Country: ברזיל

שאלה

שלום הרב

הייתי רוצה לדעת משהו על יום כיפור.

כאשר הכפרה הייתה על ידי המזבח, למה החטאים והעוונות לא נמחקו בחזרה בתשובה?

האם הקורבנות היומיומיים לא מחקו את חטאי ועוונות העם? ובגלל זה נחגג יום כיפור?

מדוע צריך יום כיפור, אם הקריבו כל יום קורבנות לסליחת החטאים?

תודה

 

תשובה:

שלום וברכה

שאלותיך חכמות ומחכימות,

התשובה היא שישנם כמה וכמה דרגות של חטאים, ובהתאם לחומרת החטא כך נדרשת כפרה מעולה יותר.

משום כך, על החטאים שאינם חמורים, כמו ביטול מצוות עשה, מספיק לחזור בתשובה ואין צריך קרבן חטאת.

על החטאים החמורים יותר, כמו אם עבר אדם על איסורים הכתובים בתורה, יש צורך בחזרה בתשובה, ועדיין החטא לא נמחל ונמחק עד כפרת יום כיפור.

ואילו על החטאים החמורים עוד יותר, שהם איסורים שיש בהם כריתות ועונש מיתה בידי בית דין, צריך גם לחזור בתשובה גם להביא קרבן חטאת כאשר בית המקדש היה קיים, וגם להגיע לכפרת יום כיפור.

בברכה שנזכה לחזור בתשובה שלמה

ולהיות אהובים ורצויים לפני בורא העולמים

 

תשובה

שלום וברכה

שאלותיך חכמות ומחכימות,

התשובה היא שישנם כמה וכמה דרגות של חטאים, ובהתאם לחומרת החטא כך נדרשת כפרה מעולה יותר.

משום כך, על החטאים שאינם חמורים, כמו ביטול מצוות עשה, מספיק לחזור בתשובה ואין צריך קרבן חטאת.

על החטאים החמורים יותר, כמו אם עבר אדם על איסורים הכתובים בתורה, יש צורך בחזרה בתשובה, ועדיין החטא לא נמחל ונמחק עד כפרת יום כיפור.

ואילו על החטאים החמורים עוד יותר, שהם איסורים שיש בהם כריתות ועונש מיתה בידי בית דין, צריך גם לחזור בתשובה גם להביא קרבן חטאת כאשר בית המקדש היה קיים, וגם להגיע לכפרת יום כיפור.

בברכה שנזכה לחזור בתשובה שלמה

ולהיות אהובים ורצויים לפני בורא העולמים

מקורות ונימוקים:

בגמרא ביומא דף פ”ו. מבואר כי ד’ דרגות שונות וחילוקי כפרה ישנם, זה לשון הגמרא שם:

שאל רבי מתיא בן חרש את רבי אלעזר בן עזריה ברומי, שמעת ארבעה חלוקי כפרה שהיה רבי ישמעאל דורש? אמר שלשה הן ותשובה עם כל אחד ואחד.

עבר על עשה ושב אינו זז משם עד שמוחלין לו, שנאמר שובו בנים שובבים. עבר על לא תעשה ועשה תשובה, תשובה תולה ויום הכפורים מכפר שנאמר כי ביום הזה יכפר עליכם מכל חטאתיכם.

עבר על כריתות ומיתות בית דין ועשה תשובה, תשובה ויום הכפורים תולין ויסורין ממרקין, שנאמר ופקדתי בשבט פשעם ובנגעים עונם.

אבל מי שיש חילול השם בידו אין לו כח בתשובה לתלות ולא ביום הכפורים לכפר ולא ביסורין למרק אלא כולן תולין ומיתה ממרקת שנאמר ונגלה באזני ה’ צבאות אם יכפר העון הזה לכם עד תמתון, ע”כ.

כן הביא גם רבינו יונה בספרו שערי תשובה שער ד’ לד’ חילוקי כפרה אלו, ומכאן למדים אנו כי הצורך בתשובה הוא מחוייב ומוכרח לכל מחילת עוון, אולם תוספת הקרבן ותוספת המחילה הנדרשת ביום הכיפורים הוא בהתאם לסוגי העוונות ולחומרתן. הואיל וככל שהעוון חמור יותר כך נדרשת כפרה מעולה יותר, מטעם זה העובר על לאווין נדרש להמתין ליום הכיפורים למחילת עוונותיו, ואילו העובר על לאווין שיש בהם כרת ומיתות ב”ד נדרש להביא גם קרבן חטאת וגם לאחר מכן עליו להמתין ליום הכיפורים למחילת עוונותיו.   

כן הוא גם בדברי הרמב”ם בהלכות תשובה פרק א’ הלכה ד’ שכתב בזה”ל:

אף על פי שהתשובה מכפרת על הכל ועצמו של יום הכפורים מכפר, יש עבירות שהן מתכפרים לשעתן ויש עבירות שאין מתכפרים אלא לאחר זמן. כיצד עבר אדם על מצות עשה שאין בה כרת ועשה תשובה אינו זז משם עד שמוחלין לו ובאלו נאמר שובו בנים שובבים ארפא משובותיכם וגו’. עבר על מצות לא תעשה שאין בה כרת ולא מיתת בית דין ועשה תשובה, תשובה תולה ויום הכפורים מכפר ובאלו נאמר כי ביום הזה יכפר עליכם. עבר על כריתות ומיתות בית דין ועשה תשובה, תשובה ויום הכפורים תולין ויסורין הבאין עליו גומרין לו הכפרה, ולעולם אין מתכפר לו כפרה גמורה עד שיבואו עליו יסורין ובאלו נאמר ופקדתי בשבט פשעם ובנגעים עונם. במה דברים אמורים בשלא חילל את השם בשעה שעבר אבל המחלל את השם אף על פי שעשה תשובה והגיע יום הכפורים והוא עומד בתשובתו ובאו עליו יסורין אינו מתכפר לו כפרה גמורה עד שימות, אלא תשובה יום הכפורים ויסורין שלשתן תולין ומיתה מכפרת שנאמר ונגלה באזני ה’ צבאות אם יכופר העון הזה לכם עד תמותון.

טעם הדבר שביום הכיפורים מכפר הקב”ה על העוונות, איננו בגלל הקרבנות שמקריבים ביום זה, אלא בגלל החידוש שקבע הקב”ה שעיצומו של יום מכפר. כפי שכתב לבאר התורה תמימה על הפסוק כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאתיכם לפני ה’ תטהרו, ויקרא פרק ט”ז פסוק ל’.

ושם בהערה קל”ג ביאר בטעם הדבר שתלה הכתוב את הכפרה בעיצומו של היום ולא בקרבנות היום, כל פי המבואר בסדר עולם שמשה רבינו עלה לשמים בז’ בסיון וירד בי”ז בתמוז ושבר הלוחות ובי”ח בתמוז עלה ובקש רחמים עליהם וירד בכ”ח באב ופסל ב’ לוחות אבנים ועלה בכ”ט באב וירד בי’ בתשרי והלוחות בידו, ובאותו יום נתרצה הקדוש ברוך הוא לישראל שנאמר ויאמר ה’ סלחתי, שלפיכך הוי אותו היום יום סליחה וכפרה לדורות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

צור קשר

מזכירות: