מקורות:
בבית יוסף (סימן קפ”ט ס”ק א) כתוב: אפילו היה הדבר בפני עדים וכו’. כן כתב הרמב”ם בריש הלכות מכירה (פ”א ה”א), ומתבאר הוא מתוך מה שכתבתי בסמוך. ע”כ. וזה רק להלן (בס”ק ב). וביאור הדבר עיין בחיבורי בנין שמואל על אבן העזר סימן ק”מ אות ו’ (עמ’ תרב).
ובגליון שם הוספתי מהכתוב בב”י להלן בסימן של”א (ססק”ה): עיין בתשו’ הריב”ש שכתבתי בס”ס
של”ב.
ועוד בב”י להלן בסימן רמ”ז (ס”ק ג): וכבר כתבתי בסו”ס ר”נ וכו’.
ועוד בב”י להלן בסימן ר”נ (סק”י): וכתבתיה בסוף סימן זה. ושם כתבתי וכו’.
ועוד בב”י להלן בסוף סימן רנ”ד כתב: עיין מה שכתבתי בסוף סימן רנ”ה.
וע”ע בבית יוסף להלן בסימן רכ”ו ס”ק ג’ שכתב: וכן נראה מדברי הרמב”ם שכתבתי בסמוך. ובמהדרות המאור ציינו לדבריו בס”ק ד’.
[אכן בהגהות והערות שבמהדורת שירת דבורה ביארו שכוונתו לדברי הרמב”ם שהביא לעיל מיניה בסמוך ממש. ולכאו’ אי”ז משמעות הלשון. ואולי לשון ‘שכתבתי’ (בלשון עבר) דחקם לזה. ולמבואר אי משום הא לא איירא].
ועוד בבית יוסף להלן בסוף סימן שי”ב כתב: כתבתי משפטו בסוף סימן שי”ג.
ועוד בבית יוסף לעיל בסימן ע”ה (ס”ק ג) כתב: ובסימן פ”ד (ס”ז) כתב רבינו שבעל התרומות חולק בדין זה, ומדברי בעל התרומות שכתבתי שם יתבאר שגם הרמב”ם חלוק בזה. וגם הרמ”ה חלוק בזה כנזכר בסימן מ”ו (סל”ו). ע”כ.
ועוד בבית יוסף שם בסוף סימן ע”ה (ס”ק לג) כתב: ועיין במה שכתבתי סימן צ’. ע”כ.
[ומ”מ עוד כתב בבית יוסף שם בסימן ע”ה (ס”ק יג): היינו נסכא דרבי אבא שכתבתי בסמוך (סי”א) ועיין במה שאכתוב בזה בסימן צ’ (סכ”ב). ע”כ. (ולעיל הבאנו מדבריו שם בס”ק לג שכתב לשון עבר על דבריו בסימן צ’). ואכן מאידך, עוד בבדק הבית שם (ס”ק ב) בסוף דבריו, כתב: וכעין תשובת הרא”ש שאכתוב בסמוך. ע”כ. וזאת למרות שדבריו בבדק הבית נכתבו אחרי דבריו בבית יוסף שם].
וכרגע ראיתי בס’ אבני יסוד (כללי מרן, כלל לד) שהאריך בדוגמאות כאלה מדברי הב”י (במק”א). והביא (בעמ’ קצט) שכבר בשלחן גבוה (סוף כלל יג) דקדק כן מלשון הב”י, וכתב שזאת משום שכל זמן שספר ב”י לא נדפס, הוסיף מרן בתוך הדברים עליונים למטה ותחתונים למעלה. וכתב על זה באבני יסוד, דמ”מ מאחר שמרן הגיה והדפיס לדברים ע”פ הסדר, הדרינן לכלל שיש מוקדם ומאוחר בדבריו. ע”ש. ולכאו סיומו אינו מוכרח.
וראה עוד בחיבורי הנוכחי להלן בסימן ר’ סעיף ז’ אותיות ב-ג. (ובחידושים לסימן ר”ד סע’ ג’ לגבי ספר שולחן ערוך. ובחידושים לסימן ר”מ סע’ ז’ בהערה לגבי האם הרמ”א, ש”ך, סמ”ע, ב”ח, כתבו לדבריהם לפי סדר סימני השולחן ערוך, ובחידושים לסימן קצ”ג ס”ג בהערה שבסופו לגבי ספר קצות החושן). ובחיבורי עורי דבורה (ח”ז עמ’ קיד). ע”ש.
[ודע, כי כעת הופיע קובץ תורת ציון ח”ו, ובעוברי בין בתריו ראיתי (בר”ע כח) שכתב הרה”ג אריאל אפרים אהרונוב שליט”א (רו”כ ‘תהילות יוסף’ ראשון לציון): ‘ספר בית יוסף לא התחבר לפי הסדר. ואי”ה יתבאר במקומו’. ע”כ].