והרי להלן רשימת הסגולות לענין זה בעזר ממרום:
סגולות לחרדות ופחדים
- יקפיד מאוד בנטילת ידיים (ליטול ע”י כלי, וליטול תמיד ששה פעמים בסירוגים גם באופן שאינו חייב על פי הדין, ולהקפיד ליטול באופן שהמים מגיעים לכל מקום ביד, ולהשתמש בהרבה מים), ובפרט בנטילת ידיים כאשר מתעורר מהשינה בבוקר, ואחרי שיוצא מבית השימוש, ולאחר שגוזר ציפורניים, ולאחר הגילוח או תספורת, ולאחר יציאת מבית הקברות. כי חוסר ההקפדה בכל זה עלול להיות המקור הרוחני לפחדים[1].
- סגולה לפחדים ממרן החיד”א[2] זיע”א. יאמר כל הסדר דלהלן:
ה’ הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ. (3 פעמים).
יקח חומש בידו, ויאמר: לַמְנַצֵּחַ עַל מָחֲלַת מַשְׂכִּיל לְדָוִד: אָמַר נָבָל בְּלִבּוֹ אֵין אֱלֹהִים הִשְׁחִיתוּ וְהִתְעִיבוּ עָוֶל אֵין עֹשֵׂה טוֹב: אֱלֹהִים מִשָּׁמַיִם הִשְׁקִיף עַל בְּנֵי אָדָם לִרְאוֹת הֲיֵשׁ מַשְׂכִּיל דֹּרֵשׁ אֶת אֱלֹהִים: כֻּלּוֹ סָג יַחְדָּו נֶאֱלָחוּ אֵין עֹשֵׂה טוֹב אֵין גַּם אֶחָד: הֲלֹא יָדְעוּ פֹּעֲלֵי אָוֶן אֹכְלֵי עַמִּי אָכְלוּ לֶחֶם אֱלֹהִים לֹא קָרָאוּ: שָׁם פָּחֲדוּ פַחַד (כאן יקיש על החומש שבידו שתי פעמים, בעדינות) לֹא הָיָה פָחַד כִּי אֱלֹהִים פִּזַּר עַצְמוֹת חֹנָךְ הֱבִשֹׁתָה כִּי אֱלֹהִים מְאָסָם: מִי יִתֵּן מִצִּיּוֹן יְשֻׁעוֹת יִשְׂרָאֵל בְּשׁוּב אֱלֹהִים שְׁבוּת עַמּוֹ יָגֵל יַעֲקֹב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל: (ויחזור על כל זה 9 פעמים).
ה’ יִסְעָדֶנּוּ עַל עֶרֶשׂ דְּוָי כָּל מִשְׁכָּבוֹ הָפַכְתָּ בְחָלְיוֹ: (3 פעמים)
וִיהִי נֹעַם אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ עָלֵינוּ וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנָה עָלֵינוּ וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנֵהוּ. כּוֹנְנֵהוּ יָדֵינוּ וּמַעֲשֵׂה עָלֵינוּ כּוֹנְנָה יָדֵינוּ וּמַעֲשֵׂה עָלֵינוּ אֱלֹהֵינוּ אֲדֹנָי נֹעַם וִיהִי.
רְפָאֵנוּ (אם עושה את הסגולה עבור אחרים, יאמר: רְפָאֵהוּ) ה’ וְנֵרָפֵא (וְיְרָפֵא), הוֹשִׁיעֵנוּ (הוֹשִׁיעֵהוּ) וְנִוָּשֵׁעָה (וְיְוָּשֵׁעָה), כִּי תְהִלָּתֵנוּ אָתָּה.
- יטבול במקווה 7 פעמים[3].
- סגולה מבוססת על כתב יד קודשו של זקן המקובל הרב יצחק כדורי זצ”ל[4]: יקרא את הפסוק: וַיַּרְא ה’ כִּי סָר לִרְאוֹת וַיִּקְרָא אֵלָיו אֱלֹהִים מִתּוֹךְ הַסְּנֶה וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי: ויתפלל ויאמר: בכח השם הקדוש הנמצא בפסוק הזה, ובאופן שממעטים ממנו כל פעם אות אחת מתחילתו בדרך הידועה לפניך, שתוציא הפחד מלב פלוני בן פלוני מעתה ועד עולם, ולא תתעכב, מהרה תצא, אמן כן יהי רצון נצח סלה ועד.
- כשמתפללת תפילת שמונה עשרה, כשמגיע לברכה האחרונה ואומר את המילים “שים שלום טובה”, יכוין שבזכות השם הקדוש שיוצא ממילים אלו, שהקב”ה ישלח לו רפואת הנפש שלא יהיו יותר פחדים וחרדות[5].
- סגולה נגד פחד מהגאון בעל ה”בן איש חי”[6]: בסוף תפילת שמנה עשרה, אחרי שאומר “יהיו לרצון אמרי פי וכו'” לפני שאומר “אלהי נצור לשוני מרע”, יאמר מזמור קכ”א (מזמור “אשא עיני אל ההרים”).
- ועוד כתב בעל ה”בן איש חי”, למי שיש לו פחדים, בכל יום בבוקר יקרא מזמור צ”א (יושב בסתר עליון) שלשה פעמים, ויתחיל מן פסוק “ויהי נועם”. [ויש שכתבו לומר ז’ פעמים “אשרי יושבי ביתיך” כולו, ואח”כ ז’ פעמים מזמור צ”א הנ”ל[7]]. וכן יאמר ג”כ מזמור קכ”א (שיר למעלות אשא עיני אל ההרים) שלשה פעמים כל יום בבוקר. וקודם שישן יאמר שוב מזמורים אלו פעם אחת[8].
- מי שיש לו פחדים בלילה, יקפיד מאוד על קריאת שמע של שחרית ושל ערבית ושעל המטה, ויקרא אותה בכוונה ובדקדוק[9]. והוסיף על זה מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק”ל, כאשר נשאל על אשה אחת שיש לה חרדות, שהסגולה לזה היא לקרוא “ברכת המפיל” (שלפני קריאת שמע שעל המיטה) ב”שם ומלכות” (כן מבוא בספר “רבנו” עמוד שע”ט).
- ישא עמו עלים מהערבה שחבט ביום הושענא רבה, ואם מפחד בלילות ישים את הערבה מתחת לכרית[10].
- יזהר שלא ירגיל להניח ידיו על נחיריו ושפתיו[11].
- גם ירגיל לומר בלחש בכל עת משעות היום או משעות הלילה דברים אלו: “עיזא דבי טבחי שמינא מינאי”, וכן בעת שמתעורר הפחד בלבבו אז תכף ומיד יאמר דברים אלו[12].
- יזהר ללבוש תמיד טלית קטן מהודר[13].
- פחד יכול להיות תוצאה מחוסר הקפדה ראוי על ברכות הנהנין[14]. על כן יקפיד לברך על כל מה שאוכל, במיתון ובכוונה ובדקדוק, ברכה ראשונה וברכה אחרונה.
- על ידי לימוד תורה בשעת הסעודה, ניצל מפחד[15].
- יאמר הפסוקים אלו, ובפרט ביום שלישי בשבוע: הִנֵּה מִטָּתוֹ שֶׁלִּשְׁלֹמֹה שִׁשִּׁים גִּבֹּרִים סָבִיב לָהּ מִגִּבֹּרֵי יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּם אֲחֻזֵי חֶרֶב מְלֻמְּדֵי מִלְחָמָה אִישׁ חַרְבּוֹ עַל יְרֵכוֹ מִפַּחַד בַּלֵּילוֹת: ויתפלל להקב”ה שבזכות השם הקדוש היוצא מהפסוק הראשון הנזכר, שלא יהיה לו שום פחד[16].
ובמקום אחר הבאנו גם סגולות שמועילות באופן כללי לרפואת הנפש.
חרדות ופחדים בילדים
כמובן דגם לגבי חרדות ופחדים בילדים, אפשר שהילד עצמו יעשה סגולות שמתאימות לגילו, וההורים יכולים ג”כ לעשות בשבילו מהסגולות הנ”ל. [והגר”ח קנייבסקי זצ”ל המליץ שמי שיש לו ילד עם בעיות נפשיות, שהאבא ילמד מסכת מכות[17]]. אך חשוב לי לציין, שבמקרים של חרדתיות אצל הילדים, חשוב שההורים לא יקחו אל הלב יותר מדי את המצב, צריכים לעשות הכל בצורה אובייקטיבית ומתוך שמחה וקלילות, כיון שאם ההורים לוקחים אל הלב דברים כאלו, הילד\ה בדרך זו מרגיש\ה בעוצמה איך שההורים (ובעיקר האמא) איכפת להם ממנו\ה ואיך שהם קשורים אליו\ה. הילד\ה מרגיש\ה בזה “שייכות”, “חיבור”, וממילא לא בקלות הילד\ה ירצו (בתת-מודע) להתקדם ולצאת מהבעיה, כי עם כל הסבל הטמון בזה, יש לו\ה ג”כ תחושה של “רווח” רגשי שהוא משמעותי מבחינתו\ה. וגם, כמה שפחות לקבע את המצב, יש לתת אמון בילד\ה שיכול\ה לצאת מהמצב הזה בין רגע עם קצת רצון טוב לזה, לא לחשוב שחייבים טיפולים ארוכים והמצב חמור וכו’, כי אחרת מעבירים לילדים (ב”תדר” – אפי’ בלי מילים) את התחושה שהמצב הזה קשה מאוד לצאת ממנו, ובכך מייצרים בידיים לגיטימציה מלאה להתנהגות לא נורמטיבית, אלא ההורים צריכים להרגיש שאם הילד רוצה מחר הוא יוצא מזה, ואז באמת מגדילים במאות אחוזים את הסיכוי שהילד יצא מזה.
בברכת רפואת הנפש והגוף, וכל הישועות, ישועת ה’ כהרף עין.
מקורות:
[1] עפ”י פסחים דף קי”ב ע”א. ועיין שו”ת רב פעלים ח”ד סוד ישרים סי’ י”ט.
[2] בספרו כף אחת סי’ י’.
[3] הג”ר מרדכי אליהו זצוק”ל.
[4] צילום כתב היד נדפס בקדושת יצחק ח”ג עמ’ שכ”ד. וכיון שאין לפרסם ברבים ענייני קבלה, במקום לכתבו כאן את שמות הקודש, כתבנו את הפסוק שבו מוזכר השם הקדוש.
[5] עפ”י קדושת יצחק כדורי ח”ד עמ’ רנ”ה בשם שורשי השמות.
[6] שו”ת רב פעלים ח”ד סוד ישרים סי’ י”ט.
[7] ספר שימוש תהילים כהן.
[8] שו”ת רב פעלים שם.
[9] עפ”י מגילה דף ג’ ע”א. ועיין רב פעלים הנ”ל.
[10] כף החיים סופר סי’ תרס”ד סק”ס.
[11] עפ”י פסחים דף קי”ב ע”א, ועיין רב פעלים הנ”ל.
[12] מגילה דף ג’ ע”א. ועיין שו”ת רב פעלים הנ”ל.
[13] שו”ת רב פעלים הנ”ל.
[14] ספר המידות.
[15] ספר המידות.
[16] עיין ספר אדון הנפלאות ערך פחד.
[17] ספר להדבק בדרכיו של הגרח”ק ח”א עמ’ קע”ט.