מקורות ונימוקים:
פסק השולחן ערוך יורה דעה סימן שפ"ט סעיף ה'
כל שלשים יום אסור ללבוש בגד מגוהץ, והוא שיהא לבן וחדש, ואפילו הוא של פשתן. ועל אביו ועל אמו, אסור עד שיגיע הרגל אחר שלשים ויגערו בו חבריו.
מבואר שלדעת השו"ע אסור ללבוש בגד לבן וחדש עד שיעברו שלושים יום לפטירת אביו או אמו וגם יעבור הרגל ויגערו בו חבריו.
אולם מנהג האשכנזים שלא ללבוש בגדים חדשים כל שנת האבל על האב או האם, כפי שכתב הרמ"א בהגהתו לשו"ע סימן שפ"ט סעיף ג', זה לשון השו"ע והרמ"א שם:
אסור ללבוש תוך שבעה כלים חדשים צבועים וישנים יוצאים מתחת המכבש. הגה: דאסור ללבוש בגדי שבת תוך ד' שבועות הראשונים, אבל אח"כ מותר אפילו על אביו ואמו, וכן לעשות בגדים חדשים, אבל נהגו איסור כל י"ב חודש.
לפיכך למנהג הספרדים, כל בגד לבן וחדש אין ללבוש עד שיעברו שלושים יום וגם יעבור הרגל ויגערו בו חבריו. אולם אם הוא בגד צבעוני או שחור חדש מותר. כך הוא המנהג כיום כפי שכתב הילקוט יוסף אבלות פרק י"ז.
כמו כן כתבו הפוסקים שבגדים הצמודים לגוף, מה שנקרא בגדי זיעה, מותר לקנות חדשים גם בשנת האבל.
בשעת הצורך, ישנו פתרון שאדם אחר יחדש את הבגד וילבש אותו כמה ימים, וכך האבל לא יקבל בגד חדש ממש.















