מקורות ונימוקים:
מעלת מצוות כיבוד אב ואם
בגמרא בב”ב דף ל”ב. מבואר שגדולה מעלת כיבוד אם ואם שהוקשה לכבוד המקום ברוך הוא, שנאמר כאן כבד את אביך ואת אמך ונאמר להלן כבד את ה’ מהונך. וכן הוא בירושלמי מסכת פאה פרק א’ הלכה א’.
כיבוד אב ואם משלהם ולא משל בן
בגמרא בקידושין דף ל”ב. איתא, איבעיא להו כיבוד אב משל מי, רב יהודה אמר משל בן, רב נתן בר אושעיא אמר משל אב. אורו ליה רבנן לרב ירמיה ואמרי לה לבריה דרב ירמיה כמ”ד משל אב. מיתיבי נאמר כבד את אביך ואת אמך ונאמר כבד את ה’ מהונך מה להלן בחסרון כיס אף כאן בחסרון כיס ואי אמרת משל אב מאי נפקא ליה מיניה, לביטול מלאכה, ע”כ.
מבואר בדברי הגמרא כי כיבוד אב הוא לכבד בדיבור ובמעשה על ידי שיאכילו וישקהו וידאג לכבודו, אולם אם יש לאב ממון, אין לבן להוציא הוצאות משלו על כך.
וכן פסק השו”ע להלכה יו”ד סימן ר”מ סעיפים ד’ – ה’, איזהו כבוד, מאכילו ומשקהו, מלביש ומכסה, מכניס ומוציא. זה שמאכילו ומשקהו, משל אב ואם, אם יש לו. ואם אין לאב, ויש לבן, כופין אותו וזן אביו כפי מה שהוא יכול. ואם אין לבן, אינו חייב לחזר על הפתחים להאכיל את אביו
האם צריך לעבור דירה משום כיבוד הורים
לעניין השאלה האם יש צורך לעבור דירה מארץ אחרת כדי לגור ליד ההורים, יש לבדוק מהי הסיבה לכך שההורים מבקשים שהבן יעבור לגור לידם.
אם הוא כדי לגרום להם נחת רוח לראות אותו וכדו’, כתבו הפוסקים שאין זה מחוייב מצד מצוות כיבוד הורים, הואיל ואין מצוות כיבוד הורים אלא בדבר שהוא נצרך כדי לכבד אותם כגון לשרת אותם וכדו’. אולם לא בדברים שהם גורמים לנחת רוח והנאה להורים אם אין בהם עניין כיבוד.
כפי שמוכח מדברי הרמ”א יו”ד סימן ר”מ סעיף כ”ה שפסק שאם האב מוחה בבן לישא איזה אשה שיחפוץ בה אין הבן צריך לשמוע לאב בזה. וביאר שם הגר”א דהיינו משום שלא אמרו כיבוד הורים אלא לעניין להאכילו ולהשקותו וכו’.
ועי’ תוס’ קיד’ ל”ב ד”ה ת”י, ונראה לר”י (שגם למ”ד משל בן, היינו רק כשזה גוף הכיבוד משא”כ להניח אבדתו בשביל להביא לאביו לאכול וכיו”ב אי”ח) וכש”כ לדידן כנ”ל ס”ה (היינו שהרי אנן קיי”ל בס”ה להלכה שכיבוד אב הוא משל אב, וא”כ ודאי שבכה”ג אי”ח).
אמנם אם ההורים מבקשים מהבן שיבוא לגור לידם כדי לעזור להם ולשרת אותם במקום שהם צריכים לכך, יש בכך מצוות כיבוד הורים.
אכן גם במקרה כזה יש לבדוק מה הבן מפסיד כנגד, שהרי כתב בשו”ת יחווה דעת שאם ההורים מצווים את הבן שלהם שיעלה מארץ ישראל לחו”ל כדי לכבדם, אין לו לשמוע להם כי גדולה מצוות יישוב ארץ ישראל ממצוות כיבוד הורים.
כמו כן במקרה שאם יעבור הבן לגור ליד הוריו יפסיד את פרנסתו ועבודתו, גם כן איננו מצווה לעשות כן, שהרי כיבוד הורים משל אב, ואם יפסיד את מקום עבודתו כיצד יתפרנס, והרי זה משל עצמו. ועיין בתוס’ בקידושין דף ל”ב ד”ה ת”י, שם כתב שגם למ”ד משל בן, היינו רק כשזה גוף הכיבוד משא”כ להניח אבדתו בשביל להביא לאביו לאכול וכיו”ב אינו חייב. כל שכן שאינו חייב להפסיד פרנסתו ומקום עבודתו.
אכן ככל שאין בכך הפסד מהותי, מצד מצוות כיבוד הורים יעבור לגור ליד הוריו. והקב”ה משלם שכר כל מצווה ומצווה ובפרט מצוות כיבוד הורים הגדולה, עליה נאמר למען יאריכו ימיך.
למרות האמור, בכל מצב שהוא, גם אם מצד מצוות כיבוד הורים אין חובה לעבור לגור לידם, אין המרחק מבטל את מצוות כיבוד אב ואם, ועדיין חובה היא לכבד את ההורים בכל דרך העומדת לרשותנו ממרחק הן בטלפונים הן בעידכונים שוטפים על מצבך וכדו’.