שאלה:
נכון שאסור לדבר גנאי על אישי ציבור, השאלה האם מותר לגנות החלטה כזו או אחרת של פוליטקאי, כשנראה שהדבר נעשה שלא כפי רוח ההלכה, או שיש בזה גם צד לשה”ר אתן דוגמא, ראש העיר החליט לסגור את בתי הספר מחשש כזה או אחר הדבר נראה כחוסר התחשבות האם מותר לתת ע”ז ביקורת או לא, תודה רבה.
תשובה:
לומר לשון גנאי על החלטה של אדם, גם היא אסורה, כסיפור גנאי על אדם. לכן אסור לומר על החלטה של פוליטקאי דברי גנאי, כגון זו החלטה אינטרסנטית הוא רואה רק את עצמו, החלטה אווילית וכדו’.
אולם מותר לבקר את ההחלטה ולחלוק עליה בצורה שאינה מגנה את ההחלטה ואת המחליט, כגון אני לא הייתי סוגר את מוסדות הלימוד, לא הייתי לוקח אחריות על ביטול תורה כל כך גדול וכדו’. או לומר לדעתי אין הצדקה לסגור את בתי הספר, לא על כל חשש צריך למהר לסגור את מוסדות הלימוד ולהשאיר ילדים והורים בבית וכדו’.
מקורות ונימוקים:
עיין בספר חפץ חיים הלכות לשון הרע כלל ב’ אות י”ב שם כתב בזה”ל: עוד ראיתי לכתוב דבר אחד בפירוש מפני שראיתי שהרבה אנשים מורגלין בזה, והוא, כשדורש אחד בבית המדרש אסור על פי הדין להלעיג ממנו ולומר שאין בדרשותיו ממש ושאין מה לשמוע, ובעוונותינו הרבים ראינו שהרבה אנשים פרוצין בזה ולא יחשבו הלעג הזה לאיסור כלל, ועל פי הדין הוא לשון הרע גמורה, שעל ידי דיבור כזה מצוי הוא שגורם היזק לחבירו בממונו וכמה פעמים צער וביוש גם כן. כי לו יהי שהוא דבר אמת הלא לשון הרע אסור אפילו על אמת וכו’ ועל כל פנים שלא לעשותו על ידי זה ללעג בפי הבריות, ולא מהני בזה התירא דאפי תלתא כמו שביארתי היטב בבאר מים חיים.
תוכן דבריו בבאר מים חיים בהקשר למקרה שלנו הוא, שלמרות שההחלטה עצמה מפורסמת וגלויה לכל, אין בה את ההיתר של באפי תלתא, מאחר וההחלטה עצמה איננה דבר מגונה שהתפרסם, אלא הפרשנות וחוות דעתו של המספר היא זו שמטילה גנאי בהחלטה, שהרי יתכן ואנשים אחרים יבליגו על החלטה זו ולא יראו אותה כמגונה, יתכן אפי’ שישנם כאלה שיפרשו אותה כאחראית וחיובית, לפיכך לא שייך בזה היתר באפי תלתא.
נוסף על כך הרי גם היתר באפי תלתא לא מתיר להוסיף דבר גנאי מהמפורסם כבר, והרי ההחלטה שפורסמה לא פורסמה עם פרשנות הגנאי שלו, ונמצא שמוסיף בדבריו דברי גנאי שהדבר אסור גם בהיתר דאפי תלתא.