מקורות ונימוקים:
בספרים הקדושים מבואר שהתפילות עולות לפני ה’ יתברך דרך מערת המכפלה, כדי לעורר את זכות האבות הקדושים לקבלת התפילות. בטעם הדבר מצאנו כמה דרכים אשר יסודם אחד וכדלהלן:
בספר נועם אלימלך לפרשת ויחי כתב לבאר בזה”ל:
איתא בספרים הקדושים שהתפילות עולות למעלה דרך מערת המכפלה והוא מעורר את האבות, והיינו עם הפנימיות של אדם כפי מדרגתו, דהיינו אם יש לו מדרגת נפש והוא מתפלל עם פנימיות נפשו הוא מעורר הנפש של אבות. ואם יש לו מדריגת רוח הוא מעורר הרוח שבאבות. ואם יש לו מדריגת נשמה הוא מעורר נשמה שבאבות. והעיקר לעורר את יעקב שהוא המובחר שבאבות. והעיקר התעוררות הוא על ידי ענוה. וזה רמז ויחי יעקב, שלכאורה למה לא נכתב ויחי ישראל אך הרמז על ידי עקב היא ענווה כמו שאמר הכתוב (משלי כב, ד) עקב ענווה וכו’.
בדרך נוספת כתב לבאר בספר תפארת שלמה לפרשת יתרו,
שכל עניין קבלת התורה הייתה באמצעות האבות הקדושים, כפי שכתוב בתורה ותחת כי אהב את אבותיך ויבחר בזרעם אחריהם וכו’ כי כל האבות היו בשעת קבלת התורה וכן כל הקדושות וכל הישועות של ישראל כולם עוברים דרך מערת המכפלה כמבואר בזוה”ק. והוא שאמרה התורה וארא אל האבות תחלה ואח”כ אמר אמור לבני ישראל והוצאתי והצלתי וגאלתי ולקחתי כי על ידי האבות עוברים כל הישועות וכמו שאנו אומרים בתפילת שחרית בעבור אבותינו שבטחו בך ותלמדם חוקי חיים כן תחננו ותלמדנו. וזהו שאנו אומרים אלוקי אברהם אלוקי יצחק ואלוקי יעקב וכו’ וזוכר חסדי אבות ומביא גואל לבני בניהם, דהיינו שכל הגאולה וישועה מן האבות בא לבני בניהם.
בדרך אחרת כתב לבאר בספר אמרי אמת בדרוש לשבת שובה תרצ”ד בזה”ל:
בשפתי אמת בשם החידושי הרי”מ ז”ל, דהפותח שער לדופקי בתשובה היינו האבות, האבות הם דופקי בתשובה בכל לב יהודי, בשערי הלב, שעורין דלבא, כ’ נודע בשערים בעלה בשבתו עם זקני ארץ ואי’ בזוה”ק דקאי על האבות, האבות מסייעים, לכל אחד יש חלק, כח, משהו, מן האבות, ג’ החללים בלב הם כנגד הג’ אבות, אי’ שהתפילות עוברות דרך מערת המכפלה היינו כדי שיתעלו, האבות תקנו ג’ תפילות וכשמתפללים באמונה נכונה יש לנו דביקות באבות, אי’ שכל אחד ואחד מישראל חייב לומר מתי יגיעו מעשי למעשה אבותי וכו’ ואי’ דיגיעו הוא לשון נגיעה ואי’ הבוחר בדרכיהם והעושה כמעשיהם וכו’, כ’ שחורה אני ונאוה ואי’ שחורה אני במעשי ונאוה במעשה אבותי, מעשה אבותי היינו החלק שיש לאדם מהאבות אע”פ שאין לו משלו כלום, החטא פוגם גם באבות ועל זה עשו האבות תשובה כל ימי חייהם שלא יהיה עיכוב ומשום כך הם דופקי בתשובה, אי’ קרוב ה’ לכל קוראיו יכול לכל? ת”ל לכל אשר יקראוהו באמת, האבות הם יקראוהו באמת, הם תקנו ג’ תפילות, ועי”ז כל אחד הוא קרוב ומתקיים קרוב ה’ לכל קוראיו, כ’ קול דודי דופק פתחי לי אחותי רעיתי יונתי תמתי, ר”ת יראת, מפתחות החיצונות, פתיחת שער שנבוא לתוך הפנימיות.
להרחבה בעניין מעלות וסגולות מערת המכפלה ניתן לראות כאן