Country: ישראל

שאלה

שלום וברכה

לפעמים אני נמצא בבית של חבר וכדומה ואני מסתפק באיזה צד של הברז גורם ליציאת המים החמים, כי לפעמים זה מצד שמאל ולפעמים מצד ימין.

האם מותר לי להשתמש בברז, כיון דהוי ספק פסיק רישיה לשעבר וכמ"ש הט"ז (סימן שטז).

ואת"ל שאני צריך לשאול את הבעל הבית, מה הדין אם הוא לא נמצא על ידי, או שלא נעים לשאול וכדומה?

תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה

מעיקר הדין מותר לפתוח את ברז המים החמים בשבת לשטיפת כלים וכדו' ולא לרחיצה. ככל שהמים החמים התחממו על ידי דוד השמש ולא על ידי בוילר חשמלי. כך היא דעת רוב הפוסקים הספרדים, אור לציון יביע אומר ועוד.

לפיכך הדבר ברור שגם אם הנך מעוניין להחמיר ולהקפיד שלא לפתוח את ברז המים החמים בשבת, במקום ספק תוכל להקל כי אין זה אלא ספק פסיק רישיה בדרבנן, ואף לולי דברי הט"ז ניתן להקל בדבר.

אמנם הסכימו הפוסקים שאסור לפתוח את ברז המים החמים בשבת אם המים שבדוד התחממו על ידי בוילר חשמלי. כי פתיחת ברז המים החמים גורמת לכניסת מים קרים לדוד השמש ולבישול המים הקרים מכוח המים החמים שבדוד והוא פסיק רישיה של בישול בתולדות האש שהוא אסור.

אכן במקום ספק שלא ידוע לך מהו הברז שפותח את ברז המים החמים ומהו הברז שפותח את ברז המים הקרים, ואין באפשרותך לברר הדבר בקלות. עליך לפתוח את ברז המים לכיוון צד ימין כדרך רוב העולם ששם הוא המים הקרים. למרות שהדבר איננו ברור בידך ששם הוא מקום המים הקרים, אין לך לחשוש שמא צד המים החמים, וזאת על פי דברי הט"ז שכתב שספק פסיק רישיה מותר. שהרי הסכימו עמו להלכה רוב ככל הפוסקים, האבני נזר, שו"ע הרב, הביאור הלכה, וכן העלה להלכה בספר חזון עובדיה.

אולם לא תוכל לפתוח את ברז המים לכיוון שמאל שהוא כיוון המים החמים ברוב הבתים, בגלל הספק האישי שלך שאינך יודע בוודאות אם הוא צד המים החמים או הקרים. כי בספק חסרון ידיעה, שאיננו ספק בעצם המעשה, לא ניתן להתיר מצד ספק פסיק רישיה.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

 

מקורות ונימוקים:

האם מותר לפתוח את ברז המים החמים בשבת כאשר המים התחממו על ידי דוד שמש

בנידון זה ידועה דעת מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל בשו"ת יביע אומר חלק ד' אורח חיים סימן ל"ד שכתב באריכות גדולה להתיר בשבת את השימוש במים החמים שהוחמו מדוד השמש, ומבסס את פסקו על כך שפתיחת ברז המים החמים מהווה דבר שאינו מתכוון ביחס להכנסת המים הקרים לדוד השמש, ואף דהוי פסיק רישא, מ"מ כיון דהבישול בתולדות חמה הינו איסור דרבנן, פסיק רישא בדרבנן מותר. יעויי"ש שהוכיח כן באריכות גדולה, דלא כדעת המג"א והמשנ"ב דס"ל דפסיק רישא אסור אף בדרבנן.

והוסיף עוד וכתב שם דאפשר דהוי פסיק רישא דלא איכפת ליה שדינו כפסיק רישא דלא ניחא ליה, ויש להקל טפי באיסור בישול בתולדות חמה דרבנן. [מלבד זה כתב עוד להתיר משום שהמים הקרים נכנסים לתחתית הדוד וקיימ"ל דתתאה גבר כך שאינם מתבשלים במים החמים העליונים, סברא זו כתב גם בשו"ת אור לציון].

ועיין עוד בשו"ת אור לציון חלק ב' סימן ל' תשובה ב' שכתב להתיר את השימוש במים החמים מדוד השמש בשבת, משום שפתיחת ברז המים החמים חשוב כ'גורם' ביחס להכנסת המים הקרים לדוד השמש. לפיכך הוי תרי דרבנן, דהרי תולדות חמה הוי איסור דרבנן, וגרמא נמי הוי איסור דרבנן, ותרי דרבנן מותר. ועוד דהרי כל גרמא בדרבנן מותר.

כך כתב גם בילקוט יוסף שבת חלק ג' סימן שי"ח סעיף כ"ה, לדון את פעולת פתיחת ברז המים החמים כ'גרמא' ביחס להכנסת המים הקרים לדוד השמש. זאת בנוסף להיתר שו"ת יביע אומר שכתב דהוי פסיק רישא דלא איכפת ליה בדרבנן].

כן כתב גם בשו"ת הר צבי לגאון הרב צבי פסק פראנק זצ"ל, אורח חיים סימן קפ"ח, לדון את פתיחת ברז המים החמים כגרמא ביחס להכנסת המים הקרים לדוד השמש, ולהתיר משום כך את פתיחת ברז המים החמים בשבת.

אולם בספר שבות יצחק לגאון הרב יצחק דרזי שליט"א כתב ששמע מהגרש"ז אוייערבאך ומהגרי"ש אליישיב זצ"ל שאין להתיר את השימוש במים החמים בדוד השמש משום גרמא, דמאחר וכך הוא דרך פעולת הדוד, לא חשיב כה"ג גרמא, דגרמא אינו אלא כאשר המעשה מביא את המלאכה בדרך מקרה, לא כאשר כך הוא דרך פעולתו הקבועה.

על כן בנידון השאלה שלפנינו הואיל ומעיקר הדין פתיחת ברז המים החמים בשבת מותר לדעת פוסקים רבים ונכבדים, וודאי שבמקום שהוא ספק ניתן להתיר, בפרט שהרי כל הנידון הוא דרבנן וספק דרבנן הוא.

האם מותר לפתוח את ברז המים החמים בשבת כאשר המים התחממו באמצעות החשמל 'בוילר'

אמנם כאשר המים שבדוד הוחמו באמצעות גוף חימום חשמלי קודם השבת, הסכימו הפוסקים כולם לאסור את השימוש במים חמים אלו, למרות שהתחממו לפני השבת. משום שפתיחת ברז המים החמים בבית, גורם לכניסת מים קרים לדוד שיתבשלו ע"י המים החמים שנמצאים שם שהוחמו בחשמל, ומוגדרים תולדות האש שהבישול בהם אסור מן התורה.

לפיכך, למרות אפשרות הגדרת פתיחת ברז המים החמים, כגרמא לעניין הכנסת המים הקרים לדוד השמש, מ"מ גרמא באיסור מלאכה דאורייתא אסור הוא לכולי עלמא. כמו כן למרות אפשרות הגדרת הכנסת המים הקרים לדוד כדבר שאינו מתכוון, מ"מ פסיק רישא הוא שאסור לכו"ע במלאכה דאורייתא, ואף אם תאמר כי פסיק רישא דלא ניחא ליה הוא, הרי קיימ"ל שאסור הוא כפי שפסק השו"ע  או"ח סימן של"ז סעיף א'.

כמו כן כאשר פותח את ברז המים החמים בשבת ומפעיל על ידי כך את היונקרס שמחמם את המים באמצעות החשמל וגז המבעיר אש ממש, בלי ספק הדבר כרוך באיסור תורה בפסיק רישיה והוא אסור.

ספק פסיק רישיה באיסור תורה

אמנם בנידון דידן כיון שהשאלה היא בנידון ספק פסיק רישיה, שאינו יודע מהו ברז המים החמים ומהו ברז המים הקרים. ניתן להתיר לפתוח את הברז על פי דברי הט"ז או"ח סימן שט"ז ס"ק ג' שכתב שספק פסיק רישיה מותר, ומותר לסגור דלת תיבה כאשר אין ידוע אם יש בתיבה זבובים שיצודו.

שהרי הסכימו עם דברי הט"ז הללו רוב הפוסקים, כפי שהביא בשו"ת יחווה דעת חלק ה' סימן כ"ט בהערה שם, וכן הביא בילקוט יוסף שבת כרך ה' עמוד רל"א בעניין פסיק רישיה בשבת סעיף י"א ושם בהערות.

שכך היא גם דעת הגאון רבי עקיבא איגר, וכן היא גם דעת שו"ת אבני נזר חלק אורח חיים סימן רנ"א, וכן ביורה דעה סימן ר""כ אות י'. וכן הוא גם בשולחן ערוך הרב בקונטרס אחרון סימן רע"ז ס"ק א', וכן בשו"ת מהרש"ג, וכן סמך על דברי הט"ז להלכה גם הביאור הלכה סימן שט"ז סעיף ג' ד"ה ולכן.

וכן התירו הפוסקים על פי דברי הט"ז הללו, ללכת על דשא או במקום שיש שם נמלים, אף שפסיק רישיה הוא שאם ידרוך על הנמלים יהרוג אותם, כיון שבכל פסיעה ופסיעה לא בטוח שיהרוג נמלים ויתלוש את הדשא, לפיכך הו"ל ספק פסיק רישיה ומותר.

כמו כן הביא בספר שמירת שבת כהלכתה פרק כ"ו הערה מ"ב, שהתירה הגרש"ז אוייערבך זצ"ל לפתוח את דלת המקרר כאשר יש ספק אם הנורה כבויה, מצד דברי הט"ז שספק פסיק רישיה מותר.

ספק פסיק רישיה כאשר הספק הוא חסרון ידיעה אסור

אמנם כתב הביאור הלכה בסימן שכ"ו סעיף ט', ונראה דבמינים שאינו יודע את טבעם ואולי הם משירים בודאי יש לאסור מלרחוץ בהם.

מבואר שאסור לאדם לרחוץ את ראשו במיני סבון שאיננו יודע אם הם משירים שיער או לא, אף דהוי ספק פסיק רישיה. וצ"ב מדוע לא התיר הביאור הלכה על פי דברי הט"ז שציין הוא בעצמו בסימן שט"ז והסכים עמו להלכה.

וראיתי בספר נתיבות שלום סימן י' אות ו', שכתב לחלק ששם הספק הוא רק חסרון ידיעה של אותו אדם שלא מכיר את הסבון, אולם כל מי שמכיר את הסבון יודע אם משיר הוא שיער או לא, לפיכך כתב הביאור הלכה שהדבר אסור ולא ניתן להתיר מטעם ספק פסיק רישיה. אולם בכל מקום בו המעשה עצמו הוא ספק אם הוא פסיק רישיה לאיסור שבת, בזה שייכים דברי הט"ז שהוא מותר.

לפיכך גם בנידון דידן, לא ניתן להתיר לפתוח את ברז המים לכיוון צד שמאל שהוא צד המים החמים ברוב הבתים, כיון שהמעשה עצמו אין בו ספק, ואף שהוא אינו יודע אין זה הופך את המצב לספק פסיק רישיה כי הוא חסרון ידיעה אישי שלו. אמנם יכול לפתוח לצד ימין, אף שאינו בטוח שהוא צד הקרים ואולי בבית זה דווקא הוא צד המים החמים, כיון שככל שהמעשה עצמו איננו מעשה שהוא ברור כאיסור, אף שאינו בטוח היתר הו"ל ספק פסיק רישיה שהוא מותר לפי דברי הט"ז.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

צור קשר

מזכירות: