מקורות ונימוקים:
כתב הטור יורה דעה סימן קצ”ח וז”ל: צריכה שתטבול כל גופה בפעם אחת לפיכך צריך שלא יהא עליה שום דבר החוצץ, ואפי’ כל שהוא אם דרך בני אדם לפעמים להקפיד עליו חוצץ, אפי’ אם אינה מקפדת עליו עתה, או אפילו אינה מקפדת עליו לעולם, כיון שדרך רוב בני האדם להקפידה בכך חוצץ.
מבואר בדברי הטור שני דברים א’. שאומדן החציצה אינו נמדד לפי מידת ההקפדה של האדם על עצמו, אלא לפי רוב העולם. ב. שלא בודקים את מידת ההקפדה של האדם באותו רגע, אלא את מידת ההקפדה לפעמים, ואם דרך להקפיד על כך לפעמים חוצץ, אפילו שכעת אינו מקפיד עליו.
וביאר הבית יוסף שהמקור לדברי הטור הללו, הם דברי הרא”ש בפרק תינוקת בשם הראב”ד (בעלי הנפש שער הטבילה עמ’ צג) וכן כתב הר”ן בפרק ב’ דשבועות (דף ז. ד”ה דבר תורה) בשם הראב”ד.
ובדברי השו”ע יורה דעה הלכות נדה סימן קצ”ח סעיף א’ נבחין שכלל השו”ע את שני הדברים הללו במשפט אחד בזה”ל: צריכה שתטבול כל גופה בפעם אחת לפיכך צריך שלא יהיה עליה שום דבר החוצץ. ואפילו כל שהוא אם דרך בני אדם לפעמים להקפיד עליו חוצץ אפילו אם אינה מקפדת עליו עתה, או אפילו אינה מקפדת עליו לעולם כיון שדרך רוב בני אדם להקפיד עליו חוצץ.
בביאור גדר מקפדת לפעמים כתב הש”ך שם ס”ק א’, דכיון דאיכא זימנא דמקפדת חוצץ לעולם אף על פי דרוב פעמים אינה מקפדת.
אמנם בפתחי תשובה שם ס”ק א’ הביא בשם שו”ת זכרון יוסף חי”ד סי’ יו”ד שכתב דמ”מ בעינן דוקא שמקפדת לעתים מזומנות, כאותה שכתב הט”ז ס”ק כ”ג דטבעת מהודקת באצבע חוצץ משום דמסירתו בשעת לישה דהרי אם מיקלע לה עיסה ללוש כמה פעמים היום או מחר מסירתו. אבל אם אינה מקפדת רק פעם אחת לזמן מרובה לא. ומ”ש בש”ע אפילו אינה מקפדת עליו עתה כו’ אין פירושו אלא שמקפדת עליו לזמן רחוק, אלא פירושו שאינה מקפדת עתה בשעת טבילה, ומ”מ מקפדת בימים שקודם ושלאחר הטבילה ע”ש.
מן האמור היה מקום ללמוד שיש מחלוקת בין הש”ך לפת”ש בשם הט”ז, אבל המעיין היטב יראה שאין כאן מחלוקת כלל [דהלא גם הש”ך לא חלק על דין טבעת שהביא הפת”ש וא”כ מדוע כתב שמקפדת הוא רק שאיכא זימנא דמקפדת]. אלא הש”ך בא לאפוקי שלא צריך שרב פעמים תהיה מקפדת, כלומר שבא לאפוקי שאין ההגדרה שצריך שתהיה מקפידה ביום יום אלא שצריך שתהיה מקפדת פעם בכמה זמן. כלומר שביום שהיא משקיעה במראה שלה כגון שיוצאת לחתונה וכדו’, היא מקפדת על כך. וע”ז בא הפתחי תשובה בשם ט”ז להוסיף, שלא נאמר שההקפדה תלוי במה שמקפידה פעם בכמה שנים להראות טוב אלא לפי מה שמקפידה לעיתים מזדמנות.