בס”ד ישנם מספר סגולות ידועות לבעיית הרטבת לילה (Enuresis) אצל ילדים בגיל שכבר לא היו אמורים להרטיב.
ואולם אקדים בזה, שבמקביל לביצוע הסגולות, אם יש חשש לבעיה רפואיות (כגון סכרת סוג א’), יש לפנות ג”כ לטיפול רפואי (ולמיטב ידיעתי, ילד שמרטיב רק בלילה ולא ביום, אין בזה באמת בעיה רפואית, אבל כמובן דבר כזה יש לברר אצל אורולוג).
ועכ”פ חשוב להדגיש, שאין להורים לקחת את הנושא אל הלב, כי הילד מבחין בכך שנושא מטריד מאוד את האמא או את האבא או שניהם, ובתת-מודע דבר זה נותן לו מוטיבציה להמשיך עם הבעיה, כי זה גורם לו תחושה טובה איך שהורים קשורים אליו ואיך שאיכפת להם ממנו. על ההורים לא להבהל כלל מבעיית ההרטבה, ולהיות אופטימיים לחלוטים שעם הגיל הבעיה תתפטר וזה ענין זמני (וזו מציאות מוסכמת מבחינה רפואית, שגם ילד שמרטיב עד גיל מבוגר, בסופו של דבר יגמל מזה בעוד כמה שנים, ונדיר מאוד מאוד שבעיה זו תמשך לאחר הבגרות, ואין מה לחשוש), ולכן גם אם משתדלים ע”י סגולות ותפילות ואפי’ ע”י טיפול רפואי, יש לעשות הכל ממקום רגוע ושליו ללא שום דאגה כלל.
ועתה נציע בזה את הסגלות והעצות המוזכרות בספרים לענין ילד או נער שמרטיב (ואין צורך לנסות יותר מסגולה \ עצה אחת או שתים בכל פעם!!), ועכ”פ אלו הן:
עצות ותרופות טבעיות נגד הרטבת לילה, מהספרים הקדושים:
- הגאון רבי ישראל יעקב קנייבסקי זצ”ל (ה”סטייפלר”, בעל קהילות יעקב), כתב בפנקסו תרופא טבעית לבעיית ההרטבה, וז”ל: “בעזרת ה’ יתברך, תרופה למרטיב, ומהר”א הורביץ שליט”א העיד שהועיל הרבה. יקח חלב חמש כפיות גדולות, מעורב היטב עם כפית קטנה סודה (לשתיה), ולשתות לפני השינה שלושים יום רצופים. ו[אחר לקיחת הנ”ל] לא לאכול ולא לשתות עד השינה”. עכ”ל. [תערובת זו עשויה לא להיות ערבה למדי לטעמו של הנער, אבל נראה שאין מגבלה להוסיף על זה מוצרים נוספים שישפרו את הטעם של הסודה לשתיה, וכגון להכין את הנ”ל עם “שוקו” במקום עם “חלב” רגיל]. ובהמשך שם כתב הסטייפלר, שמלבד התרופא הנ”ל, צריכים להזהר גם בעצה נוספת נגד הרטבה, וז”ל: “ויזהר שלא לשתות [מים או כל שתיה אחרת] בשתי שעות שקודם השינה.” עכ”ל[1].
- האדמו”ר ממנוקאטש זצ”ל כתב[2] שקיבל מרבותיו, שמי שמרטיב בלילה במיטה, יקפיד לעשות כדלהלן במשך תקופה (ואחרי תקופה כבר יתרפא ואז לא יצטרך עוד להקפיד בזה): מאחרי ארוחת הצהריים (לכל היותר בשעה 14:00), לא ישתה שום משקה (ולא מרק) עד שילך לישון בלילה. ויכול לאכול כל מה שרוצה והעיקר לא לשתות (וישתדל לא לאכול דברים מלוחים וכדומה כדי שלא יהיה צמה). ואם כך יעשה, לא שיתין כלל בלילה, ואחרי שיתמיד בזה למשך תקופה, יתהפך טבעו ויתרפא, ושוב יוכל לשתות ככל אדם בע”ה.
- המרטיב בלילה, ישתה חלב שקדים מבושלים במשך חודש ימים[3]. אבל כמובן לא מומלץ מדי סמוך לשינה וכנ”ל.
- עוד למי שמרטיב בלילה: יגביה קצת את המיטה באיזור של הרגליים, באופן שאיזור הברית יהיה קצת יותר גבוה מהראש[4]. כמובן יש להקפיד לעשות זאת באופן שלא נשקפת סכנה לבריאות הילד.
- מהמקובל מוהר”ר רפאל אוחנה זצ”ל[5], עבור מי שמשתין במיטה: לקחת “אגוז מוסקט”, לכתשו היטב, ולערבו ביין, ולשתות (יצויין שמבחינה בריאותית אינו מומלץ לקחת ביום יותר מכפית אחת של אגוז מוסקט, כך שהעצה הנ”ל היא בכמות מעוטת מאוד, וגם יין לילדים הרי לא מומלץ אלא כמה טיפות). ועוד הביא שם סגולות פחות יישומיות עיי”ש.
- למשתין במיטה מספר שימוש תהילים כהן[6]: יכתוש בצלים, ויבשלם במים, וישתה מים אלו חמישים יום רצופים בבוקר ובערב.
- כפית דבש לפני השינה עלולה לעזור נגד הרטבת לילה[7].
סגולות למי שמרטיב בלילה במיטה:
- עוד סגולה שקלה לישום מצד עצמה אך קצת קשה מצד השגת החומר הנדרש, אך אכתוב בכל זאת: בכתבי קבלה מעשית כתבו לנער שמשתין במיטה, לשים לשון של אווז מתחת לכרית, וכתבו שהוא בדוק שמועיל[8]. [הקושי כמובן הוא להשיג לשון של אווז, אך מי שיש לו קשר עם שוחטים של הרבנות הראשית, יכול לבקש מהם להשיג עבורו, שכן הרבנות שוחטת אווזים לצורכי אוכלי כשרות רגילה, וכאן שצריכים רק בשביל להניח מתחת לכרתית ולא לאכילה, אין הגבלה גם לאוכלי מהדרין].
- הגר”ח קנייבסקי זצ”ל, המליץ עבור ילד שמרטיב, שאביו ילמד בגמ’ מסכת חולין פרק העור והרוטב[9].
סגולות להרטבת לילה, שכרוכות בשתיית משקה עם אפר:
ישנם סגולות רבות למרטיב במיטה בלילה, שכרוכות דווקא עם שתיית משקה עם אפר (כי ככל הנראה יש כח רוחני באפר שמועיל לתקלה זו), ולמרות שסגולות כאלו אינם קלות כל כך לישום, מחמת חשיבותם אעתיק חלק מהם:
- בספר הפעולות למוהרח”ו זלה”ה[10] הביא סגולה עבור מי ש”משתין במיטה”: יחתוך מקום הבגד שהשתין עליו (נראה שיש לעשות כן לאחר הכיבוס, משום איסור בל תשקצו), וישרוף אותו באש, וישים מהאפר הזה בתוך כוס יין [בכתב היד של מוהרח”ו לא ברור שהכוס הוא של יין, אך בספר הזכירה וכן המקובל מוהר”ר רפאל אוחנה זלה”ה[11] כתבו לערב עם יין עיי”ש, וזקני מרוקו נהגו שאם הילד עדיין קטן בשביל לשתות יין, אפשר לערב את האפר הנ”ל גם בכוס תה או בדבש[12]], ואז ישתה הנער מהיין הזה, ויתרפה בעזרת ה’.
- סגולה למשתין במיטה, מגאון מוהר”ר חיים פלאג’י זלה”ה[13]: תקח תפוח אחד, ותצלה אותו באש באופן שיהיה קצת כרוך מבחוץ אבל התפוח עצמו עדיין יהיה ראוי לאכילה, ואז יוריד את האפר החיצוני שעל התפוח ויערב אותו בתוך יין, ואח”כ ישים גם את התפוח עצמו בתוך היין הזה, ויאכל את התפוח עם הרוטב של היין.
- יקח דג שנמצא בתוך דג, וישרוף, ויערב את האפר במים, וישתה[14].
וכדאי וראוי שהילד והוריו יקבלו על עצמם בלי נדר לברך תמיד ברכת “אשר יצר” בכוונה ובקול. וע”ע מה שכתבנו בזה בס”ד בערך על סגולות כלליות לרפואה.
תפילה לילד או נער שמרטיב:
לא נמצא בספרים תפילה מיוחדת להרטבה, אך ניתן בהחלט להשתמש בתפילה שחיבר מרן רבינו יוסף חיים זלה”ה בספרו “לשון חכמים”, והוא שילמד קודם איזה “קל וחומר” המוזכר בש”ס (כגון מה שהבאנו כאן) ואז יאמר כך:
יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יְיָ אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁתַּעֲשֶׂה לְמַעַן רַחֲמֶיךָ וַחֲסָדֶיךָ, וּלְמַעַן לִמּוּד קַל וָחֹמֶר אֲשֶׁר אָמַרְתִּי, וּלְמַעַן מִדַּת “אֵל” שֶׁהִיא מִדָּה רִאשׁוֹנָה מִשָּׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה מִדּוֹת רַחֲמִים, וּלְמַעַן תְּפִלַּת מֹשֶׁה עֲבָדֶךָ שֶׁהִתְפַּלֵּל וְאָמַר לְפָנֶיךָ: אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ, וּלְמַעַן סוֹד הַתְּפִלָּה הַזֹּאת וְשֵׁמוֹת הַקּוֹדֶשׁ הָרְמוּזִים בָּהּ וּמְצֹרָפִים בָּהּ, שֶׁתָּחוּס וְתַחְמֹל וּתְרַחֵם עַל עַבְדְּךָ (פלוני בן פלוני) וּתְרַפְּאֵהוּ רְפוּאָה שְׁלֵמָה רְפוּאַת הַנֶּפֶשׁ וּרְפוּאַת הַגּוּף, שֶׁלֹּא יַטִּיל עוֹד מֵי רַגְלַיִם בִּהְיוֹתוֹ רָדוּם, אֶלָּא יִתְרַפֵּא וְיִהְיֶה כְּכָל אָדָם שֶׁמַּטִּיל מַיִם רַק בְּהָקִיץ וּמֵרְצוֹנוֹ, כִּי אֵל רוֹפֵא רַחֲמָן וְנֶאֱמָן אַתָּה. יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ יְיָ צוּרִי וְגֹאֲלִי.
למניעת בעיית הרטבה בלילה אצל הילדים:
בספר הזכירה (למוהר”ר זכריה סימנר זצ”ל – נדפס בהמבורג שנת תס”ט) כתב[15] שבעיית ההרטבה אצל הילדים כשהם גדולים, נובעת מכך שההורים היו בקשר (בלשון נקיה) בזמן שהיו צריכים להתפנות. לכן על ההורים להקפיד על זה, ובכך למנוע כל הצער הזה מילדיהם.
ויהי רצון שתהיה רפואה שלמה בקרוב בע”ה.
מקורות:
[1] מובא בספר בספר “הסטייפלר” עמ’ שמ”ז. ולהלן צילום כתב יד קודשו של הסטייפלר מתוך הספר הנ”ל:
ועין רואה שסגולה זו כבר הובאה לפני יותר ממאה שנה בספר רפאל המלאך מע’ ש’ אות מ”ט, עיי”ש. ושם מודגש שצריך שיהיה החלב “קר”.
[2] אגרון שפירין עמ’ תל”ה.
[3] זכרון יעקב יוסף עמ’ מ’ דף פ’ ע”ב.
[4] ספר רפאל המלאך דף מ”ט ע”א.
[5] מראה הילדים מע’ ה’ אות ג’.
[6] עמ’ ל”ה.
[7] כ”כ אבן יקרה בבית מדרשנו הרה”ג ר’ שמואל כהן שליט”א בספרו תורת המינקת בקו’ חלב ודבש פ”ז עמ’ כ”ו. ויש אומרים לערב בכף דבש זו גם קצת קימל וקצת פלפל שחור טחון.
[8] ספר הסודות עמ’ ד”ש.
[9] מנחת תודה פרק ח’ עמ’ פ”א.
[10] עמ’ ר”נ בנדפס. ושם מביא עוד סגולות פחות יישומיות. ושם בעמ’ רס”ג כתב לעשות חוט מצמר גמלים, ולפני השינה לקשור את החוט הזה באמצבע האמה של יד ימין, וכל עוד שהחוט קשור לא ישתין במיטה, עיי”ש.
[11] כ”כ בספרו מראה הילדים מע’ ה’ אות ד’.
[12] ספר יהדות מרוקו עמ’ קמ”א.
[13] בספרו רפואה וחיים פרק י”ט אות ס”ט. ומ”מ הדברים שם נכתבו בלאדינו, וכתבתים כאן לפי הבנתי.
[14] ספר הזכירה פרק “ענין הלידה” (ענין תינוקות וילדים). ספר סגולות הזהב עמ’ י”א. ועוד.
[15] בפרק “ענין הלידה” (ענין תינוקות וילדים).