מקורות ונימוקים:
שלום וברכה,
באמת הסתכלתי בספר מועם לועז שציין לו מרן בחזו”ע (עמוד ע’) ולא ראיתי שכתב טעם לכך. גם הרב בן איש חי (פרשת תצווה א’ יד) כתב הלכה זו ולא נימק, וכן בשאר ספרי האחרונים שציין החזו”ע לא כתבו כל טעם בזה.
ועל כן אומר מדעתי הקצרה את אשר נראה לי:
בפרקי דרבי אליעזר (פרק מד), יליף לה מדכתיב במלחמת עמלק, ואהרון וחור תמכו בידיו של משה מזה אחד ומזה אחד, “מכאן אתה למד ששליח ציבור אסור להתפלל אם אין שם שנים עומדים עמו”. וכן במכילתא סוף פרשת בשלח, מכאן אמרו אין פוחתין משלשה בני אדם עוברין לפני התיבה בתענית ציבור, ע”כ וכן כתב בספר הרוקח סימן רג מהמכילתא. וכן כתב הרא”ש והר”ן ריש מגילה, ובתוספות הרא”ש בבא מציעא (פה:) גבי רבי חייא ובניו דאוקימנהו לשלשתן, על פי המדרש הנ”ל. וכן פסק הטור שלחן ערוך (סימן תקסו ס”ז). ועיין עוד בטור שלחן ערוך (סימן תריט ס”ד).
הרי שבתעניות וסליחות ובשאר מקומות הבאים לעורר רחמי שמים, אנו מצריכים שלשה יחד עם הש”צ. וכיון שהמן מזרעו של עמלק היה, ואנו מוחים זרע זה בעת קריאת המגילה, לפיכך נהגו דומיא דמלחמת עמלק גם בעת קריאת המגילה.
ועוד, שבעת קריאת המגילה מתעוררים רחמים גדולים בעולם, וזהו עת רצון כנז’ במפרשים, א”כ יש לעמוד לצידו של בעל הקורא כדי להגביר כוחו ולעורר מידת הרחמים.