חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

שאלה:

במסגרת לימודי נתקלתי במושג ההלכתי “תינוק שנשבה”
אשר נמצא בשימוש רב בדיונים על יחסים בין חילונים לדתים.
אחרי שעיינתי בתשובת החזו”א ושיטת הרמב”ן בשגגת הרבים, שו”ת יהודה יעלה (אסאד) חלק א – יורה דעה סימן נ ואת האיגרות של הרב קוק ועוד
עלתה בליבי שאלה, שאלות אלו עלו ביחס לאנשים חילונים אשר בנוגע אליהם המושג של תינוק שנשבה חל, בין אם הם הכירו את היהדות ופרטיה ובין אם לא. משום שהם גדלו במציאות שרווח בה חילול שבת ושאר עבירות.
אבל בנוגע לאנשים שיצאו מהדת המושג תינוק שנשבה אינו יכול לחול, משום שהם אכן מכירים את היהדות והלכותיה כמו שצריך. (אפשר להגיד שחלקם לא חוו את היהדות בצורה מתוקנת, אבל זה מחשבה פטרנליסטית משום שברור שישנם אנשים אשר אכן היו דתיים שלמים בנפשם ובעקבות אירוע כזה או אחר החליטו לצאת בשאלה)

אכן יש סוגים שונים של יוצאים בשאלה ולכן יש דתלשים אשר אכן יחול עליהם הגדר של “תינוק שנשבה” (תלוי בהרחבה וצמצום ההגדרות לפי הפוסקים השונים) אבל בהחלט קיימים דתלשים אשר הגדר אינו יכול לחול אליהם (כגון דתיים אשר הכירו את הדת בצורה שלמה וגם לא נחשפו לתרבות החיצונית) אנשים אלו, מה היחס התורני שאמור להיות אליהם?
נניח לדוגמא: האם מגע ידם פוסל יין? או האם מותר להגיד קדיש עליהם (במצב של מוות טיבעי וכו)

אשמח לתשובה הכוללת מקורות משום שלא מצאתי מקורות אשר מדברים על הנושא.
אודה לך מראש על התשובה,

תשובה:

שלום וברכה לשואל הנכבד,

אין ספק שאותם אלו שחוו את הדת בצורה נכונה ותקינה, ופרקו מעל צווארם עול התורה והמצוות, שהרי הם מוגדרים כמומרים לכל דבר וענין, ואין להם כלל דיני תינוק שנשבה. אלא אם כן עדיין נזהרים שלא לחלל שבת בפני אדם גדול, דאז יש להם עדיין זיקה לדת ובכה”ג לא יהיה להם דין מומר. ומכל קדיש בכל אופן ניתן לומר עליהם לאחר מיתתם. וה’ יחזיר את כל עמו ישראל לצור מחצבתם בקרוב.

מקורות ונימוקים:

כן מבואר ברמב”ם (הלכות ממרים פרק ג הלכה ג) וזה לשונו:
במה דברים אמורים באיש שכפר בתורה שבעל פה במחשבתו ובדברים שנראו לו, והלך אחר דעתו הקלה ואחר שרירות לבו וכופר בתורה שבעל פה תחילה כצדוק ובייתוס וכן כל התועים אחריו, אבל בני התועים האלה ובני בניהם שהדיחו אותם אבותם ונולדו בין הקראים וגדלו אותם על דעתם, הרי הוא כתינוק שנשבה ביניהם וגדלוהו ואינו זריז לאחוז בדרכי המצות שהרי הוא כאנוס ואף על פי ששמע אח”כ [שהוא יהודי וראה היהודים ודתם הרי הוא כאנוס שהרי גדלוהו על טעותם] כך אלו שאמרנו האוחזים בדרכי אבותם הקראים שטעו, לפיכך ראוי להחזירן בתשובה ולמשכם בדברי שלום עד שיחזרו לאיתן התורה.עכ”ל. ומבואר בדבריו שאם ידע מהדת והיה זריר לאחוז בדרכי אבותיו ופרק מעל צווארו עול מצוות, אין לו דין וגדר של תינוק שנשבה. וכן כתבו אחרונים רבים ראה בספר פסקי תשובות ח”א (סימן נה הע’ 148). בשם ספרים וסופרים.

ומ”ש דאם מתבייש לחלל שבת בפני אדם גדול, ההינו ע”פ מ”ש הריטב”א בעירובין (סט:), והובא להלכה במ”ב (או”ח סי’ שפה סק”ו).

ומ”מ לענין קדיש בכל אופן ניתן לומר עליהם קדיש, וכמ”ש בשו”ת חתם סופר (סי’ שכו) ובשו”ת יד יצחק ח”ג (סימן קמט), ובס’ הליכות שלמה – אוירבך (הל’ תפלה עמ’ רכו).

ויהי רצון שהק”ב יערה רוח טהרה עלינו, אמן.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

צור קשר

מזכירות: