שאלה

שלום הרב

במרפסת יש לי 2 דפנות קיר כשרות שנפגשות אחת לשניה בצורת “ר”, ושני דפנות עקומות שנפגשות אחת לשניה בצורת “ר”, כאשר אחת מהן משמשת וטרינה כניסה האם אפשר לסמוך לכתחילה על הדופנות העקומות? והאם אני חייב לסגור את דלת הוטרינה ולהכנס מהצד השני?

תודה

תשובה

שלום וברכה

לא כל כך ברור לי למה כוונתך דפנות עקומות, אולם בכל מקרה גם אם כוונתך לדפנות עקומות כפי שהינם מוגדרות על פי ההלכה, ובין אם כוונתך לדפנות עקומות כפי שמוגדרות הן בשפה המדוברת, הדפנות מצטרפות עם הדפנות הכשרות, והסוכה כשרה לכתחילה, ככל שיש לך שלשה דפנות כהלכתן.

לעניין דלת הוטרינה, ראשית כל כיון שהיא הדופן הרביעית אין בה צורך כלל, ואין כאן מקום לשאלה. מלבד זאת, דלת וטרינה נחשב צורת הפתח לכל דבר ועניין, ונחשבת כדופן רביעית לחלוטין.

יתירה מזאת, גם אם יש לך רק שלשה דפנות והדופן השלישית היא עשויה מדלתות וטרינה, הסוכה כשרה אם דלת אחת תישאר קבוע סגורה מרגע בניית הסוכה, ותזיז רק דלת אחת מהן. כי בכך יש לך דופן שלישית ארבעה טפחים + צורת הפתח ארבעה טפחים, וזה מועיל לדופן שלישית לכתחילה לכל הדעות.

בברכת חג שמח

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

פסק השו”ע או”ח סימן תר”ל סעיף ב’ בזה”ל:

דפנות הסוכה, אם היו שתים זו אצל זו כמין ג”ם, עושה דופן שיש ברחבו יותר על טפח ומעמידו בפחות מג’ לאחד מהדפנות, ויעמיד קנה כנגד אותו טפח,  ויעשה לה צורת פתח שיעמיד קנה עליו ועל הטפח, וכשרה אף על פי שהקנה שעל גביהן אינו נוגע בהן. הגה: ואם הטפח והדופן מגיע לסכך, אין צריך קנה על גביהן.

מבואר בדברי השולחן ערוך שבמקרה שיש שני דפנות כמין גא”ם כלומר בצורת האות ר’, מספיק בדופן שלישית העשויה מדופן מעט יותר מטפח העומד בריחוק פחות מג’ טפחים, + צורת פתח שישלים לרוחב שבעה טפחים הנצרך לדופן.

טעם הדבר הוא כאמור בדברי הגמרא בסוכה דף ו’. דילפינן בסכת בסכת בסוכות, שיש צורך בג’ דפנות, והיינו שתים כהלכתן ושלישית אפילו טפח. ואותו טפח מעמידו בריחוק מעט פחות מג’ טפחים, כדי ליצור שיעור דופן חשוב של ד’ טפחים, ואת השאר ישלים בצורת הפתח.

לעניין דלת וטרינה, כיון שיש לה מסילה מלמעלה ומהצדדים, נחשב לצורת הפתח, ויעויין בזה בספר חוט שני סוכות עמוד רכ”ה שכתב כן.

יתר על כן, גם אם היה רק שתי דפנות כהלכתן עשויות כאות ר’, ובנוסף דופן רביעית העשויה מד’ טפחים של דופן והשאר צורת הפתח על ידי הוטרינה, הייתה הסוכה כשרה ואין צורך בדופן רביעית נוספת כלל.

גם אם דלת אחת משתי דלתות הוטרינה תישאר קבועה והשניה בלבד תפתח ותסגר, תחשב הדלת הקבועה כדופן ארבעה טפחים, ובצירוף צורת הפתח ארבעה טפחים, יהיה כאן דופן שלישית כשרה לכתחילה.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

צור קשר

מזכירות: