חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Country: ברזיל

שאלה

שלום ושבוע טוב!

אני בני נח כבר כמעט עשור. ויש לי כמה שאלות לגבי כמה מצוות שנהגתי לקיים בקביעות בשנים הראשונות, ולאחר מכן הפסקתי כי נאמר לי שהן לא מתאימות עבורי, כמו: שחרית, מנחה וערבית, ציצית.

אני מרגיש קצת אבוד כרגע.

תודה מראש!

תשובה

שלום וברכה

אדם שאיננו יהודי, ומקיים ושומר את שבע מצוות שבורא העולם ציווה על כל הברואים לשמור, רשאי אם ירצה לשמור ולקיים את כל מצוות התורה. וזאת בתנאי שיודע הוא שאיננו מקיים את המצוות בגלל שהוא מצווה בהם, אלא בגלל שמעוניין הוא מרצונו הטוב לעשותם, כדי לקבל שכר עליהם כמי שאיננו מצווה ולמרות זאת עושה.

לכן למרות שצדק מי שאמר לך שאינך מצווה במצוות שחרית מנחה ערבית וכדו’. אם רצונך בכך, הנך רשאי להתפלל וגם לקיים את שאר המצוות, וודאי שתקבל על כך גם שכר מאלוקי השמים.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

ירושלים עיר הקודש

מקורות ונימוקים:

האם בן נוח רשאי לקיים מצוות שאינם משבע מצוות בני נח

כתב הרמב”ם בהלכות מלכים פרק י’ הלכה י’, בן נח שרצה לעשות מצוה משאר מצות התורה כדי לקבל שכר, אין מונעין אותו לעשותה כהלכתה, ואם הביא עולה מקבלין ממנו, נתן צדקה מקבלין ממנו, ע”כ.

אולם כתב הרדב”ז שם שיש לסייג את דברי הרמב”ם שאינם אמורים אלא כאשר הגוי מבין שאיננו חייב במצוות התורה אלא עושה אותם מרצונו כדי לקבל עליהם שכר. עוד סייג הרדב”ז שאין דברי הרמב”ם אמורים במצוות שצריכין קדושה וטהרה כגון תפילין ספרי תורה ומזוזות, שאין להניח הגויים לעשותם.

האם גוי שמקיים מצוות יש לו שכר

נחלקו הפוסקים בנידון זה האם גוי שמקיים את מצוות התורה הנוספות מלבד שבע מצוות בני נוח, האם יש לו על כך שכר.

דהנה מדברי הרמב”ם הנ”ל מבואר, שגם גוי המקיים מצוות שאינו חייב בהם יש לו על כך שכר, ולכאורה ביאור דבריו הוא שמקבל שכר כמי שאינו מצווה ועושה.

כן יש להוכיח גם מדברי הרמב”ם בשו”ת פאר הדור סי’ ס’, שם נשאל אם מותר לישראל לעשות פריעה לגוי והשיב בזה”ל, מותר לישראל לעשות פריעה לעכו”ם רוצה לומר אם העכו”ם חתך הערלה ואז נבהל יכול ישראל לגמור, דהא עכו”ם שעשה מצוה נותנין לו שכר מצוה, אך אינו כמי שהוא מצווה, הא מיהא שכר מצוה בידו וכו’ עכ”ל.

כן מבואר גם בדברי הרמב”ן בקידושין ל”א שכתב שאף מי שלא נצטווה, אם קיים מצוה מקבל עליה שכר. וכתב בזה”ל, אבל מי שעושה מצוות התורה כתקנן אע”פ שלא נצטווה הוא בהם כגון נשים וגויים מקבלים עליהן שכר שכל דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום עכ”ל.

אולם מאידך, החזון איש על שביעית סי’ כ”ד אות ד’ וביו”ד סי’ ס”ה אות ו’ כתב, שלא יתכן שגוי המקיים מצוות שאינו מצווה בהם יקבל עליהם שכר. וכתב צ”ע נכרי שמקיים מצוות אטו מששא אית בי’ וכי יניח תפילין וישב בסוכה, ואפשר דאין מתירים לו לישב בקרב ישראל עד שישמור הכל כדי שלא ילמדו ממעשיו.

גם בשו”ת אגרות משה יו”ד ח”א סי’ ג’ ד”ה ולכן, כתב דעכו”ם אין להם שום שכר כשעושין מצוות שרק ישראל מצווים עליהם דהא ליתנהו בכלל קבלת התורה ואינם מצוות לדידהו כלל משא”כ קטן ישראלי איתא בכלל קבלת התורה רק שעדיין לא נצטווה לכן אית ליה שכר דעכ”פ מצוה היא לגביה וכן מסתבר בסומא לר’ יהודה דעכ”פ ישנו בכלל קבלת התורה.

כמו כן הוסיף וחיזק את דבריו האגרות משה באו”ח חלק ב’ סימן ז’ וכתב לבאר בדברי הרמב”ם הנזכרים בהלכות מלכים, שאין כוונתו שאם יקיים את כל מצוות התורה יקבל עליהם שכר כמי שאינו מצווה ועושה, אלא הרמב”ם מדבר רק על מצוות הקדש וצדקה וכדו’ שמצינו בבלק שקבל שכר על הקרבנות שהביא ובצדקה מפורש בנבוכדנצר בקראי דדניאל ובב”ב דף ד’ ודף י’, וכן בעניני מצות כהא דשכר שיחה נאה דהצעירה בבנות לוט וכהא דכבוד ה’ בג’ פסיעות דנבוכדנצר. אבל בשמירת שבת ויו”ט והנחת תפילין וציצית וסוכה ולולב ושופר ואכילת כשרות וזהירה משעטנז וכדומה אין להם שום שכר ע”ז דאין שייכין כלל למצות אלו כיון דליתנהו בקבלת התורה ואינם מצות לדידהו כלל, עכת”ד.

חילוק בין גוי לבין בן נוח בנידון קבלת שכר על קיום מצוות התורה

דרך נוספת מצאנו בזה שיש לחלק בין גוי שמקיים את מצוות התורה שאין לו שכר ואין לו שייכות במצוות התורה כלל, לבין בן נוח שמקיים ז’ מצוות בני נוח, שהוא יכול להוסיף ולקיים את שאר מצוות התורה ולקבל על כך שכר.

כן כתב החתם סופר בחידושיו לחולין דף ל”ג. שיש לדייק מלשון הרמב”ם, שכתב “בן נח שרצה לעשות מצוה משאר מצוות”, ולא כתב “עכו”ם שרצה וכו’”, משמע שדוקא בן נח שקיבל עליו לקיים ז’ מצוות, מותר לו לקיים אחת ממצוות ה’ ויקבל על כך שכר. אבל סתם עכו”ם אינו בכלל זה.

כמו כן כתב בשו”ת משנה הלכות חלק ט”ז סי’ צא, ליישב את הסתירה בדברי הרמב”ם לכאורה בין הלכה ט’ להלכה י’ בהלכות מלכים בפרק י’, שבהלכה ט’ כתב שאין להתיר נכרי לקיים שום מצוה מצוות התורה, בשונה מהלכה י’ שם נתבאר שאם רצה לקיימן רשאי. והיינו כדברי החת”ס שבהלכה ט’ עסק הרמב”ם בדין גוי שלא קיבל על עצמו ז’ מצוות בני נוח, משא”כ בהלכה י’ עסק הרמב”ם בדין בו נוח שרצה לקיים את מצוות התורה לפיכך כתב ששיכול לקיים ומקבל על עצמו ז’ מצוות בני נוח.

גם בנוגע לסתירה האם גוי רשאי לשמור שבת, שמבואר בדברי הגמרא במסכת סנהדרין דף נ”ח: כי גוי ששבת חייב מיתה, היפך המבואר בדברי הגמרא בנדרים ל”א. כי גוי יכול לשמור שבת ולקיים מצוות, כדין מי שאינו מצווה בדבר ועושהו.

כתב החתם סופר בחולין לחלק שדווקא נכרי שאיננו מקיים ז’ מצוות בני נח, עליו אמרינן גוי ששבת חייב מיתה, אולם גוי ששומר ז’ מצוות בני נח איננו בכלל האיסור לשבות.

ועיין עוד בשו”ת משנה הלכות חלק ט”ז סימן צ”א שכתב ליישב בדרך אחרת, שכאשר רוצה לקיים המצוות לשם חיוב ואומר הגוי שהוא ג”כ מצווה במצוות אלו אף שהוא בן נוח, על זה כתב הרמב”ם שאסור לו לקיים מצות אלו מטעם חיוב דהוה בכלל דת חדשה אלא או יגייר עצמו ויקבל על המצות או יעמוד בתורתו, אבל ב”נ שרצה רק לקיים המצות בתור אינו מצוה ועושה רק לקבל שכר ס”ל להרמב”ם ז”ל דיכול לקיים כל התורה לבד משבת ויו”ט.

אם כן בנידון דידן, כיון שהשואל הוא מקיים ז’ מצוות בני נוח כבר שנים רבות, לאור דברי החתם סופר רשאי לקיים את שאר מצוות התורה כמי שאינו מצווה ועושה ויקבל על כך שכר.

יש להוסיף כי גם אם תמצי לומר כדברי החזו”א והאגרות משה, שאין לגוי שייכות במצוות שאין בהם סברא והיגיון, כגון שבת יו”ט שעטנז וכדו’, וודאי שיש לו שכר ושייכות במצוות שיש בהם טעם והיגיון. נוסף לכך וודאי שגם לפי החזון איש והאגרות משה אם יקיים גם את המצוות כמו שעטנז וכדו’ לא יפסיד משום כך.

אמנם אין לגוי לעסוק ולקיים מצוות בדברים הצריכים טהרה כמו ספרי תורה ותפילין וכפי שכתב הרדב”ז על הרמב”ם בהלכות מלכים פרק י’ הלכה י’ כנ”ל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

צור קשר

מזכירות: