הרב מאיר פנחסי

שאלה

רציתי לשאול בנוגע לשימוש במשחה שחורה (Black Hair Pomade) עבור הזקן שלי, שמלבין עם הזמן. המשחה מיועדת בעיקר לחיזוק עיצוב השיער והזקן, אך יש לה גם אפקט שמטשטש את הלבנת השערות באופן יומי, מכיוון שהיא נשטפת בקלות עם מים ואינה צביעה קבועה.

אני בן ארבעים וארבע המטרה שלי בשימוש במשחה היא לשמר את הזקן שלי, שהוא סמל חשוב בעיניי , וכך גם אני מרגיש שהמראה נשמר בצורה מכובדת יותר.
השאלות שלי הן:
1. האם יש בכך בעיה של “לא ילבש” לאור העובדה שזהו מוצר שמיועד לחיזוק עיצוב ולא לצביעה?
2. האם אפקט הטשטוש הזמני של המשחה נחשב כ”צביעה” מבחינה הלכתית?
3. במידה והאלטרנטיבה היא לגלח את הזקן לגמרי, האם השימוש במשחה זו עדיף הלכתית?

תשובה

מותר להשתמש במשחה זו אם אכן עיקר כוונתו בשביל חיזוק שורשי השיער ולא בשביל להתייפות.

מקורות ונימוקים:

א). כתב מרן השו”ע (יו”ד סי’ קפב סעיף ו’) אסור לאיש לצבוע שערות לבנות שיהיו שחורות, ואפילו שערה אחת. והנה ידועים דברי האחרונים שכתבו, דאם אין כוונתו להתייפות יש להתיר הדבר וכמ”ש התוס’ יבמות (מח. ד”ה אבל) דכל שאין בכוונתו להתייפות אלא להסיר צער יש להתיר. וכ”כ הדרכי משה (שם או’ א’, וביו”ד סי’ קנו) בשם המרדכי (שבת סי’ שכז) דבני אדם שיש להם ריבוי שער בידיים ובושים להראות בין אנשים, מותר להסירן דאין לך צער גדול מזה. והנה זה פשוט שאין ההיתר משום צער, אלא משום שלא אסר הכתוב אלא כשכוונתו להתייפות, וממילא שמעינן שכל שאין זה כוונתו, אין לאסור.

וראיה לדבר ממ”ש האגרות משה (יו”ד ח”ב סי’ סא), וכן הציץ אליעזר חכ”ב (סימן יד) דמותר לצבוע שערות ראשו במקום שרוצה להיראות צעיר ויוקל לו למצוא עבודה (באופן שאין בכך משום גניבת דעת, כגון שכוחו גדול, או שהוא צעיר לימים, יעו”ש), לפי שאין עושה כן לשם ייפוי אלא להשגת משרה, ודימהו האגרו”מ למ”ש הט”ז והש”ך (יו”ד סי’ קפב סק”ד) להתיר לגבר לצאת בבגדי אשה משום הצינה והחום. והוא הדין בנד”ד שאין כוונתו אלא לשלום בית ולא לעצם הייפוי, ע”כ נראה לענ”ד שיש להתיר הדבר בנד”ד אף אם בפועל משחיר שערות זקנו. ואע”ג דהוי פס”ר דניחא ליה, מ”מ אזלינן בלא יילבש בתר כוונתו.

ובפרט שיש לצרף לסניף בעלמא מ”ש כמה אחרונים, שכתבו שאין בזקן משום לא ילבש לפי שאין לנשים זקן, ואע”ג שאין סברא זו עיקר בפוסקים, מ”מ חזי לאיצטרופי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

צור קשר

מזכירות: