חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה

?האם יש היתר לכתחילה לחנות של יהודי לתפקד בשבת

.חבר שלי רוצה לפתוח חנות, וימי המכירה החזקים יהיו שבת וראשון. הוא אפילו הזכיר כמה חברות בבעלות דתיים שיש להן חנויות פתוחות בשבת. נראה לי מוזר אבל החלטתי לשאול כדי לראות האם יש דרך. תודה

תשובה

שלום וברכה לאדון היקר,
אם אתה רוצה ברכה בנכסיך ובכספך, שמע לי ידיד יקר, אל תתור ואל תחפש אחר היתרים דחוקים אשר יפגעו בכבוד השבת.
מה עוד, שגם הפוסקים שכתבו היתרים בדוחק (ע”י שותפות עם הגוי – באופן שהרווחים של יום השבת שייכים רק לגוי, ובאופן שאין איסור “מראית העין” מפני שאין השם של החנות על שם היהודי), הדגישו שזה “בדיעבד” כשכבר השתתף איתו ואין לו ברירה אחרת, וגם שכל זה הבדיעבד היינו דווקא אם יציאתו מההשקעה לא תשפיע על העסק שבלאו הכי יהיה פתוח בשבת, אבל באל”ה אסור, שהרי הוא מסייע לדבר עבירה.
אבל לכתחילה אין שום פוסק שהיקל בכך.
“וכל השומר שבת כדת נותנים לו נחלה בלי מצרים”. שהרי השבת היא מקור הברכה.
בברכה רבה
הרב מאיר פנחסי

מקורות ונימוקים:

כתב בשו”ת אגרות משה אורח חיים חלק א סימן צא:

הנה בדבר שדחיקא ליה שעתא ורוצה להיכנס בשותפות וכו’, יש להתיר אף עם יהודי המחלל שבת באופן הנז’ בשו”ע (או”ח סי’ רמ”ה) שיהיה שותף עמו רק לימות החול לבד וימי השבתות וימי י”ט לא יהיו שייך לו כלל לא לשכר ולא להפסד, וההוצאות שהם על כל השנה או החדש כגון שכירות המקום וכדומה יכולין להחשיב לפי חשבון הימים, (אף שלכאורה יהיה לו הנאה ממה שעושה שם שותפו בשבת דאם לא היה עושה בשבת היה כל השכירות וכדומה על חשבון השותפות דהיו משלמין כל השכירות בעד הששה ימים מ”מ אין לאסור זה כיון דעכ”פ השכירות הוא על כל הימים וא”כ מתחלה לא נתחייבו מהשותפות דמי שכירות רק כפי חלק הששה ימים).

וגם דוקא אם השותף שאינו שומר שבת א”צ להשותף השומר שבת שיכול לנהל העסק בעצמו או שיש לו שותפים אחרים, דאם בלעדיו לא יוכל לנהל העסק נמצא דבזה שנשתתף עמו גרם ששותפו יחלל שבת ואף שהוא ביום שאינו שותף של ישראל אסור. עכת”ד.

ועיי”ש שההיתר שיש בשותפות עם עכו”ם שיתנו שלהעכו”ם יהיה שכר השבת ולהישראל יהיה שכר יום אחד כנגדו אין להתיר בישראל שמחלל שבת כיון שנהנה ממלאכת הישראל דעי”ז נתרצה שיהיה להשומר שבת יום אחד מימי החול. וע”ע במה שכתב בשו”ת אגרות משה ח”ג (או”ח סי’ לו).

וראה גם בשו”ת תשובות והנהגות ח”א (סימן רמג) שאע”פ שאין איסור מסייע עוברי עבירה כלל במומר כמ”ש הש”ך (יו”ד קנ”א סק”ו), מ”מ כבר כתב הדגול מרבבה (שם), שרק להפרישו מעבירה אין חיוב להש”ך, אבל לסייעו באיסור, אין היתר, ובנד”ד כמה פעמים בהמשך הזמן יציעו לו עבודה שקשור לחילול שבת, וישלח לשותפו ויעבור בלפני עור דאורייתא, שהשולח אינו רק מסייע אלא מכשילו ממש, ואם כי יש לצדד ולמצוא צדדי קולא בשעת הדחק, מ”מ לכתחילה הפרנסה באופן זה לא רצויה, וע”ז וכיוצא בזה נאמר התפלה לפרנסה “בהיתר ולא באסור” שלא נתכוון מסדר התפילה לגזל אלא לכה”ג, וכמ”ש, ומה עוד שעצם ההתחברות בעסקיו עם אדם כזה עלולה להשפיע עליו לרעה ברוחניות וגשמיות. עכת”ד. וע”ע בספר ודבר דבר לאאמו”ר שליט”א (פ”ז אות כב).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

מדריך למתגייר

מבוא רבים הם החפצים להצטרף לעם היהודי, אולם מעטים הם המצליחים לעבור את מסלול הגיור. הואיל ולא כל המעוניינים להתגייר

לתוכן המלא »

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות: