מקורות ונימוקים:
בגמרא במגילה דף כ”ח. איתא, תנו רבנן בתי כנסיות אין נוהגין בהן קלות ראש אין אוכלין בהן ואין שותין בהן ואין ניאותין בהם ואין מטיילין בהם ואין נכנסין בהן בחמה מפני החמה ובגשמים מפני הגשמים ואין מספידין בהן הספד של יחיד, אבל קורין בהן ושונין בהן ומספידין בהם הספד של רבים. עוד איתא התם, אמר רבי אסי בתי כנסיות שבבבל על תנאי הן עשויין ואף על פי כן אין נוהגין בהן קלות ראש.
בדברי הגמרא מבואר שישנו איסור לנהוג בבתי הכנסת קלות ראש, ואף אסור לאכול ולשתות בהם או לעשות בהם שימוש חול, כגון חשבונות וכדו’. אף שעל בתי כנסיות שבבל העשויות איתא, שעל תנאי הן עשויים, אין בכך בכדי להתיר אלא מאכל ומשתה, אולם אף התנאי לא מהווה סיבה להתיר קלות ראש.
כן פסק השולחן ערוך או”ח סימן קנ”א סעיף א’, בתי כנסיות ובתי מדרשות, אין נוהגין בהם קלות ראש כגון: שחוק והתול ושיחה בטילה, ואין אוכלים ושותים בהם ולא מתקשטין בהם ולא מטיילין בהם ולא נכנסים בהם בחמה מפני החמה ובגשמים מפני הגשמים, ות”ח ותלמידיהם מותרים לאכול ולשתות בהם, מדוחק, ואין מחשבים בהם חשבונות, אא”כ הם של מצות, כגון: קופה של צדקה ופדיון שבויים.
אף שלעניין סעודות מצווה כתבו הפוסקים להקל לערוך סעודות מצווה בבית הכנסת, ואף סעודות בר מצווה וסעודה שלישית בשבת, כתבו הפוסקים להתיר, ועיין בשו”ת יחוה דעת חלק ג’ סימן י’, ובשו”ת יביע אומר או”ח חלק י’ סימן י”ד. אין זה אלא הואיל וסעודות אלו סעודות מצווה הן, ואף אומרים בהם דברי תורה וחיזוק על השולחן. ועיין עוד בספר תשובות והנהגות כרך ד’ סימן מ”ו, לעניין סעודות שבע ברכות בבית הכנסת.
אולם לא עלה על לב אף אדם לומר שיהיה ניתן לערוך תיאטרון והצגות חול בבית הכנסת, בפרט שכיום לצערנו כל הצגה ותיאטרון, יש בה חוסר צניעות וקלות ראש. ועיין עוד בספר תשובות והנהגות כרך ב’ סימן תקל”ו לעניין איסור קיום אסיפות פוליטיות בבית הכנסת.
כן כתב גם בספר ילקוט יוסף אורח חיים סימן קנא – דיני קדושת בית הכנסת, בזה”ל: אין לערוך הרצאות של חול בבית הכנסת, וכל שכן לערוך שם קונצרטים וכיוצא בזה. אלא אם כן ההרצאה כוללת גם דברי חיזוק ועידוד לשמירת התורה והמצוות (כגון עריכת “סמינרים” לקרב רחוקים לצור מחצבתם). ומותר למסור שיעור לנשים בבית הכנסת, באופן שקובעים שעה לנשים, ואין שם אנשים. אבל אסור ללמד נשים ריקמה, וכדומה, בתוך בית כנסת.
ואוי לנו שכך עלתה בימינו שחושבים לעשות דבר כזה בבית הכנסת. וכל המשתדל למנוע קיום דבר זה בבית הכנסת, שכרו הרבה מאוד שעל כבוד השכינה משתדל הוא, והקב”ה נאמן לשלם למי שמשתדל למען כבוד שמים.