חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

שאלה

לגבי צביעת שיער לגבר נושא שמאד מטריד את מנוחתי כבר כשנתיים
בעלי אדם צעיר בן31 מלבין בטרם עת בשערו הדבר גורם לי לדחיה רבה ולכעס גדול עליו למרות שאני יודעת שזה לא תלוי בו עד כדי כך שקשה לי להביט בו אני מרכיבה עדשות ובבית הולכת בלי כדי שהשערות הלבנות פחות יראו בעיני כמו כן זה גורם לי להרגיש שבעלי זקן ולהביט בגברים אחרים העניין מצער אותי מאד וכרגע הפתרון שנראה לעין זה פשוט לצבוע את השיער בעלי לא אחד שמתיפה וכו’ אך לטובת הזוגיות והשלום בית שכ”כ התערער בעקבות הנושא הזה מותר לו לצבוע?יש חומר שמיועד לכיסוי שיער שיבה האם מותר?יוקל לי מאד מאד אם יש מקום להתיר תודה רבה רבה

תשובה

אע”פ שאין לבעל לצבוע את שערות ראשו משום לא ילבש גבר, שהאיסור כולל כל מיני ייפוי. מכל מקום מכיון שבעלך אדם צעיר בן 31 ולגביו שערות לבנות נחשבות מום, והסרת מום מותרת ואין בזה משום לא ילבש. כיון שאינו עושה כן בשביל להתייפות אלא בכדי להסיר המום. ובפרט שהדבר כרוך בשלום בית, שגדול השלום שאפילו שם שמים נמחק בשבילו.

כתב המרדכי (פרק במה טומנים) שכתב, ונראה דבני אדם שיש להם ריבוי שיער בידיהם ובושים להראות בין אנשים, מותר להם להסירם ואין בזה משום לא ילבש, דאין לך צער גדול מזה. והוב”ד בדרכי משה (יו”ד סי’ קפב סק”א).

וכן העלה בשו”ת מנחת שלמה תניינא ח”ב (סימן פו או’ ג’), דמותר לצבוע השיער וכן ללקט שערות הלבנות מתוך שחורות למי שהוא צעיר והדבר גורם לו לבושה ואין בכה”ג משום לא ילבש, עיי”ש. וכ”כ בשו”ת שרידי אש (סימן פא). ומוכח, דכל כהאי גוונא אין זה נחשב שכוונתו לשם נוי אלא להסיר מסווה הבושה, ושרי, ומיניה נמי לנד”ד שאינו מתכוין לשום הנאה וייפוי.

עוד ראיתי מובא בשם הגרש”ז אויערבאך זצ”ל הב”ד בספר נשמת אברהם ח”ה (עמוד עב), דמי שגבות עיניו מחוברות להדדי ומתבייש לצאת כן, מותר לו לגלחם ולהפרידן ואין בזה משום ‘לא ילבש’, כיון שאינו עושה כן כדי להתנאות שזהו יסוד האיסור של לא ילבש, אלא כדי להסיר המום מפניו. והכא נמי שייך האי טעמא. וכ”כ להתיר בנידון זה בשו”ת חיי הלוי ח”ג (סימן סג). גם בשו”ת אבני ישפה ח”ד (סי’ צד) כתב, נראה דבמקום שיש לאדם בושה בריבוי השערות של גבות העיניים או הידיים, מותר לו לקצצן, ואין בזה משום לא ילבש. וכ”כ להתיר בשו”ת ברכת יהודה – ברכה ח”ב (יו”ד סי’ ט’). ובלבד שלא יעשה צורה לגבות כמו שעושות הנשים. וע”ע בשו”ת אבני דרך ח”ט (סימן קיב) שג”כ דרך להתיר זאת במקום בושה. הרי דאפילו במקום שמתכוין להסיר השיער בשביל ייפוי פניו התירו, כיון שאין זה עיקר כוונתו אלא כדי שלא יראה כבעל מום, ומיניה נמי לנד”ד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

צור קשר

מזכירות: