חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
פצצת אטום

מלחמת רוסיה ואוקראינה: האם יכולה להתפתח למלחמת גוג ומגוג?

מורנו הרה"ג אליהו בחבוט שליט"א

ארץ השואל: ברזיל

שאלה

שלום כבוד הרב. היום (כ”א אדר א’ תשפ”ב) נכנסו כוחות צבא רוסיה לתוך אוקראינה. וכולם מדברים שיש חשש שאם תמשיך לפלוש גם למדינות נוספות, שיתפתח מזה מלחמת עולם השלישית. מה היהדות אומרת על זה? זה קשור לביאת המשיח? האם זו מלחמת גוג ומגוג? זה סוף העולם? אני מרגיש מבולבל בכל הנושא הזה.

תשובה

בראש ובראשונה יש לדעת שלפי היהדות אין מושג שנקרא “סוף העולם”, אלא אדרבא יש מעבר למציאות יותר טובה שהיא העולם שלאחר הגאולה, שהוא בעצם “תחילת העולם” האמיתי, ואולם יתכן שלפני המעבר הזה תהיה תקופה של “צירי לידה” שמכנים אותם חז”ל “חבלי משיח”[1].

והקדמה חשובה מאוד לכל הנושא, הוא הכלל הגדול שכתב רבינו הרמב”ם[2] לגבי תיאורי תהליכי הגאולה איך יהיו, וז”ל: “וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו, שדברים סתומין הן אצל הנביאים.” עכ”ל. כך שאין כל אפשרות לקבוע החלטות על מלחמה זו או אחרת שיש לה קשר לגאולה.

התגרויות בין המדינות – עלולות לעורר אותנו לצפיה לגאולה

אלא שבאופן כללי, אמרו חז”ל[3]: “אמר רבי אלעזר בר אבונא, אם ראית מלכיות מתגרות זו בזו צפה לרגליו של מלך המשיח.” ע”כ. וביאר הגאון הרב אהרן יהודה ליב שטיינמן זצ”ל[4]: “אין כוונת חז”ל לומר שבמצב כזה בוודאי יבוא המשיח, שהרי ראינו הרבה פעמים שהמלכויות התגרו אלו עם אלו ועדיין לא זכינו שהמשיח יבוא. אלא הכוונה, שכשרואים מצב כזה, יש חיוב גדול יותר לצפות למשיח. שאעפ”י שתמיד יש חיוב לצפות למשיח, מכל-מקום יש זמנים שחייבים יותר, וכשם שמצינו שכל השנה יש חיוב להתחזק ואף על פי כן יש בזה מדריגות, ובימים נוראים יש חיוב יש חיוב גדול יותר וכמבואר בשו”ע סי’ תר”ג שבעשרת ימי תשובה אין להקל בפת פלטר, והיינו כי בזמן שנשפטים צריך להתנהג אחרת ולהתחזק במיוחד. וכך בענין זה, אעפ”י שתמיד יש חיוב לצפות למשיח, אבל בשעה שרואים שמלכויות מתגרות, היינו שמשמים קוראים לנו ומעוררים אותנו שנעשה משהו, לא נסתפק רק בידיעה וציפיה בלבד, אלא נתחזק בפועל כדי שאכן נוכל להגיע לתוצאה זו של ביאת המשיח.” עכ”ל.

והדברים נכונים עוד יותר בשנה הנוכחית, שנת השמיטה, שמלחמות עשויות לעורר אותנו לצפות לישועה, עפ”י מה שאמור חז”ל[5]: “בשביעית – מלחמות. במוצאי שביעית – בן דוד בא”[6].

מסורת מהגאון מוולינא – רוסיה תכבוש מדינות שכנות סמוך לביאת המשיח

ובכן אמת הדבר שהמלחמה שנפתחה, שבה רוסיה מאיימת לכבוש את אוקראינה, יש בה כדי לעורר אותנו לקיים מצוות הצפיה לישועה יותר מכל שאר ההתגרויות (ובפרט אם יארע שאחר כך תהיה מתיחות בין רוסיה לטורקיה), שכן בדרשה שנשא הגאון הגדול רבי משה שטנבוך שליט”א (נשיא העדה החרדית) בפורים שנת תשע”ד גילה בפני הציבור מסורת שיש בידו איש מפי איש עד הגר”א (הגאון רבי אליהו מווילנא זצ”ל), שכך אמר הגר”א[7]:

“כאשר תשמעו שהרוסים כבשו את האי קרים, תדעו שמתחילים כבר פעמי הגאולה. וכאשר תשמעו שהרוסים הגיעו לעיר קונסטנטינופול (איסטנבול), אז כבר תלבשו בגדי שבת, ואל תפשטו אותם כיון שבכל רגע משיח עומד לבוא.” עכ”ל.

והנה במבט לאחור, אנחנו מבינים כיום את המשמעות החשובה (בחינת “פעמי משיח” – והיינו תחילה של תהליך שיביא בסופו לגאולה) של כבישת האי קרים ע”י הרוסים, שכן ידוע שהעובדה שכל מדינות העולם עשו כעת קואליציה נגד רוסיה והביאו לאיזור חיילים וטילים וכו’, הוא מחמת הניסיון המר של השתיקה על כבישת האי קרים, כך שהשורש למלחמת עולם השלישית שעלולה להתפתח ע”י המשך המאורעות שהחלו כעת, התחיל בכך שרוסיה כבשה את האי קרים. וככל הנראה, כיון שהחלק הראשון של מסורת הגר”א כבר התקיים, אנחנו מבינים שבהמשך הזמן נראה גם את החלק השני, שרוסיה תפלוש גם לטורקיה (ולמרות שבעת כתיבת שורות אלו עדיין אין מתיחות בין שני מדינות אלו, הקב”ה יכול ברגע לגלגל את התפתחות המאורעות באופן שתתפתח מלחמה ביניהם).

יצויין שמסורת זו בשם הגר”א, כבר נמסרה לפני כמאה וחמישים שנה ע”י הגאון הרב יצחק אייזק חבר זצ”ל בעל שו”ת בנין עולם, שהיה תלמיד של הגר”ח מוולוז’ין זצ”ל, תלמידו המובהק של הגר”א[8]. ובפרט ה”סיום” של המסורת, שרוסיה עתידה לפלוש גם לטורקיה וזה יהיה השלב הסופי הסמוך לביאת המשיח, ככל הנראה נתקבלה אצל כמה מגדולי ישראל, וביניהם הג”ר יעקב ישראל קנייבסקי זצ”ל בספר אורחות רבינו[9], ורבי יחיאל מיכל פיינשטיין זצ”ל[10], ועוד. ובספר כלילת יופי[11] כתב ששלשה נביאים נתנבאו בסגנון אחד, הגר”א, היהודי הקדוש מפשיסחא, ורבי ישראל מרוז’ין, כל אלו השלשה אמרו ממש בנסח אחד, כי בשעה שהרוסים יכנסו לטורקיא, צריכין אנו ללבש בגדי יום טוב לכבוד ביאת המשיח, עיי”ש. ומובא עוד[12], שהרה”צ רבי משה יעקב רביקוב (ה”סנדלר הקדוש”) זצוק”ל נתן בקבוק יין לשכנו (שעודנו חי כיום) ואמר לו בשעה שתראה שיש קולות מלחמה בין רוסיה לטורקיה תפתח את הבקבוק ותעשה “לחיים” כי עובדה זו מבשרת על ביאת המשיח, ע”כ. וראה עוד בהמשך דברינו בשם המקובל רבי סלמן מוצפי זצוק”ל.

יתכן שהמלחמה תתפתח למלחמת רוסיה עם ארצות הברית

ובכן התערבותה של רוסיה (יחד עם בני בריתה: אירן, וסין) במלחמת עולם סמוך לביאת המשיח (במידה ותפרוץ מלחמה כזו), היא מציאות אפשרית שיש לה לא מעט גיבוי במקורות, לאור דברי הגמ’ במסכת יומא[13] שעתידה להיות מלחמה בין פרס לאדום, ו”פרס” היינו אירן וגם רוסיה מפני ששני אומות אלו (אירן ורוסיה) יש להם אותו שורש רוחני לפי הגר”א[14], ואילו “אדום” היינו ארצות הברית ואירופה[15]. ולפי המקורות, מסתמן עוד, שאף סין תהיה שותפה פעילה במלחמה גרעינית נגד ארצות הברית ואירופה באחרית הימים עפ”י נבואתו של הרה”ק רבי ישראל מקרלין-סטולין זצ”ל לפני כמאה שנה[16].

ואף ישנם מקורות על אפשרות של שליטה רוסית בארץ ישראל סמוך לביאת המשיח[17], כמובא בספר אורחות רבינו[18]: “ואמר לי (הסטייפלר זצ”ל) בשם האדמו”ר הרה”ק ר’ אהרל’י (ראטה) זצ”ל משומרי אמונים מירושלים, שאמר שחבלי המשיח הקשים כבר עברנו (בשואה), ובסוף ישלטו תשעה חדשים הרוסים בארץ ישראל, ואז יהיה רק מחסור באוכל, אבל לחם ותפוחי אדמה יהיו.” עכ”ל. ובאמת בגמרא בסנהדרין[19], לפני שמוזכר הנושא של מלכות הרשעה שעתידה לשלוט בארץ ישראל תשעה חודשים, מוזכר להדיא האפשרות של נוכחות צבאית פרסית (שכאמור כוללת את רוסיה ואירן) משמעותית בתוככי גבולות ארץ ישראל, לאחר פלישה לבבל (עיראק), ופירש שם רש”י שבזמן מלחמת גוג ומגוג, עתידה פרס לפלוש לעיראק (כפי שכבר התרחש כיום) ומשם לארץ ישראל. ובכן הגאון רבי ישראל אליהו ויינטרוב זצ”ל (ספר אגרות דעת עמ’ ק”ל) קיבל שמלחמת רוסיה וארה”ב היא מלחמת פרס ואדום, ועתידה פרס ליפול ביד אדום כיון שרוסיה עקרה את הדת מעם ישראל[20]. בספר הצדיק הפלאי מביא בשם הצדיק הנסתר רבי יוסף וולטוך זצוק”ל שיש להתפלל שתפרוץ מלחמה בין רוסיה לארה”ב, כי אז יבוא משיח.

הנשיא גוג ומדינתו מגוג – פוטין ורוסיה?

ובעצם האפשרות ל”מלחמת עולם שלישית” סמוך לביאת המשיח, מובא בשם רבינו החפץ חיים ז”ל שיתכן בהחלט מציאות כזו, שהוא השלב האחרון של “מלחמת גוג ומגוג”[21].

ובהקשר זה רצוי לציין דהנה בירושלמי מגילה[22] אמרו שארץ “משך” היינו מיסיא, ופירש שם הפני משה: “משך מיסיא – היא מוסקאווי. ע”כ. והיינו לכאו’ משך היינו רוסיה. והרי גוג הוא “נשיא ראש משך ותובל” (יחזקאל ל”ח). ומובא[23] שרבינו חסדאי אבן-שפרוט (מתקופת הגאונים) כתב למלך הכוזרים “נשיא ראש משך ותובל” לפי שבזמן הגאונים היתה להם קבלה שרוסיה תהיה ממשלת גוג עכ”ל עיי”ש. וכן הגאון רבי אשר בן יעקב זלה”ה בספרו שמנה לחמו (נדפס בלבוב שנת תרמ”ד)[24], כתב שגוג הוא מלך השולט על רוסיה ועל סוריה, אשר עליו נאמר בנבואה[25] “והעליתיך מירכתי צפון והבאותך על הרי ישראל”. וכן מובא בספר הראה לענו[26] עמ’ רל”ב בשם הרה”ק רבי משה מנדל זצוק”ל, שרוסיה היא גוג ומגוג. וכן קיבל במסורת הגאון רבי יחיאל מיכל פיינשטיין זצ”ל, בשם הגר”ח מוואלוז’ין זצ”ל, שרוסיה תנהל מלחמת גוג ומגוג[27]. וכ”כ הגה”ק ר’ משה דוד וואלי זצ”ל בספר ממלכת כהנים על יחזקאל פרק ל”ח, ש”לבי אומר לי” שגוג הוא מלך רוסיה עיי”ש.

וכן בספר עטרת ציון (להרה”ג ר’ בן ציון מוצפי שליט”א)[28] כתב וז”ל: “ומורי אבי (הרה”ג ר’ סלמן מוצפי) זלה”ה אמר, כי הנראה מכל הספרים, שמלכות גוג היא מדינת “רוסיה” של ימינו, אשר היא נמצאת בצפון העולם, ושולטת על גזעים ושבטים עתיקים, עמלקים כנענים צוענים ועוד, משבעים אומות, והם אשא יבואו עם חילם הרב לכאן. וכו’. ובארץ ישראל יפלו וישמדו וכו’. וידוע מה שאמר הגר”א זלה”ה (מובא גם בספר הגאון החסיד מווילנא עמ’ קפ”ט), שכאשר תראה את ממלכת רוסיה באה באוניותיה למלחמה, חוצה את מיצרי הדרדנלים שבתחום תורכיה, תלבש בגדי יום טוב, כי השעה קרובה לביאת המשיח.” עכ”ל.

[ובספר חבלי משיח בזמנינו[29] כתב: “קבלה בידינו מתלמידי הגר”א בשם הגאון, אם הספינות של מלכות רוסיא יחצו את מיצר בוספורוס (הידרדנלים) צריכים ללבוש בגדי שבת, לומר לך שהשעה קרובה אז לביאת המשיח”. ע”כ. וכמובן שאין הכוונה שהספינות יעברו לצורכי מסחר, כי הרי אלו מעשים שבכל יום, אלא הכוונה היא שספינות מלחמה יעברו לצורך כיבוש טורקיה או ישראל, וברוך היודע. ואפשר שיש להשוות לנאמר בזוהר חדש[30], שעתידין אומות העולם לבוא להלחם בישראל עם ספינות מלחמה ועוד, והקב”ה יטביע אותם בים[31], ואכמ”ל].

והגה”ק בעל שו”ת דברי יציב זצ”ל, פירוש הפסוק[32] “ונשפטתי אתו בדבר ובדם וגשם שוטף ואבני אלגביש אש וגפרית אמטיר עליו ועל אגפיו ועל עמים רבים אשר אתו” – שבזמן קץ הגאולה, הרוסים ובני בריתם יבואו במטוסי קרב היוצאים מבסיסים אשר בסוריה, להלחם בישראל, אבל הקב”ה יפיל את המטוסים באיזור מירון ע”י אבני אלגביש.

איתור ארץ מגוג עפ”י מקורות ההיסטוריה

ולהביל בין קודש לחול, גם לפי מקורות ההיסטוריה יש לבסס את ההשערה שנשיא גוג הוא נשיא רוסיה.

כהקדמה, בפסוקים ביחזקאל מבואר שהנשיא גוג יהיה הנשיא על מדינה שכוללת בתוכה כמה ארצות, לכן מלבד העובדה שהוא נשיא “ארץ המגוג” (כי מלחמת “גוג ומגוג” איננה מלחמה של גוג נגד מגוג כפי שניתן לחשוב מפשטות הלשון, אלא בפסוקים מבואר היטב שזו מלחמה שתנהל הנשיא גוג ע”י מדינתו מגוג ויחד עם קואליציה רחבה, שילחם נגד קואליציה של מדינות אחרות), עוד מתואר בפסוקים שהנשיא גוג הוא “נשיא ראש משך ותובל”.

הרב ד”ר חיים שבילי בספר חשבונות הגאולה[33] חקר במקורות ההיסטוריה מה הם אותם המקומות שעליהם כתוב במקראות שהם ארצות שליטתו של גוג, וכך הם דבריו:

“אך אם מעיינים ברשימות ההיסטוריה העתיקה נראה ברור שהעמים הקדמונים: גומר ומגוג משך תובל ותורגמה, הם עמים קוקזיים היושבים בדרום רוסיה. יוספוס פלויוס מסביר שמגוג הוא עם הסקיתים, שבטים נודדים פראיים שירדו מדרום רוסיה, מצד מערב דרך רומניה ובולגריה של היום, ומצד מזרח דרך קרים ורוסטוב וארץ הכוזרים מדרום לנהר וולגה לצפון קוקז. בכתבי סרגון מלך אשור ובכתבי הירודוט וסטראבו נזכר ‘תובל’ כעם היושב בשכנות הסקיתים בצד ‘משך’, במזרח קפדוקיה וקיליקיה (היום תוכריה), והם התפזרו למזרח ולמערב והתערבו בין עמי אסיה הקטנה. לפי הירונימוס, ‘מגוג’ הוא עם היושב בצפון הקוקז ליד היום הכספי. לפי מקורות יווניים ורומיים, ‘משך’ הוא עם ה’מוסכאי’ היושב בין הים השחור ובין הים הכספי, ויש היום היסטוריונים המזהים את ‘משך’ עם המחוז הגרוזיני ‘מצח-אטי’ קרוב לעיר הבירה הגרוזית טיפליס. ביחזקאל ל”ט נזכר גם בית תורגמה כמשתתף בהתקפה על ישראל, בית תורגמה – לפי היסטוריון ארמני מפורסם, הוא מאבות העם הארמני ונזכר בירמיהו פרק נ”א כ”ז יחד עם אשכנז ועמי אררט ומיני, המילה “ארמני” מורכבת משתי המילים: אררט מיני, שני מחוזות בארמניה העתיקה (בגבול המזרחי של תורכיה). “תקעו שופר בגוים קדשו עליה מלחמה ממלכות אררט מני ואשכנז” (ירמיה נ”א כ”ז). בכתבי יתדות אשוריים נזכרת אשכנז בשם “אשכוזה”, וכן גומר נקרא בשם “גמירי” כעמים היושבים בדרום ערבות רוסיה וצפון קוקז. בתלמוד ירושלמי מסכת מגילה פ”א נקרא גוג בשם: גוטיא, כעם הגוטים שיצאו מהסקיתים הקדמונים וישבו בין גבולות פרס ורוסיה (כורש מלך פרס נלחם בהם ללא הצלחה). גם בספרות הערבית וכו’ מזהים את גוג ומגוג עם המושד הגיאוגרפי של ארץ הכוזרים בדרום רוסיה וכו’. מכל האמור יש להסיק כי העמים האלו הנזכרים בירמיהו ביחזקאל ל”ח ל”ט – כעמים הבאים להתקיף את ישראל באחרית הימים – הם עמים קדמונים שישבו כולם בדרום רוסיה בשכנות הסקיתים שכבשו בסערה את כל המזרח הקרוב והשאירו הרס רב בכל מקום לפני 2500 שנה, חלק מהם התערב בעמים הבלקניים (היום רומניה בולגריה ויון) וחלק מהם נשאר קרוב למקור מוצאו בקוקז ובארמניה על גבולות פרס ותורכיה, בין היום הכספי והים השחור. לפי היסטוריוניים ארמנים מוסמכים, המילה: “קוקז” מורכב משתי המילים הארמניות “גוג-חסן”, שפירושו “חוסן ה”גג” של רום הרי קוקז הגבוהים. האירופים שיבשו את השם הזה “גוג-חסן” השמיטו את ה”נון” הסופית ונשאר השם “גוג-חס” שגם הוא השתבש במרוצת הימים ל”קוקז”.  עכ”ל.

וככל המקורות הנ”ל (אך באריכות יותר) כתב ג”כ החוקר צבי כשדאי בספרו שבטי יעקב[34], ומסקנתו ג”כ הנ”ל שבוודאי משך הוא העם הקוקז אשר ברוסיה עיי”ש. וראה גם בפירוש דעת מקרא על דברי הימים[35] באריכות. וע”ע במקורות[36].

נקודות חשובות לסיום

ועכ”פ יש לסיים מעין הפתיחה, שכיון שאופן התהליך שבו תבוא הגאולה תלוי ועומד במצב הרוחני של עם ישראל, לכן “וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו” (כלשון הרמב”ם הנ”ל). וגם אם המלחמה בין רוסיה לאוקראינה לא תביא לידי שום התפתחות, משיח יכול לבוא בכל רגע בלי סימנים מראש (שנאמר[37] “ופתאם יבוא אל היכלו האדון אשר אתם מבקשים”), ויכול להיות כבר היום (ועיין גם מאמר מתי יבוא משיח), “ואע”פ שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא”.

ובדרך זו מן הראוי לצטט בזה דברות קודש של הג”ר משה שטרנבוך שליט”א במה שאמר לאחר שגילה את מסורת הגר”א הנ”ל בענין רוסיה, כפי הנכתב בספרו “תשובות והנהגות מועדים”[38]:

“אולם הוסיף הגר”ח (מבריסק זצ”ל) עוד, שהדבר תלוי בנו, שרק אנו נתעורר ונתחזק בתורה ויראת ה’ טהורה אז יחיש הקב”ה לגאלנו בעת רצון זו לביאת המשיח, אבל אם לא נתערור, אז ח”ו נפסיד את העת רצות ושעת הכושר ונצטרך לעבור חבלי משיח. ודבריו ברורים, שבכל הזמנים שנמסרו לביאת המשיח, אין הכוונה שוודאי יבוא משיח, וכו’, אלא הכוונה בזה הוא, שבזמנים אלו מסוגלים לפעול לביאת משיח, ומשיח עומד בזמן זה אחר כתלינו ועומד מוכן בכל רגע לבוא, והדבר תלוי בנו, שאם אנו נפעל לביאת המשיח על ידי התחזקות בתורה ויראת ה’ טהורה, אז הזמן מסוגל לקבל בשמים את מה שפעלנו לביאת משיח, אבל אם לא נתחזק, אז נחמיץ חלילה את המשיח בעת הזאת, ונצטרך חלילה לעבור חבלי משיח קשים. ובזנת ת”ש בהיותי באנגליה, העתיק לי יהודי אחד מכת”י אחד מבעלי התוספות שראה במוזיאון הבריטי, “שמשיח וודאי יבוא עד שנת ה’ אלפים ת”ש – שהוא שלוש מאות שנה קודם סוף ו’ אלפים לבראיה, וסיים שאם ח”ו לא יבוא, יבואו על ישראל צרות כאלו שלא היו מאז היתה ישראל לגוי, כיון שהקב”ה בכעס עלינו”, ואכן לדאבוננו, באה אח”כ השואה האיומה שכילתה בישראל מליונים רבים. ואף בעת הזאת שהוא שעת הכושר לפעול לביאת המשיח, יש לחשוש שאם ח”ו לא נפעל לביאת המשיח, מי יודע מה יהיה עלינו, ה’ ירחם. אמנם זאת נחמתינו בעניינו, שכיון שכבר עברו בוודאי את עיקר תקופת הגלות, ולא נשאר לנו עוד כי אם מעט ממש, ממילא עכשיו כבר אפשר לפעול לביאת המשיח אף על ידי מעט זכויות, וכמו שביאר בזה הקדוש החפץ חיים זצ”ל על פי משל לעבד שבא לפדות את עצמו, שהדבר תלוי, שאם כבר עברו עליו רוב ימי עבדותו, ונשאר רק מעט ימי עבדות, אזי צריך לשלם רק מעט כדי לפדות את עצמו, אבל אם בא בתחילת ימי עבדותו שעוד נשאר לו הרבה שנים לעבוד, אז צריך לשלם מחיר יקר, אמר החפץ חיים כמו כן ממש הוא אף בענין הגלות של עם ישראל, שצריכים לפדות את עצמם על ידי מעשים טובים, שהדבר תלוי, שבעבר שהיו עוד הרבה שנים עד הקץ היו צריכים דווקא הרבה זכויות כדי לזכות לגאולה, אבל עכשיו שאנחנו כבר בסוף הגלות ולא נשאר לנו כי אם מעט זמן של גלות, אז אנחנו יכולים לפדות את עצמינו מהגלות ולזכות לגאולה שלמה אף על ידי מעט זכויות, ולכן אע”פ שהדורות הקודמים שהיו הרבה יותר צדיקים וקדושים ממנו לא זכו להביא את משיח צדקינו, מ”מ אנו יכולים להביאו על ידי קצת טרחה ועמל, כיון שאנו כבר בדור האחרון, דורו של משיח. עכ”ל.

ונסיים בדברי חז”ל הקדושים בגמ’ מסכת סנהדרין[39]: ” מה יעשה אדם וינצל מחבלו של משיח? יעסוק בתורה ובגמילות חסדים.” ע”כ.

הוספה מיום י”ז כסלו תשפ”ד:

המשך ההשתלשלות כיצד מלחמת רוסיה ואוקרינה יכולה להביא לידי מלחמת עולם בשילוב המצב הביטחוני בארץ ישראל בימים אלו (מלחמת חרבות ברזל ומה שמסתמן כמלחמת לבנון השלישית), ראה במאמר המיוחד לכך.

 

מקורות

[1] סנהדרין דף צ”ח ע”ב. ואגב, יצויין כי רבי אלימלך מלז’ינסק זלה”ה בעל ה”נועם אלימלך” שהיום פקודת שנתו, בחיי חיותו פעל רבות (ע”י הפצת דרכי עבודת ה’ בעולם) כדי שהגאולה תוכל לבוא גם בלי חבלי משיח, כמובא בספר תולדות אדם (אוסטרובא) פרשת כי תצא ועוד ספרים.

[2] בפי”ב מהלכות מלכים הל’ ב’.

[3] פסיקתא זוטרתא פרשת לך לך פרק י”ד. ובבראשית רבה מ”ב ד’.

[4] כאיל תערוג מועדים עמ’ שי”ז.

[5] סנהדרין דף צ”ז ע”א. (ואולם רש”י שם פירש: “מלחמות – בין עובדי כוכבים לישראל” ע”כ. וא”כ לכאו’ מלחמת רוסיה – אוקראינה איננה בכלל זה. אך שאר המפרשים שנקטו דלאו דוקא בין ישראל לגויים, ועיין עוד בהמשך הדברים כאן שיתכן שתהיה מלחמה גם עם ישראל).

[6] וע”ע במסכת מגילה דף י”ז ע”ב “ומה ראו לומר גאולה בשביעית? (פירוש: מדוע קבעו חז”ל שהברכה השביעית בתפילת העמידה תהיה “ברוך אתה ה’ גאול ישראל”). אמר רבא: מתוך שעתידין ליגאל בשביעית, לפיכך קבעוה בשביעית. והאמר מר: בששית – קולות, בשביעית – מלחמות, במוצאי שביעית בן דוד בא. – מלחמה נמי אתחלתא דגאולה היא (ופירש רש”י: “ואף על גב דהאי גאולה לאו גאולה דגלות היא, אלא שיגאלנו מן הצרות הבאות עלינו תמיד.” ע”כ).

[7] קובץ סיני כרך קמ”ח עמ’ פ”ז. והדרשה נדפסה במלואה בעלון של הגר”מ שטרנבוך שיצא לאור מיד אחרי פורים תשע”ד. ושוב נדפסה חלק ממנה בספר תשובות והנהגות מועדים, תשעה באב עמ’ תכ”ג.

[8] קובץ מסילות גליון י”ב – י”ג (אב אלול תשמ”ו) עמ’ כ”ד במאמרו של הרה”ג ר’ חיים דובער גולבסקי, וז”ל: “גם תלמידם המובהק בקבלה בעל “בנין עולם” אמר לפני מותו להמקובל רבי דוד לוריא מביחוב: כאשר הרוסים ינצחו את כל האי קרים וכו’, צפה לרגלי משיח.

[9] אורחות רבינו ח”ה עמ’ קי”ד (בנדמ”ח): “עוד ספר לי מו”ר שראה נדפס שהגר”א ז”ל אמר כשהרוסים יכבשו את קונסטנטינופול יבא משיח.” ע”כ.

[10] בספר שיחת יצחק (לידידינו המקובל רבי יצחק בצרי שליט”א) עה”ת פרשת לך לך עמ’ תק”ט בשם הגאון רבי יחיאל מיכל פיינשטיין זצוק”ל נכתב: “פעם אלת סיפר שיש קבלה בידיו מרבי חיים מוואלוזין, שכאשר החייל הרוסי הראשון ידרוך על אדמת קונסטנטינופול יבוא משיח, משום שמלחמת גוג ומגוג תהא בין רוסיה למדינה זו.” עכ”ל.

[11] עמוד ש”ז.

[12] עלון פטפוטין דאורייתא פרשת תצוה תשפ”ב.

[13] דף י’ ע”א. ומהמשך דברי הגמ’ שם משמע שכל זה יתרחש לפני ביאת המשיח, אם כי אינו מפורש ממש.

[14] בקובץ מסילות גליון י”ב – י”ג (אב אלול תשמ”ו) עמ’ כ”ד במאמרו של הרה”ג ר’ חיים דובער גולבסקי, וז”ל: סיפר אאמו”ז (הרה”ג ר’ שמחה זעליג ריגר זצ”ל שהיה ראב”ד אצל הגר”ח מבריסק זצ”ל – ומוזכר בספרו חידושי הגר”ח על הרמב”ם הל’ תפילין ועוד) זצוק”ל הי”ד: מקובלני עד תלמידי הגר”א וכו’ והגר”א הסביר לתלמידיו גדולי המקובלים, כי קליפת הרוסים היא דוביאל שירשו קליפת פרס. וכו’. ואמר להם, שמעתי מאחורי הפרגוד, שרוסיה תתגבר לפני ביאת הגואל וכל אומות העולם יפחדו ממנה. וכו’.

[15] כידוע מרבינו דון יצחק אברבנאל ועוד, שהמדינות הנוצריות הם משורש “אדום”. והארכנו בזה בס”ד בספר “חזור ושושן” על ענייני גלות וגאולה.

[16] ספר פרי ישע אהרן סי’ תצ”ו. מרי”ח ניחוח גליון תקס”א.

[17] עפ”י האמור בגמ’ ביומא שם: “דאמר רב יהודה אמר רב: אין בן דוד בא עד שתפשוט מלכות רומי הרשעה בכל העולם כולו תשעה חדשים שנאמר לכן יתנם עד עת יולדה ילדה ויתר אחיו ישובון על בני ישראל.” ע”כ. וכן הוא בסנהדרין כדלקמן.

[18] ח”א עמ’ רצ”ז (לפי עמודי המהדורא החדשה).

[19] דף צ”ח ע”ב: “שאין כל דקל ודקל שבבבל שאין סוס של פרסיים נקשר בו, ואין לך כל ארון וארון שבארץ ישראל שאין סוס מדי אוכל בו תבן”. וכמובן כל הנושא של “סוס” ו”דקל” ו”ארון” הם על דרך המשל.

[20] וע”ע בספר שיח שרפי קודש בנדר ח”ג סי’ ק”ח מביא תיאור של הרס אטומי במדינת רוסיה, וז”ל: “במגילת סתרים שגילה בו רבינו למוהרנ”ת וכו’ סדר ביאת הגואל, ידוע שאמר בו רבינו שלעתיד לא ישאר מכל מלכות רוסיה כי אם גבעה קטנה ועליה עץ קטן.” עכ”ל.

[21] הגאון הציק רבי אליהו לופיאן זצוק”ל כתב בספר לב אליהו ח”ב עמ’ קע”ב וז”ל: “אני שמעתי בלונדון מפי הקדוש רבי אלחנן וסרמן זצוק”ל, שחז”ל אומרים שמלחמת גוג ומגוג תהיה שלושה פעמים, וזה היה אחרי המלחמה העולמית הראשונה. ואמר החפץ חיים, שהמלחמה הזאת (הראשונה) תהיה מלחמת גוג ומגוג הראשונה, ובעוד עשרים וחמש שנה בערך תהיה עוד מלחמה עולמית שניה, שהמלחמה הראשונה תהיה כאפס נגדה, ואח”כ תהיה מלחמת גוג ומגוג שלישית – עת צרה היא ליעקב, אבל ממנה יושע.” עכ”ל. [אלא שמעידים על כך שאח”כ החפץ חיים חזר בו מדבריו, וכפי שניכר גם ממה שמובא בספר לב אליהו ח”א עמוד קל”א: “כך אמר החפץ חיים, כי דור האחרון יהיה כל כך חלש ברוחניות, אשר אם יעשו לדור הזה עוד ניתוח של יסורים וגלות, עלול הדור הזה למות, ואם כן ההכרח להשיבנו עליו יתברך בעצה אחרת, ומוכרח כביכול הקב”ה לגאול אותנו כך בלי ניתוחים נוספים, והוא על ידי ביאת משיח צדקנו. כן אמר החפץ חיים ז”ל.” עכ”ל].

[22] פרק א’ הל’ ט’, דף ע”א ע”ב.

[23] ספר נחקרה ונשובה עמ’ קמ”ג.

[24] פרשת בלק דף קנ”ט ע”ד.

[25] יחזקאל ל”ט ב’.

[26] עמ’ רל”ב.

[27] שיחת יצחק עה”ת פרשת לך לך עמ’ תק”ט.

[28] ח”א דרוש ד’ עמ’ ק’.

[29] עמ’ קל”ד.

[30] פרשת כי תבא דף צ”ח ע”א.

[31] וכך נאמר שם: “אבל זמינין כל בני עלמא למיתי עלייהו דישראל על ספינן דימא ויחשבון לשיצאה לון מן עלמא וכלהו טביעין גו ימא כמא דעבד ביומין קדמאין ותמן איהו חדוה סגיאה וכו’”. ע”כ.

[32] יחזקאל ל”ח כ”ב.

[33] עמ’ מ”ג.

[34] סימן כ”ה וסימן כ”ו.

[35] עמ’ ד’ ועמ’ ה’ הערה 15 ו-16.

[36] בספר אנציקלופדיה לגיאוגרפיה תלמודית ח”ב עמ’ קי”ב, לאחר שציטט דברי הירושלמי שמגוג זו גותייא, כתב אודות זיהוי ארץ המגוג: ביחס לגותייא, כותב שליט, המתרגם של קדמוניות בהערה 107 לספר ראשון: “יתכן שהכוונה לגיתים (Gethae) שבחצי האי הבלקני”. אך אין זיהוי זה מתאים לכתובים ביחזקאל מדברים על מלך מגוג כעל שוכן ירכתי צפון (ל”ח ט”ו, ל”ט ב’). לעומת זאת אפשר אולי לקבל את דעת אייזענשטיין שכוונת הירושלמי היא אל “הגאטהים” שהם חלצי הסקיתים שישבו בראשונה באסיה מנהר ארקסות בארמניה על גבול פרס ורוסיה עד הרי קאוקז הנקרא בפי הארמנים Gog Hassan (חוסן גוג). החוקר רייניג בספרו (ח”ב 79) – ממשיך שם אייזענשטיין – מעיד שיושבי ההרים האלה קוראים אותם בשם: “גוג”, ואת מרום קצו הצפוני בשם: מדוד (אוצר ישראל ח”ג עמ’ 253).” עכ”ל. והדברים מתאימים מאוד לנאמר לעיל בשם הגר”א, שמבחינה רוחנית, פרס ורוסיה הם אומה אחת.

[37] מלאכי ג’ א’.

[38] תשעה באב עמ’ תכ”ג.

[39] דף צ”ח ע”ב.

2 תגובות

  1. הרב שליט”א כתב בשם הרב סלמן מוצפי זלה”ה.

    אני שמעתי שכתוב בספר “עולמו של צדיק ” אודותיו [ אוכל לחפש מקור בוודאות אם הרב ירצה ] שאם לא יבוא משיח עד ביום כ”ט באלול תת”ר 2240 אז ישראל יכנסו לתפילת ראש השנה האחרונה של האלף השישי.
    משמע, אם כך, מדבריו לפחות במקור זה, שלא הכרחי מדבריו שיבוא לפני תת”ר.

    1. העברנו את התגובה לרב שליט”א, והוא השיב כדלהלן:
      שם בספר עולמו של צדיק במקום שהזכרתם, כתב שכן היא חובה מצידנו להתפלל תפילת ראש השנה כרגיל אפי’ אם חלילה נראה כאילו עבר הזמן שכתוב בחז”ל, והיינו שיש כאן תיאור תיאורטי להמחיש לנו שבכל מקרה הלכה זו הלכה ולא מפני שיש לנו קושיות יש לנו חלילה לסתור את ההלכה, אבל לא שבאמת יש צד כזה, ועכ”פ שם בספר עולמו של צדיק כתב שאז כאשר יאמרו “אחות קטנה” בוודאי יבוא משיח עיי”ש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש