מקורות ונימוקים:
מי שנודע לו הצורך בכיבוס בערב הרגל מותר לכבס במועד
במשנה במסכת מועד קטן דף י”ג: איתא, ואלו מכבסין במועד הבא ממדינת הים ומבית השביה והיוצא מבית האסורין, ע”כ. כלומר שלמרות שיש איסור כביסה בחול המועד, אין הטעם בזה אלא בכדי שיכבסו ויתארגנו קודם המועד, לכן מי שהיה אנוס ולא היה יכול לכבס קודם המועד, לא אסרו עליו לכבס במועד.
כן פסק השו”ע או”ח סימן תקל”ד, אין מכבסין במועד. ואלו שמכבסין במועד: הבא ממדינת הים, והיוצא מבית השביה ומבית האסורין, ומנודה שהתירו לו חכמים ברגל, ומי שנדר שלא לכבס ונשאל ברגל והתירו לו, ומטפחות הידים, ומטפחות הספרים, ומטפחות הספג, ובגדי קטנים, ובעלת הכתם שנמצא במועד, ומי שאין לו אלא חלוק אחד; וכולם מכבסין כדרכן, אפילו בנתר ואהל, ובפרהסיא, על גבי הנהר. הגה: מיהו לא יכבסו רק הצריך להן, דהיינו חלוק אחד, ע”כ.
על פי האמור היה מקום ללמוד לנידון השאלה שיש להתיר לכבס, הואיל והרי לא היה ידוע קודם לרגל שיש צורך לכבס את הבגדים, ורק קודם לרגל ממש נודע הדבר, וכבר כתבו הפוסקים שאם נודע רק ביום הרגל באופן שאין פנאי לכבס, מותר לכבס ברגל. כפי שכתב המשנה ברורה לגבי גילוח במועד או”ח סימן תקל”א ס”ק ז’.
אולם נראה כי אין בכך היתר לכבס בנידון השאלה שלפנינו, שהרי לא התירו חז”ל בכגון דא לכבס, אלא כאשר הוא צריך לבגד זה לרגל, וכפי שביאר הרמ”א בהגהתו לשו”ע שלא התירו לכבס אלא את הצריך להם.
על כן אין להתיר לכבס בנידון השאלה אלא את הבגדים הנצרכים למועד, משום היתר זה שלא נודע להם הצורך בכיבוס אלא עד סמוך לרגל.
מותר לכבס במועד למנוע כתמים הגורמים נזק לבגד
למרות האמור, בגדים שיש בהם עובש בצורה כזאת שהבגדים עלולים להינזק ולהתקלקל אם לא יכובסו מיד, יש להתיר לכבסם, משום דבר האבד, וכפי שכתבו הפוסקים, כפי שכתב בשו”ת מהרש”ם חלק ז’ סימן ק”ל, שכאשר יש צורך למנוע נזק לבגד מותר לכבס במועד.
וכן כתב הפסקי תשובות או”ח סימן תקל”ד ס”ק ג’, שבגד שאם לא יכבסוהו יתקלקל או יתעפש מותר לכבסו, אפילו אינו לצורך המועד כי הוא בגדר דבר האבד, אך אם די לו בשטיפה במים וסחיטה, לא יעשה יותר.
אך בגדים שאין חשש שיתקלקלו אם ישאר כך עד לאחר המועד, ואין צורך בהם למועד, אין היתר לכבסם.
אף שמצד הריח הנודף מהם היה מקום להתיר, בפרט כאשר מזיקים הם לבעלת הבית הסובלת מאסטמה כפי שציינה בשאלתה. והרי התירו הפוסקים ועיין שו”ת באר משה חלק ז’ סוף סימן י’ ועוד לכבס מצעים בבתי חולים וכדו’ מסיבת בריאות.
אולם אין בכך היתר לכבס את הבגדים, מאחר וניתן למנוע את הריח הנודף מהם ע”י הנחתם בשקיות אטומות וכדו’. וגם אם אין פיתרון זה ישים מכל סיבה שהיא, עדיין אין היתר משום כך לכבס, אלא מספיק לשם כך להשרות את הבגדים במים וכדו’.