מקורות ונימוקים:
קודם לחזרה בתשובה על גזל יש להשיב הממון
כתב רבינו יונה בספרו שערי תשובה שער ד אות י”ח, אמרו רבותינו זכרונם לברכה (יומא פה, ב): “מכל חטאתיכם לפני ה’ תטהרו” – עבירות שבין אדם למקום יום הכפורים מכפר, עבירות שבין אדם לחברו אין יום הכפורים מכפר עד שירצה את חברו, לכן מי שגזל את חברו ישיב את הגזלה ואחרי כן יתודה, ואם התודה תחלה לא עלה לו הוידוי, כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה (בבא קמא קי, א) בענין הגוזל ונשבע לשקר שהוא חייב לשלם קרן וחומש ולהביא אשם, שהמביא גזלו עד שלא הביא אשמו – יצא, אשמו עד שלא הביא גזלו – לא יצא, שנאמר בענין גזל הגר שאין לו יורשים ונותן התשלומים לכהן (במדבר ה, ח): “האשם המושב לה’ לכהן מלבד איל הכפורים אשר יכפר בו עליו”, פירוש: האשם הנזכר במקרא הזה הוא על התשלומים, מלשון (שם פסוק ז): “ונתן לאשר אשם לו”, והוא מביא התשלומים מלבד איל הכפורים אשר יכפר בו עליו אחר כן.
מדבריו למדים אנו שתחילה לכל חזרה בתשובה על עוון גזל יש להשיב הממון לבעליו תחילה, ורק לאחר מכן לחזור בתשובה כלפי הקב”ה.
לעניין מקרים בהם הנגזל מת יש להשיב את הגזילה ליורשיו, כפי שפסק השו”ע חו”מ סימן שס”ז סעיף ד’, מת הנגזל, כשבא הגזלן לעשות תשובה יחזיר ליורשיו, אם הגזילה בעין. ואם אינה בעין, יחזיר להם דמיה כשם שהיה מחזיר למורישם.
גזל ואינו יודע ממי גזל – יעשה בהם צרכי רבים – אין זו תשובה מעליא
במקרים בהם לא ניתן להשיג את הנגזלים פסק השולחן ערוך חו”מ סימן שס”ו סעיף ב’, שאם גזלו את הרבים ואין יודעים למי יחזרו, יעשו בו צרכי רבים, כגון בורות שיחין ומערות. וכפי שביאר שם הסמ”ע שעל ידי זה גם הנגזל יהנה מכך.
אכן עדיין הדבר הראוי ביותר הוא להשיב את הגזילה לבעליה ולנסות להשיגו, הואיל וצרכי רבים אין זו תשובה מעליא, ואין זו הדרך להשיב הגזילה לכתחילה, אלא במקום שאין ברירה אחרת.
כפי שניתן להוכיח מדברי הגמרא בב”ב פ”ח: שם איתא בזה”ל:
א”ר לוי קשה עונשן של מדות יותר מעונשן של עריות שזה נאמר בהן אל וזה נאמר בהן אלה ומאי משמע דהאי אל קשה הוא דכתיב ואת אילי הארץ לקח גבי עריות נמי הכתיב אלה ההוא למעוטי מדות מכרת ואלא מאי עודפייהו דהתם אפשר בתשובה והכא לא אפשר בתשובה, ע”כ.
וביאר הרשב”ם מדוע גזל נחשב שלא אפשר בתשובה, “שהרי תשובתו תלויה בהשבת גזילה דכתיב והשיב את הגזלה (ויקרא ה) והוא אינו יודע למי יחזיר, ואף על גב דאמרינן יעשה בהן צרכי רבים אין זו תשובה מעליא מאחר שאינו משיב לבעלים אלא שביררו לו המוטב”.
אכן בשנים האחרונות הקימו כמה גופי צדקה, רעיון יצירתי לפתרון בעיה זו, והקימו גוף שיקבל את הכספים של אותם אנשים שלא ניתן להשיגם, ויזכו את הכסף לאותו אדם שנלקח ממנו הכסף ולא ניתן להשיגו, ובינתיים יעשו גמ”ח כספים בכסף זה עד שיתברר למי מגיע הכסף או עד שיבוא אליהו הנביא ויגלה מי הם בעלי הכסף.