מקורות ונימוקים:
פסק השולחן ערוך יורה דעה הלכות תערובות סימן ק”ח סעיף א’, אם אפו או צלו איסור והיתר תחת מחבת אחת מגולים אסור אפילו בדיעבד, אבל בזה אחר זה אין לחוש אלא אם כן הזיע המחבת משניהם, שאז אסור אפילו בזה אחר זה, אם היו שניהם מגולים, דהוי ככיסוי של קדרה. וכן מבואר בדברי השו”ע יו”ד סימן צ”ב סעיף ח’.
מבואר כי כאשר עולים אדים של איסור מהמאכל ונבלעים בדפנות המחבת, המחבת נאסרת ואם אח”כ מחממים מתחתיה מאכל היתר והאדים עולים מעלה המאכל נאסר.
מדין זה למדו הפוסקים כי גם בתנור אין לחמם מאכלים בשריים וחלביים בזה אחר זה, כי האדים נבעלים בדפנות וחוזרים בעת החימום הנוסף. ועיין במה שכתב מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל בשו”ת יביע אומר חלק ה’ יורה דעה סימן ז’ שמותר להשתמש בתנור לבשר וחלב בזה אחר זה, וזאת בתנאי שימתין עשרים וארבע שעות בין שימוש בבשר לשימוש בחלב. וגם יסיק התנור בין בשר וחלב.
יש לציין, כי בנידון השאלה בנוגע למיקרוגל הנידון הוא מעט יותר קל כיוון שאין דפנות המיקרוגל חמות שהרי כידוע המיקרוגל גורם לחימום האוכל בלא גוף חימום, ובכך מחמם את האוכל בלבד. אולם מאחר והאוכל כשהוא רותח מעלה אדים, פעמים רבות האדים עולים ומגיעים למצב שדפנות המיקרוגל מזיעים מן האדים בחום שהיד סולדת בהם.
אמנם כתב בילקוט יוסף בהלכות פסח סימן תנ”א, שברוב הפעמים אין דפנות המיקרוגל מגיעים לחום שהיד סולדת ואם כן גם אם האוכל מעלה אדים אין הם נבלעים בדפנות המיקרוגל. [וגם לגבי ההצלחת של המיקרוגל כיון שעשויה מזכוכית איננה בולעת, וגם אם נותן עליה ישירות את המאכל אין חשש].
אולם כל זה הוא בנוגע לבליעות הצלחת ודפנות המיקרוגל, אכן למעשה אם לא משתמשים בקופסאות סגורות, פעמים רבות נוצר שמנונית על דפנות המיקרוגל, לכן הדרך הנכונה היא להשאיר את המיקרוגל פרווה, ובכל חימום של חלבי או בשרי, להכניס את המאכל בקופסת פלסטיק סגורה הרמטית, או להכניס את המאכל בתוך שתי שקיות זה בתוך זה, למניעת פליטת האדים.