דינים והנהגות ראש השנה – תשפ”ה
בשנה זו ראש השנה יחול בימים חמישי ושישי, ולכך ישנם כמה פרטי דינים המיוחדים לשנה זה הכנות לחג תזכורת: יש
הבת שלי הכניסה תפו”א לתנור בשרי בתוך תבנית חלבית בת יומה מה דין המאכל ומה דין התבנית.
שלום וברכה לשואל הנכבד,
לענין דין המאכל: אם התנור הבשרי היה אינו בן יומו, כלומר שלא בישלו בו ב24 שעות האחרונות בשר, המאכל מותר לכל הדעות.[1]
אולם גם אם בישלו בו בשר בתוך 24 שעות, יש להתיר בין לבני ספרד ובין לבני אשכנז, ולא מבעיא אם היה אחד מהמאכלים מכוסה, היינו או הבשר או התפוחי אדמה. [2]
אלא אפילו אם שני המאכלים היו מגולים, יש להתיר בכל אופן דהוי נ”ט בר נ”ט. ובפרט שהרגילות היא להדליק במשך כרבע שעה את התנור על חום גבוה מעל כ150 מעלות קודם שמכניסים את המאכלים.[3] .
ולענין דין התבנית והתנור, אפילו אם התנור הבשרי בן יומו (כנ”ל כשבישלו בו בשר בתוך 24 ש’), יש להתיר משום דהוי נ”ט בר נ”ט דהיתרא.[4]
בברכה רבה הרב מאיר פנחסי
[1] דהוי נטל”פ לפי שקיבל מטעם פגום של התנור וכמבואר בשו”ע (סי’ צג). ואע”ג דברמ”א (שם) מבואר דנהגו לאסור בכיסוי שאינו ב”י ולדונו כב”י, ולפי”ז לפמ”ש הרמ”א (סי’ קח ס”א) ברמ”א דדנים תנור ככיסוי של קדרה, יש לאסור. אולם זה אינו, ולא מבעיא לבני ספרד שמעולם לא נהגו בחומרא זו, ועי’ כה”ח (שם). אלא אף לבני אשכנז יש להתיר, לפי שהתנורים נידונים ככיסוי רחב, ובזה גם לדעת המחמירים יש להקל וכמ”ש הש”ך (סק”ד) והט”ז (סק”ב) ע”פ המהרש”ל. וכ”פ הפרי חדש (סק”ה) והחו”ד (חידושים סק”ד).
[2] אם היו מכוסים בודאי יש להתיר, בצירוף ב’ דברים, א. זיעת מאכל, שלפי”ד הפרי מגדים הנז’ בפת”ש (סי’ צב סעי’ ח’) וסיעתם יש להקל וראה עוד בשו”ת יבי”א ח”ה (יו”ד ס”ס ז’). . ב. כיסוי המאכל שאז הזעה אינה עולה וכמבואר ברמ”א (סי’ צב סעי’ ח’). ובצירוף ב’ סברות אלו כתבו הפוסקים להקל, ראה בס’ בדי השולחן (סס”ק קפג). וכן יוצא לפמ”ש בשו”ת יבי”א (שם). וראה גם בס’ פסקים ותשובות (סי’ צב הערה 268).
אולם גם אם אינם מכוסים, יש להתיר משום נ”ט בר נ”ט.
[3] דתלינן שמא נשרף והוי כליבון קל, ועי’ בשו”ת ביי”א (ש)ם, ובצירוף דעת הפוסקים של זיעת אוכלים. וראה גם בשו”ת אגרות משה (יו”ד ח”א סו”ס מ) ג”כ שהיקל בזה מצד זיעת אוכלים ובספק שמא הזיעו, ובכה”ג שהדליק קיל טפי.
[4] ואע”ג דבדין כיסוי קדרה ב”י שהניח על גבי קדרה ב”י אסר הדרכי משה וברמ”א (סי’ צג). התם היינו כיסוי של בשר על גבי כיסוי של חלב, אבל בנד”ד דהוי נ”ט בר נ”ט הרי להדיא התיר השו”ע (סי’ צה סעי’ ג’), גבי ב’ קערות של בשר שהודחו ביורה של חלב אפילו היו שניהן בני יומן. משום דהוי נ”ט בר נ”ט. ואפילו לדעת הרמ”א שם יש להתיר, משום שכתב הפמ”ג (משבצ”ז סי’ צב ס”ק כט) דהתם הוי ניצוק לפיכך חמיר טפי מזיעה, יעו”ש.
לתשומת לב הגולשים:
אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.
מאמרים אחרונים
דינים והנהגות ראש השנה – תשפ”ה
בשנה זו ראש השנה יחול בימים חמישי ושישי, ולכך ישנם כמה פרטי דינים המיוחדים לשנה זה הכנות לחג תזכורת: יש
לבקשת הגולשים, להלן מאגר של תמונות יהדות מבית צוות משיב כהלכה, שאנחנו מסכימים להשתמש בהם (למטרות טובות כמובן) בחינם ללא
מבוא רבים הם החפצים להצטרף לעם היהודי, אולם מעטים הם המצליחים לעבור את מסלול הגיור. הואיל ולא כל המעוניינים להתגייר
שאלות נפוצות בנושא “בר מצווה” – מפתח נושאים
מפתח לשאלות נפוצות (FAQ) לגבי “בר-מצווה”: האם מותר לדחות בר מצווה? איך מניחים תפילין? בר מצווה בכותל המערבי: יש לזה
בר מצווה – המדריך השלם לגיל 13, כל הטיפים
מדריך ל”בר מצווה” מפורט ועדכני מה זה “בר מצווה” ? “בר מצווה” בתרגום מארמית הוא “בן מצווה” והוא כינוי למצבו
ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
בטח יעניין אתכם!
האם מותר להשתמש ברימונים של ספר תורה לספר הפטרות
מקורות ונימוקים: במשנה במגילה דף כ”ה: איתא, בני העיר שמכרו רחובה של עיר לוקחין בדמיו בית הכנסת, בית הכנסת לוקחין
לחיצת יד לאשה פוסלת לעדות ולששליח ציבור
מקורות וביאורים: לחיצת יד לאשה אם איסורה מן התורה או מדרבנן: א). מרן הבית יוסף (יו”ד סי’ קצה) כתב בשם
האם ה”חזיר” יהיה מותר לישראל באכילה לעתיד לבוא ?
ביאורים ומקורות הנה נראה שמקור הדבר הוא מדאיתא במדרש ויקרא רבה (פרשת שמיני סוף פרשה יג) לגבי ארבע מלכויות שנשתעבדו
מכירת מצוות ועוונות ושכר עוה”ב
מקורות מכתב א’ כבוד ידידנו היקר והנכבד חכו ממתקים וכולו מחמדים ה”ה אורי וילכפורט הי”ו, מרגלית יקרה בעיר ת”א, ת”ו
מקורות ונימוקים : במדרש תנחומא מטות סימן ד’, על הפסוק “אלף למטה אלף למטה” במדבר ל”א ד’, כתב המדרש יש
מקורות ונימוקים: בשו”ת אגרות משה (יורה דעה חלק א סימן רלא) הביא בשם הנו”ב תנינא (סי’ רט) שכתב בפשיטות שליכא
השם ‘אלין’ לתינוקת האם הוא בסדר?
מקורות ונימוקים: שמו של האדם משפיע עליו לטוב או לרע שמו של האדם משפיע על אופיו, כפי שמבואר בדברי הגמרא
בירור האגדה על ציור פני משה רבינו
ביאורים ומקורות המעשה בהרחבה כמופיע במקורו מקור הדבר בתפארת ישראל (סוף מסכת קידושין) שמביא שמצא כתוב דבר נחמד, וזה לשונו:
קבורת אשה ובעלה ללא הפסק (דאבל).
מקורות ונימוקים: בשאר נפטרים חייב לעשות הפסק וכמבואר בטור (יו”ד סי’ שסב) שכתב, אין נותנין שתי ארונות זה על
כשהתחיל הברכה זכר לומר “המלך הקדוש” ושוב לא זוכר מה היה
מקורות: מודעת זאת מה שפסק מרן השו”ע באו”ח סי’ תקפ”ב: “בעשרת ימי תשובה אומר המלך הקדוש וכו’ ואם טעה או
אין אפשרות לטבול כלי מה לעשות?
בס”ד מקורות וביאורים: הפקר אם פוטר מטבילה א). כתב מרן השו”ע (או”ח סי’ שכג סעי’ ז’, וביו”ד סי’ קכ סעי’
כל הזכויות של התשובות והמאמרים שמורים לרבנים המשיבים שליט"א