כבוד הרב שלום
האם מותר לנו לצפות בטלוויזיה את הכתרת המלך צ’ארלס השלישי בחלק שבו הוא נמצא בתוך המנזר ?
הגם שמצווה לראות הכתרת מלך אפילו הוא מלך גוי, מכל מקום אין ראוי לראות את חלק ההכתרה הנעשה בתוככי המנזר אפילו על ידי טלוויזיה וכיוצא בכך .
מקורות ונימוקים:
לראות הכתרת מלך:
תלמוד בבלי מסכת ברכות (דף ט עמוד ב’): אמר רבי יוחנן: לעולם ישתדל אדם לרוץ לקראת מלכי ישראל, ולא לקראת מלכי ישראל בלבד אלא אפילו לקראת מלכי אומות העולם שאם יזכה – יבחין בין מלכי ישראל למלכי אומות העולם. ופרש”י: שאם יזכה – לעולם הבא לראות גדולתן של ישראל. יבחין – כמה הרבה גדולתן יותר על האומות עכשיו.
ובשולחן ערוך (סי’ רכד סעיף ט’) מצווה להשתדל לראות מלכים אפילו מלכי עכו”ם. ואע”ג דבמלכים שבימינו אין להם סמכות הריגה, מ”מ אין דין זה תלי בהא, אלא משום כבוד המלכות וכדפרש”י.
וכל שכן שבעת ההכתרה ניכרת יותר כבוד המלכות, שמצווה איכא בכך.
ראייה ההכתרה במנזר:
רבי יהודה החסיד בספר חסידים (סימן תל”ה) כתב וזו לשונו: נכרי אחד היה חייב ליהודי כסף, וכשהיה תובע ממנו חובו היה הנכרי בורח לבית תפלתם, ופעם אחת נכשל היהודי ונכנס אחריו לבית העבודה זרה לתבוע חובו, ושוב נתחרט על כך, ושאל לחכם להורות לו דרך תשובה, והשיבו, שבכל שנה באותו יום שנכנס לבית עבודה זרה יתענה, וכן היה נוהג כל ימיו, ומעשה ביהודי שהלך בחצר בית העבודה זרה, ושמע בת קול מכרזת: ואותי השלכת אחרי גויך, והיה מתענה כל ימיו. ע”כ.
וכתב מרן החיד”א בספר ברית עולם (סימן תל”ה), בשם מר זקנו הגאון רבי אברהם אזולאי, מחבר הספר חסד לאברהם, שהנכנס לבית עבודה זרה הרי הוא בכנפי הסטרא אחרא של הטומאה, ומטמאים אותו מעט מעט, ולא ידע כי בנפשו הדבר.
וראה עוד בספר שיורי ברכה (יורה דעה, סימן קמ”ב). וכן פסק הגאון רבי חיים פלאג’י בשו”ת חיים ביד (סימן כ”ו) שהדבר ברור בתלמוד ובפוסקים שאיסור חמור הוא להיכנס בבית תפלתם, והביא דברי להקת הפוסקים שהחמירו באיסור זה מאוד. והגאון רבי דוד זילברשטיין בספר שבילי דוד (סימן קנ”ד) פסק שאיסור כניסה לכנסייה של נוצרים הוא איסור תורה ולכן אין להתירו במקום שיש חשש איבה, פן ישנאו אותנו הגוים על כך. וכן העלה מרן בשו”ת יחוה דעת חלק ד (סימן מה). ונראה שגם במינזר שמצווים שם פסליהם ועבודת אלילים רבים, ומודים ומשתחוים אותם כוהני דת לע”ז שלהם, הוי טומאה העלולה לפעפע בנפשו של האדם.
ואע”ג שאינו נכנס לשם בגופו אלא רואה את הטקס על ידי מסך מחשב, מ”מ ראיית טומאה עושה השפעה על נפש היהודי המשכלת, וראוי מכל וכל להתרחק מכך.
בטח יעניין אתכם!
לתשומת לב הגולשים:
אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.
מאמרים אחרונים
במסגרת הסכמים ובפשרות משפטיות בין הצדדים, קיימת מציאות שצד אחד מסכים “להודות” על דבר “על תנאי” שהצד השני יוותר על
[א] כתב מרן בשו”ע סימן ר”ד סעיף י’: מי שהיה לו חוב אצל חבירו ואמר ליה: מכור לי מטלטלין אלו
[א] חקירה ביסוד הקנין ביסוד סיטומתא עלה בדעתי לחקור בס”ד: האם זה עוד מעשה קנין. או רק תוצאה של קנין
[א] כתב הרמ”א בהגה חו”מ סימן ר’ בסעיף ג’: ויש מחלקין דאם אינו ברשות לוקח רק בסימטא וכיוצא בזה אין
בירור דעת מרן והרמ”א והנ”כ בדין ‘כליו של מוכר ברשות לוקח, וכליו של לוקח ברשות מוכר’
[א] כתב מרן בשולחן ערוך (סעיף ג): אין כליו של אדם קונים לו ברשות הרבים, ולא ברשות המוכר, אלא אם
[א] הערה במ”ש הרמב”ם והשו”ע – שהולכים אחר לשון ‘רוב’ אנשי המקום כתב מרן בשולחן ערוך סימן רי”ח סעיף י”ט:
כל הזכויות של התשובות והמאמרים שמורים לרבנים המשיבים שליט"א