מקורות ונימוקים:
מחללים שבת במקום ספק פיקוח נפש
במשנה ביומא פרק ח’ משנה ז’ איתא, “אמר רבי מתיא בן חרש, החושש בגרונו, מטילין לו סם בתוך פיו בשבת, מפני שהוא ספק נפשות, וכל ספק נפשות דוחה את השבת. מי שנפלה עליו מפולת, ספק הוא שם ספק אינו שם, ספק חי ספק מת, ספק כותי ספק ישראל, מפקחין עליו את הגל. מצאוהו חי, מפקחין. ואם מת, יניחוהו”.
שני טעמים הובאו בגמרא ביומא דף פ”ה: להיתר חילול שבת במקום ספק נפשות. רבי שמעון בן מנסיא אומר, שהוא נלמד מהפסוק ושמרו בני ישראל את השבת, אמרה תורה חלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה. אולם ר’ יהודה אמר שמואל, כתב טעם אחר, הואיל והתורה אמרה ‘וחי בהם’ ולא שימות בהם.
מבואר בסוגיא, כי הנפקא מינה בין הטעמים, היא האם לחלל שבת במקום ספק פיקוח נפש, שלדעת שמואל ודאי יש לחלל, כי וחי בהם מלמד שהתורה לא נאמרה בכל מקום שישנו סכנת חיים. אולם לטעם של ר’ שמעון בן מנסיא אם אין פיקוח נפש וודאי, כיצד זה נחלל שבת וודאי, אם לא ברור לנו שזה יגרום לו לשמור אח”כ שבתות הרבה.
להלכה פסק הרמב”ם הלכות שבת פרק ב’ הלכה א’ וכן פסק השולחן ערוך או”ח סי’ שכ”ח סע’ י’: שכל חולי שהרופאים אומרים שהוא סכנה, אף על פי שהוא על הבשר מבחוץ, מחללין עליו את השבת. ואם רופא אחד אומר צריך, ורופא אחד אומר אינו צריך, מחללין. ויש מי שאומר שאין צריך מומחה, דכל בני אדם חשובים מומחין קצת, וספק נפשות להקל.
ספק פיקוח נפש הוא כאשר ישנה סכנה וודאית מיידית
למרות האמור, לא כל דבר נחשב ספק פיקוח נפש, אלא”כ ישנה סכנה וודאית ומיידית אולם אם זו סכנה אפשרית עתידית, הביא הבית יוסף בסימן שכ”ח סעיף ה’ לדברי רבינו ירוחם שכתב “שכל דבר שאין בו סכנה עתה, אף על פי שיוכל לבוא לידי סכנה, אין מחללים אלא שבות דרבנן, אבל לא איסור דאורייתא”.
וכן מבואר בספר גליון מהרא”י (ברכות פ”ה אות א) “אין לנו לראות את הנולד, רק מה שבאותה שעה, כמו החולה שאין בו סכנה שאין אנו רשאין לחלל עליו את השבת, ויש לחוש בספק שהמחלה הזאת תפילהו במחלה אחרת שתגרום לו סכנה אחר כך, ואם נחלל עליו את השבת עתה, נשמרהו שלא יבוא לידי מחלה אחרת. לענ”ד הדין נותן דאין לנו לחלל, מאחר שעכשיו אין בו סכנה, ולא הותר אלא להצילו מספק סכנה שנפל בה ולא להקדים ולהצילו מספק שמא יפול בה”.
כעין סברת חילוק זה ראינו בדברי ערוך השולחן סימן שט”ז סעיף כ”ב בנוגע לשאלת הריגת כלב שהוא ספק שוטה בשבת, שכתב בזה”ל:
לפי מה שנתבאר מותר להרוג כלב שוטה בשבת דסכנה ברורה היא, ויש להסתפק אם אינו ברור שזהו כלב שוטה אלא שיש בו ספק אם הוי ככל ספק פקוח נפש דדוחה את השבת או דאינו דומה דאפילו בודאי כלב שוטה ג”כ אינו אלא ספק דאטו מוכרח הוא לנשוך למי שפוגע וכיון דבעצם שטותו יש ספק אולי לא ניתן לחלל את השבת ואף על גב דבפקוח נפש מחללין שבת אפילו בהרבה ספיקות כמ”ש בסי’ שכ”ט מ”מ זהו הכל כשהפקוח נפש נראה אבל כשיש ספק בהעיקר אולי לא הותרה ויש להתיישב בזה.
אמנם יש החולקים בזה וכתבו להתיר חילול שבת בכל מקום ספק עתידי של פיקוח נפש, ויש הלומדים כן אף מדברי האגרות משה או”ח חלק ד’ סימן פ’ שכתב להתיר לאנשי הצלה שיצאו בשבת ברכב למקום פיקוח נפש וודאי, שרשאים לשוב לביתם תוך כדי חילול שבת “כדי שלא להכשילם לעתיד לבא” משמע שכדי למנוע פיקוח נפש עתידי יש להתיר כעת חילול שבת. אמנם לענ”ד אין להוכיח מכאן לנידון דידן, ומכל מקום אין הדבר יוצא מכלל ספק.
ספק פיקוח נפש עתידי של רבים
למרות האמור, במאמר של הגאון הגרמ”מ פרבשטיין, [אסיא חלק נ”ג כרך י”ד] כתב לדון בעניין חייל המשרת בחיל מודיעין ותפיקדו לפענח צופן תקשורת של מדינת אויב, האם בשבת יהיה מותר לו לפענח רק חלק מהשדרים שיש סבירות לגביהם שהם קשורים למדינת ישראל. אולם לטענת הצבא הפענוח בשבת חייב להיות מלא, אך ההחלטה אלו מן השדרים חייבים להעבירם בשבת – נתונה בידו.
בענין זה הורה הגאון הרב שלמה זלמן אוייערבך שהחייל חייב לפענח את כל השדרים, הואיל וכיון שמדובר בסיכון הנוגע לכלל אזרחי ישראל לפיכך גם דרגת סיכון נמוכה שאצל יחיד לא נחשבת פיקוח נפש כי הוא ספק רחוק, אצל הציבור נחשבת כפיקוח נפש.
אם כן גם בנידון דידן, כיון שהמדובר הוא בתמיכה במערכות ביטחוניות שיש בהם צד פיקוח נפש כללי לאזרחי ישראל או לפחות לציבור גדול, יש לומר שאף סיכון נמוך נחשב כספק פיקוח נפש שמותר לחלל עליו את השבת כדין ספק פיקוח נפש מיידי.
תמיכה במערכות ביטחוניות בשבת – כרוך בחילול שבת גם במקום שאין פיקוח נפש
אולם למרות שמעיקר הדין יש מקום להתיר לחלל שבת כדי לתמוך במערכות מידע ביטחוניות, על פי האמור בדברי הגרש”ז שסכנת הכלל יש להחמיר בה ולהחשיבה כספק פיקוח נפש גם בכל שהוא, בפרט בנוגע לחילול שבת ממוחשב שהוא דרבנן, ואינו דאורייתא.
אולם מאחר וכל עבודה שכזאת כרוכה בהכרח בהתעסקות בתמיכה טכנית גורפת גם שאין בה כלל צד פיקוח נפש, והמוחש לא יוכחש, לכן ראוי ביותר להתרחק מכל עבודה בשבת, אלא”כ אין אדם אחר שיעשה את העבודה הזאת, כגון שהוא חייל בצבא, והוא זה שהצליח לפענח את הקוד, או שצריכים אותו מבחינת הסד”כ בתפקיד זה. אבל לבחור עבודה בשבת על סמך היתר זה אינו מותר כלל כאמור.