חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Country: ישראל

שאלה

שלום לרבנים היקרים!

  1. בעבודתי בטיפול בקשישים ובילדים, כתבתי ביומן העבודה שעות שלא עשיתי כדי לקבל עליהם שכר מהחברה בה הועסקתי.

חלק מהקשישים כבר נפטרו, כיצד עלי לתקן זאת?

  1. היו פעמים שאכלתי ממאכליהם (כשר) בלי שידעו, אשמח לדעת כיצד עלי לתקן.

תודה רבה על כל הדרכה.

תשובה

שלום וברכה

ראשית כל הכבוד על הכנות ועל הרצון לתקן, אין מעלה גדולה מזאת, ואין דרך טובה מזאת כדי לתקן את שנעשה.

לגוף שאלתך, קודם לכל חזרה בתשובה, יש להשיב את הכסף שנלקח שלא כדין לבעליו. לפיכך הדבר הנכון הוא להתקשר לאותם קשישים או יורשיהם ולומר להם שגילית אצלך ברישומים שדווחו כמה שעות נוספות של עבודה, ולפיכך הנך מבקשת להחזיר להם את הכסף. אני מניח שחלק מהם גם ימחלו לך על התשלום.

הואיל והדרך היחידה לתקן את העוון של קבלת כספים שלא כדין, היא להשיב את הכספים או לקבל מחילה על כך.

ככל שישנם כאלו שאינך יודעת איך להשיגם או להשיג את יורשיהם, ניתן לשלם את סכום הכסף שנלקח מהם לצדקה לעמותות וגופים העושים בהם צרכי ציבור דווקא.

לאחר השבת הכסף, בנוסף יש לחזור בתשובה כלפי הקב”ה להתחרט להודות לפניו שלא עשית כהוגן, ולקבל על עצמך מכאן ואילך להיזהר בכספים של הזולת, והקב”ה בוודאי יקבל תשובתך באהבה וברצון ויעלה לפניו לריח ניחוח, וישלח לכם ברכה הצלחה ורווחה בכפל כפליים בכל מעשי ידיכם.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

קודם לחזרה בתשובה על גזל יש להשיב הממון

כתב רבינו יונה בספרו שערי תשובה שער ד אות י”ח, אמרו רבותינו זכרונם לברכה (יומא פה, ב): “מכל חטאתיכם לפני ה’ תטהרו” – עבירות שבין אדם למקום יום הכפורים מכפר, עבירות שבין אדם לחברו אין יום הכפורים מכפר עד שירצה את חברו, לכן מי שגזל את חברו ישיב את הגזלה ואחרי כן יתודה, ואם התודה תחלה לא עלה לו הוידוי, כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה (בבא קמא קי, א) בענין הגוזל ונשבע לשקר שהוא חייב לשלם קרן וחומש ולהביא אשם, שהמביא גזלו עד שלא הביא אשמו – יצא, אשמו עד שלא הביא גזלו – לא יצא, שנאמר בענין גזל הגר שאין לו יורשים ונותן התשלומים לכהן (במדבר ה, ח): “האשם המושב לה’ לכהן מלבד איל הכפורים אשר יכפר בו עליו”, פירוש: האשם הנזכר במקרא הזה הוא על התשלומים, מלשון (שם פסוק ז): “ונתן לאשר אשם לו”, והוא מביא התשלומים מלבד איל הכפורים אשר יכפר בו עליו אחר כן.

מדבריו למדים אנו שתחילה לכל חזרה בתשובה על עוון גזל יש להשיב הממון לבעליו תחילה, ורק לאחר מכן לחזור בתשובה כלפי הקב”ה.

לעניין מקרים בהם הנגזל מת יש להשיב את הגזילה ליורשיו, כפי שפסק השו”ע חו”מ סימן שס”ז סעיף ד’, מת הנגזל, כשבא הגזלן לעשות תשובה יחזיר ליורשיו, אם הגזילה בעין. ואם אינה בעין, יחזיר להם דמיה כשם שהיה מחזיר למורישם.

גזל ואינו יודע ממי גזל – יעשה בהם צרכי רבים – אין זו תשובה מעליא

במקרים בהם לא ניתן להשיג את הנגזלים פסק השולחן ערוך חו”מ סימן שס”ו סעיף ב’, שאם גזלו את הרבים ואין יודעים למי יחזרו, יעשו בו צרכי רבים, כגון בורות שיחין ומערות. וכפי שביאר שם הסמ”ע שעל ידי זה גם הנגזל יהנה מכך.

אכן עדיין הדבר הראוי ביותר הוא להשיב את הגזילה לבעליה ולנסות להשיגו, הואיל וצרכי רבים אין זו תשובה מעליא, ואין זו הדרך להשיב הגזילה לכתחילה, אלא במקום שאין ברירה אחרת.

כפי שניתן להוכיח מדברי הגמרא בב”ב פ”ח: שם איתא בזה”ל:

א”ר לוי קשה עונשן של מדות יותר מעונשן של עריות שזה נאמר בהן אל וזה נאמר בהן אלה ומאי משמע דהאי אל קשה הוא דכתיב ואת אילי הארץ לקח גבי עריות נמי הכתיב אלה ההוא למעוטי מדות מכרת ואלא מאי עודפייהו דהתם אפשר בתשובה והכא לא אפשר בתשובה, ע”כ.

וביאר הרשב”ם מדוע גזל נחשב שלא אפשר בתשובה, “שהרי תשובתו תלויה בהשבת גזילה דכתיב והשיב את הגזלה (ויקרא ה) והוא אינו יודע למי יחזיר, ואף על גב דאמרינן יעשה בהן צרכי רבים אין זו תשובה מעליא מאחר שאינו משיב לבעלים אלא שביררו לו המוטב”.

אכן בשנים האחרונות הקימו כמה גופי צדקה, רעיון יצירתי לפתרון בעיה זו, והקימו גוף שיקבל את הכספים של אותם אנשים שלא ניתן להשיגם, ויזכו את הכסף לאותו אדם שנלקח ממנו הכסף ולא ניתן להשיגו, ובינתיים יעשו גמ”ח כספים בכסף זה עד שיתברר למי מגיע הכסף או עד שיבוא אליהו הנביא ויגלה מי הם בעלי הכסף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בטח יעניין אתכם!

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

מדריך למתגייר

מבוא רבים הם החפצים להצטרף לעם היהודי, אולם מעטים הם המצליחים לעבור את מסלול הגיור. הואיל ולא כל המעוניינים להתגייר

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות: