Country: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

בטעות מזגתי חלב חם ממכונת קפה על כפית בשרית

האם הכפית צריכה הכשרה בהגעלה?

תודה

תשובה

שלום וברכה

כפית בשרית שנשפך עליה חלב חם מכלי ראשון, הכפית אסורה בשימוש לחלבי או לבשרי, עד שתוכשר בהגעלה.

אמנם מאחר והכפית לא נכנסה לתוך חלב רותח בכלי ראשון, אלא החלב נשפך על הכפית, אין צורך בהגעלה, ומספיק להכשיר את הכפית בעירוי מים רותחים מכלי ראשון, כלומר להרתיח מים בקומקום ולערות על הכפית, [אפשר בשני שלבים, תחילה את החלק התחתון של הכפית, ולאחר מכן החלק העליון].

אמנם צריך לערות מים רותחים על כל הכפית, ולא רק על חלק מהכפית שעליה נשפך החלב.

בברכה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

כלי שבלע בעירוי צריך הכשר

כפית בשרית שבלעה חלב רותח מכלי ראשון, כיון שהכפית לא נכנסה לתוך החלב הרותח בכלי ראשון, אלא החלב נשפך על הכפית בעירוי, הבליעה היא בעירוי מכלי ראשון, וקיימ”ל עירוי מכלי ראשון מבליע ומפליט כדי קליפה, כפי שפסק השולחןן ערוך יו”ד סימן ס”ח סעיף י’.

למרות שנחלקו הראשונים אם עירוי מכלי ראשון דינו ככלי שני או שהוא מבליע ומפליט, להלכה מספק אנו חוששים לדעת ר”ת שמבליע ומפליט כדי קליפה. כפי שכתב הפרי מגדים יו”ד משבצות זהב סוף סימן ס”ח בזה”ל:

הדין השלישי הוא עירוי שלא נפסק הקילוח מכלי ראשון והוא מחלוקת ר”ת ורשב”ם… ואנן קיי”ל עירוי מבשל כדי קליפה מספק לחומרא שמא הלכה כר”ת וכמשמעות ר”י בר בון הלכך בשבת אסור ובבשר בחלב אסור בהנאה כדי קליפה מספק ולפ”ז כלי שנאסר ע”י עירוי הכשירו ע”י עירוי.

דרך הכשר כלי שבלע בעירוי

פסק השו”ע או”ח סימן תנ”א סעיף ה’:

כלים שנשתמש בהם בחמין, כפי תשמישן הכשרן. אם תשמישן בכלי ראשון, כגון כף  שמגיסין בו בקדירה, צריך להכשירן בכלי ראשון; ואם תשמישן בכלי שני, הכשרן בכלי שני; וכלי שמשתמשין בו בעירוי שמערה מכלי ראשון, לא סגי ליה בהכשר דכלי שני אלא צריך לערות עליו מכלי ראשון.

לפיכך יש להכשיר את הכפית הבשרית שנשפך עליה חלב רותח, בעירוי מים רותחים מכלי ראשון. ניתן לערות על הכפית, בשני שלבים, שלב ראשון לתפוס אותה בחלקה העליון, ולערות מים רותחים על חלקה התחתון, ובשלב שני לערות מים רותחים על חלקה העליון ולתפוס אותה בחלקה התחתון.

אכן חשוב לציין כי אין להסתפק בעירוי רק כנגד החלק שנשפך החלב על הכפית, הואיל וקיימ”ל חם מקצתו חם כולו והבליעות מתפשטות בכל הכפית. כפי שפסק השו”ע יו”ד סימן קכ”א סעיף ו’ בזה”ל:

כלי מתכות, אף על פי שי”א שאם נשתמש בו איסור במקצתו נאסר כולו, משום דחם מקצתו חם כולו, אבל לעניין הכשרו לא עלה לו הכשר עד שיכשיר כולו, בין לענין הגעלה בין לענין ליבון.

כן כתב שם בהדיא הפרי חדש, שכל בליעה שבדרך זיעה מתפשט בכל הכלי וצריך להכשיר את כל הכלי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

צור קשר

מזכירות: