שכבר לא נתמכת על ידי מיקרוסופט העולמית. עליך לבצע את המדריך הבא מהאתר של מיקרוסופט” וצירף לי קישור של מדריך, כולו באנגלית, אני לא מבין בזה, ולא מעוניין להתעסק בזה.

בדרישות של התוכנה, לפני שרכשתי היה רשום באתר בדף המוצר: “מערכת הפעלה חלונות (Windows) של חברת מיקרוסופט. תוכנת אקסל תקינה. גרסת אקסל 2007 עד 2019 או אופיס 365.”

אני אמרתי לו, שהיות ולא צויין במפורש: “גרסת וינדוס שנתמכת על ידי מייקרוסופט העולמית” אני רוצה לבטל עסקה.  הוא ביטל עסקה.

1) האם מדיני תורה (בין דיני שמיים ובין דיני אדם) נהגתי נכון?

2) האם יש עליי עוון גזל?

3) האם ניתן לדון מקרה זה בתור פשרה שמותרת הלכתית?

4)אם היה דין ודברים ביני ובין המוכר במייל, בטון כעוס, במייל רק, והוא נפגע, אך הכל היה ענייני סביב הנושא, ללא נימה אישית, האם יש חיוב לבקש ממנו מחילה, בדינה אדם ושמיים?

תשובה:

בה:

נהגת נכון, מאחר ובתנאי הרכישה לא נכתב מערכת הפעלה ‘חלונות’ שנתמכת ע”י מייקרוסופט, אלא נכתב מערכת הפעלה ‘חלונות’ של חברת מייקרוסופט, הרי שהטעות במכירה היא של המוכר, ועליו לקחת את המוצר בחזרה ולהחזיר את כספך.

כיום עסקאות המכר בין עסקים ללקוחות, הינן על פי כללי החוק האזרחי, לפיכך למרות שעל פי החוק לא ניתן לבטל עסקאות מכר של תקליטורים ותוכנות הניתנות להעתקה, הואיל ועל פי החוק כאשר ישנה חוסר התאמה בין הרשום בתקנון המכירה לבין המוצר הנמכר ללקוח, זכות הלקוח לבטל את העסקה, גם על פי דין התורה זכותך לבטל את הרכישה.

לפיכך ביטול המקח במקרה זה הינו על פי הדין, אין בו חשש גזל לא בדיני אדם ולא בדיני שמים, אין נכון לדון מקרה זה כדין פשרה, אלא כדין ביטול המקח בהתאם לכללי החוק המחייבים את הצדדים.

ככל שהתכתבת עמו בצורה עניינית בלא פגיעה אישית אין בכך עוון, אולם לפעמים המוכר כועס ומקפיד אף כאשר לא פגעת בו, לכן למרות שאינך חייב לבקש מחילה, הואיל ואין מה להפסיד מלבקש מחילה, הייתי ממליץ לך לעשות כך, שעל ידי כך תרוויח לסלק מעליך חשש קפידא.

חזק ואמץ וראה ברכה במעשיך

 

מקורות ונימוקים:

רכישות מבתי עסק בזמננו נעשים בהתאם לחוקי המדינה

בגמרא בקידושין דף מ”ט: ההוא גברא דזבין לנכסיה אדעתא למיסק לארץ ישראל ובעידנא דזבין לא אמר ולא מידי, אמר רבא הוי דברים שבלב ודברים שבלב אינם דברים, ע”כ. מבואר מדברי הגמרא שאם היה המוכר אומר בשעת המכירה כי מוכר הוא על דעת לעלות לארץ ישראל, אם לבסוף היה נמנע ממנו האפשרות לעלות לארץ ישראל היה המכר בטל. כך מבואר גם בדברי הגמרא שם נ’ עמוד א’.

כן פסק גם השו”ע להלכה, חו”מ סימן ר”ז סעיף ג’ בזה”ל. “מי שמכר חצירו או שדהו ופירש בשעת המכירה שהוא מוכר כדי לילך למקום פלוני או מפני המטר שנמנע כדי לקנות חיטים בדמיו, הרי זה כמוכר על תנאי. לפיכך אם ירד המטר אחר שמכר, או באו חיטים והוזלו, או נמנע הדרך לעלות או לקנות החיטים, הרי זה מחזיר לו הדמים ותחזור לו הקרקע. שהרי פירש שאינו מוכר אלא לעשות דבר פלוני, והרי לא נעשה, וכן כל כיוצא בזה”, ע”כ.

בדברי התוספות שם קידושין מ”ט: מבואר עוד, כי כל מה שצריך שיאמר המוכר בהדיא שמוכר על דעת דבר מסויים, היינו דווקא בדבר שאינו ברור בלא שיפרש זאת בהדיא, אבל דבר שהוא אומדנא דמוכח ואנן סהדי שעל דעת כן מוכר, אף אם לא פירש שעל דעת כן מוכר, הרי הוא כאילו התנה במפורש, ואם התבטל התנאי בטלה המכירה. כן הביא הרמ”א להלכה, חו”מ סימן ר”ז סעיף ד’.

כיום כל העסקאות הנעשות מול בתי עסק או מרכולים וכדו’, מתבצעות הן על דעת חוקי המדינה, ומנהג הסוחרים הוא על פי חוקים אלו, חוק המכר חוק הגנת הצרכן ועוד. לפיכך ככל שעל פי החוק עומדת לרוכש הזכאות לבטל את המקח, זכות זו עומדת לו אף לפי דין התורה, משום שנחשב הדבר כאילו התנו במפורש הצדדים בעת הרכישה שקונים הן על דעת הזכויות העומדות להם על פי החוק.

כפי שכתב האגרות משה חו”מ א’ סימן ע”ב, בנוגע לשכירות מוגנת, שכאשר ישנו חוק בעניין, הוי כאילו מתחילה על דעת החוק השכיר. כעין זה כתב גם בספר תשובות והנהגות לגאון הגדול הרב משה שטרנבוך שליט”א, כרך ג’ סימן תנ”ו.

מלבד זאת, אף לולי תקנות החוק בעניין, גם על פי ההלכה כאשר תקנון הרכישה המופיע באתר המוכר, מצביע על דרישות מסויימות, ובפועל המוצר איננו עובד גם כאשר מחשבו של הרוכש מתאים לדרישות המופיעות בתקנון, דינה של הרכישה להתבטל, משום שהמוצר שנקנה הוא מוצר המתאים לתקנון המופיע באתר, וככל שהמוצר שהתקבל הוא מוצר שאיננו כזה, הרי שמעולם לא קנאו הרוכש.

לפיכך כדין נהגת שדרשת את ביטול העסקה והחזרת כסף הרכישה לידך.

 

שאלה:

שלום רב

רכשתי באינטרנט מוצר של תרגילים באקסל.

לאחר הרכישה נשלח אליי קובץ להורדה והתקנה על המחשב, כשניסיתי להתקין רשם לי שגיאה.

יצרתי קשר עם בעל המוצר ואמר לי שצריך להשתלט על המחשב מרחוק. אמרתי שזה לא מקובל עליי, מי יודע מה אפשר אח”כ לעשות אולי לגנוב מידע וכו’.

ביקשתי לבטל עסקה ונאמר לי: “בהתאם לחוק במדינת ישראל, לא ניתן לבטל הזמנה של מוצרי תוכנה, זה כתוב לך בתנאי הרכישה.”

אז ביקשתי שבכל אופן הוא יבדוק את זה, בלא להשתלט מרחוק, הוא בדק לאחר ששלחתי צילום מסך, ואמר שהתקלה נובעת: ” לפי הצילום מסך שלך אתה משתמש בגרסת וינדוס מאוד מאוד ישנה שכבר לא נתמכת על ידי מיקרוסופט העולמית. עליך לבצע את המדריך הבא מהאתר של מיקרוסופט” וצירף לי קישור של מדריך, כולו באנגלית, אני לא מבין בזה, ולא מעוניין להתעסק בזה.

בדרישות של התוכנה, לפני שרכשתי היה רשום באתר בדף המוצר: “מערכת הפעלה חלונות (Windows) של חברת מיקרוסופט. תוכנת אקסל תקינה. גרסת אקסל 2007 עד 2019 או אופיס 365.”

אני אמרתי לו, שהיות ולא צויין במפורש: “גרסת וינדוס שנתמכת על ידי מייקרוסופט העולמית” אני רוצה לבטל עסקה.  הוא ביטל עסקה.

1) האם מדיני תורה (בין דיני שמיים ובין דיני אדם) נהגתי נכון?

2) האם יש עליי עוון גזל?

3) האם ניתן לדון מקרה זה בתור פשרה שמותרת הלכתית?

4)אם היה דין ודברים ביני ובין המוכר במייל, בטון כעוס, במייל רק, והוא נפגע, אך הכל היה ענייני סביב הנושא, ללא נימה אישית, האם יש חיוב לבקש ממנו מחילה, בדינה אדם ושמיים?

תשובה:

נהגת נכון, מאחר ובתנאי הרכישה לא נכתב מערכת הפעלה ‘חלונות’ שנתמכת ע”י מייקרוסופט, אלא נכתב מערכת הפעלה ‘חלונות’ של חברת מייקרוסופט, הרי שהטעות במכירה היא של המוכר, ועליו לקחת את המוצר בחזרה ולהחזיר את כספך.

כיום עסקאות המכר בין עסקים ללקוחות, הינן על פי כללי החוק האזרחי, לפיכך למרות שעל פי החוק לא ניתן לבטל עסקאות מכר של תקליטורים ותוכנות הניתנות להעתקה, הואיל ועל פי החוק כאשר ישנה חוסר התאמה בין הרשום בתקנון המכירה לבין המוצר הנמכר ללקוח, זכות הלקוח לבטל את העסקה, גם על פי דין התורה זכותך לבטל את הרכישה.

לפיכך ביטול המקח במקרה זה הינו על פי הדין, אין בו חשש גזל לא בדיני אדם ולא בדיני שמים, אין נכון לדון מקרה זה כדין פשרה, אלא כדין ביטול המקח בהתאם לכללי החוק המחייבים את הצדדים.

ככל שהתכתבת עמו בצורה עניינית בלא פגיעה אישית אין בכך עוון, אולם לפעמים המוכר כועס ומקפיד אף כאשר לא פגעת בו, לכן למרות שאינך חייב לבקש מחילה, הואיל ואין מה להפסיד מלבקש מחילה, הייתי ממליץ לך לעשות כך, שעל ידי כך תרוויח לסלק מעליך חשש קפידא.

חזק ואמץ וראה ברכה במעשיך

 

מקורות ונימוקים:

רכישות מבתי עסק בזמננו נעשים בהתאם לחוקי המדינה

בגמרא בקידושין דף מ”ט: ההוא גברא דזבין לנכסיה אדעתא למיסק לארץ ישראל ובעידנא דזבין לא אמר ולא מידי, אמר רבא הוי דברים שבלב ודברים שבלב אינם דברים, ע”כ. מבואר מדברי הגמרא שאם היה המוכר אומר בשעת המכירה כי מוכר הוא על דעת לעלות לארץ ישראל, אם לבסוף היה נמנע ממנו האפשרות לעלות לארץ ישראל היה המכר בטל. כך מבואר גם בדברי הגמרא שם נ’ עמוד א’.

כן פסק גם השו”ע להלכה, חו”מ סימן ר”ז סעיף ג’ בזה”ל. “מי שמכר חצירו או שדהו ופירש בשעת המכירה שהוא מוכר כדי לילך למקום פלוני או מפני המטר שנמנע כדי לקנות חיטים בדמיו, הרי זה כמוכר על תנאי. לפיכך אם ירד המטר אחר שמכר, או באו חיטים והוזלו, או נמנע הדרך לעלות או לקנות החיטים, הרי זה מחזיר לו הדמים ותחזור לו הקרקע. שהרי פירש שאינו מוכר אלא לעשות דבר פלוני, והרי לא נעשה, וכן כל כיוצא בזה”, ע”כ.

בדברי התוספות שם קידושין מ”ט: מבואר עוד, כי כל מה שצריך שיאמר המוכר בהדיא שמוכר על דעת דבר מסויים, היינו דווקא בדבר שאינו ברור בלא שיפרש זאת בהדיא, אבל דבר שהוא אומדנא דמוכח ואנן סהדי שעל דעת כן מוכר, אף אם לא פירש שעל דעת כן מוכר, הרי הוא כאילו התנה במפורש, ואם התבטל התנאי בטלה המכירה. כן הביא הרמ”א להלכה, חו”מ סימן ר”ז סעיף ד’.

כיום כל העסקאות הנעשות מול בתי עסק או מרכולים וכדו’, מתבצעות הן על דעת חוקי המדינה, ומנהג הסוחרים הוא על פי חוקים אלו, חוק המכר חוק הגנת הצרכן ועוד. לפיכך ככל שעל פי החוק עומדת לרוכש הזכאות לבטל את המקח, זכות זו עומדת לו אף לפי דין התורה, משום שנחשב הדבר כאילו התנו במפורש הצדדים בעת הרכישה שקונים הן על דעת הזכויות העומדות להם על פי החוק.

כפי שכתב האגרות משה חו”מ א’ סימן ע”ב, בנוגע לשכירות מוגנת, שכאשר ישנו חוק בעניין, הוי כאילו מתחילה על דעת החוק השכיר. כעין זה כתב גם בספר תשובות והנהגות לגאון הגדול הרב משה שטרנבוך שליט”א, כרך ג’ סימן תנ”ו.

מלבד זאת, אף לולי תקנות החוק בעניין, גם על פי ההלכה כאשר תקנון הרכישה המופיע באתר המוכר, מצביע על דרישות מסויימות, ובפועל המוצר איננו עובד גם כאשר מחשבו של הרוכש מתאים לדרישות המופיעות בתקנון, דינה של הרכישה להתבטל, משום שהמוצר שנקנה הוא מוצר המתאים לתקנון המופיע באתר, וככל שהמוצר שהתקבל הוא מוצר שאיננו כזה, הרי שמעולם לא קנאו הרוכש.

לפיכך כדין נהגת שדרשת את ביטול העסקה והחזרת כסף הרכישה לידך.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש