חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גזל ואיננו זוכר ממי – ומה הדין לגבי מי שגזל את הגוי

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

שאלה

שלום וברכה

אני בצעירותי בעוונותיי גנבתי מכמה מקומות, ועכשיו אני רוצה לעשות תשובה בחסד ה’.

אחד מהמקומות שאני זוכר זה מתחנת דלק לפני פחות או יותר 6 שנים אבל אני לא זוכר איפה בדיוק איפה התחנת דלק הזאת אני יודע בערך שהיא בצפון הארץ.

עכשיו השאלה שלי איך אני יכול להחזיר את הגנבה? ואיזה סכום להחזיר ? בגלל שאני לא יודע את סכום הגניבה המדוייק.

עוד מקום זה מחנות בגדים בחוץ לארץ, החפץ זה כמו “מחזיק מפתחות” שהיה נמצא על מכנסים שמי שקונה את המכנסים מקבל גם זה. ואני לקחתי רק את המחזיק מפתחות בלי המכנסים, איך אוכל להחזיר להם?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

ראשית, חזק ואמץ ברצונך לשוב בתשובה, והקב”ה הרוצה בתשובה, יקבל תשובתך ברחמים וברצון.

לגופם של דברים, תנאי ראשון לעשיית תשובה על עוון גזל הוא השבת הגזילה לנגזל.

מי שגזל ואיננו יודע ממי גזל, מבואר בגמרא ונפסק בשולחן ערוך שלמרות שתשובה מעולה היא השבת הגזילה לנגזל דווקא, מי שאיננו יודע ממי גזל, יעשה בכסף הגזילה צרכי רבים. על כן עליך לתרום סכום השווה לסכום הגזילה בפועל, למטרות צדקה העוסקות בצרכי רבים. כגון יד שרה וכדו’.

ככל שלא ידוע לך הסכום המדוייק, עליך לתרום סכום שהוא בטוח לא פחות משווי הגזילה, וספק דאורייתא לחומרא.

לעניין מחזיק המפתחות שלקחת מחנות בגדים בחו”ל, יש יותר מקום להקל, הואיל ולדעת פוסקים רבים אין מצוות והשיב את הגזילה בגזל הגוי. אולם עדיף להחמיר ולצאת ידי כל השיטות ולהשיב גם את גזל הגוי, בפרט שאין מדובר בסכום גדול שקשה לעמוד בו. לכן גם את שווי מחזיק המפתחות הזה עליך להחזיק לחנות הבגדים ואם אינך יודע איזו חנות זו, עליך לעשות בכסף זה צרכי רבים.

אציין, כי בשנים האחרונות הקימו כמה גופי צדקה, רעיון יצירתי לפתרון בעיה זו, והקימו גוף שיקבל את הכספים של אותם הנגזלים שלא ניתן להשיגם, והמעוניין להשיב את הגזילה, יתרום לגוף הצדקה את הכסף והם יזכו את הכסף לאותו נגזל שאינו ידוע, ובינתיים יעשו גמ”ח כספים בכסף זה עד שיתברר למי מגיע הכסף או עד שיבוא אליהו הנביא ויגלה מי הם בעלי הכסף, וזהו בהחלט רעיון טוב למי שלא מוצא את הנגזל.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

תנאי ראשון לחזרה בתשובה על עוון גזל הוא השבת הממון

בגמרא ביומא דף פ”ה: דרשה הגמרא, “מכל חטאתיכם לפני ה’ תטהרו” – עבירות שבין אדם למקום יום הכפורים מכפר, עבירות שבין אדם לחברו אין יום הכפורים מכפר עד שירצה את חברו.

על פי דברים אלו כבת רבינו יונה בספר שערי תשובה שער ד’ אות י”ח, כי מי שגזל את חברו תחילה ישיב את הגזלה ורק לאחר מכן יתוודה על חטאו, ואם התודה תחלה לא עלה לו הוידוי. כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה (בבא קמא קי, א) בענין הגוזל ונשבע לשקר שהוא חייב לשלם קרן וחומש ולהביא אשם, שהמביא גזלו עד שלא הביא אשמו – יצא, אשמו עד שלא הביא גזלו – לא יצא, שנאמר בענין גזל הגר שאין לו יורשים ונותן התשלומים לכהן (במדבר ה, ח): “האשם המושב לה’ לכהן מלבד איל הכפורים אשר יכפר בו עליו”, פירוש: האשם הנזכר במקרא הזה הוא על התשלומים, מלשון (שם פסוק ז): “ונתן לאשר אשם לו”, והוא מביא התשלומים מלבד איל הכפורים אשר יכפר בו עליו אחר כן.

מבואר כי תנאי ראשון לתשובה על עוונות שבין אדם לחבירו ולעוון הגזל, הוא להשיב הממון לבעליו, ורק לאחר מכן להתוודות ולחזור בתשובה כלפי הקב”ה.

גזל ואינו יודע ממי גזל – יעשה בהם צרכי רבים

במידה ואיננו יודע למי להשיב כי איננו יודע ממי גזל, מבואר בדברי הגמרא בב”ק דף צ”ד: שיעשה צרכי רבים. זה לשון הגמרא שם: ת”ש הרועים והגבאין והמוכסין תשובתן קשה ומחזירין למכירין וכו’, ושאין מכירין יעשה בהן צרכי ציבור, ואמר רב חסדא בורות שיחין ומערות.

כן פסק השולחן ערוך להלכה, חו”מ סימן שס”ו סעיף ב’ בזה”ל: הרועים והגבאים והמוכסים, תשובתן קשה מפני שגזלו את הרבים ואין יודעים למי יחזרו, לפיכך יעשו בו צרכי רבים, כגון בורות שיחין ומערות. וביאר שם הסמ”ע דהיינו מפני שעל ידי זה גם הנגזל יהנה מכך.

צרכי רבים איננה תשובה מעלייתא – אלא רק בדלית ברירה

חשוב לציין שהדבר הראוי ביותר הוא להשיב את הגזילה לבעליה ולנסות להשיג את הנגזל בכל דרך, הואיל וצרכי רבים אין זו תשובה מעליא, ואין זו הדרך להשיב הגזילה לכתחילה, אלא במקום שאין ברירה אחרת.

כפי שניתן להוכיח מדברי הגמרא בב”ב פ”ח: שם איתא בזה”ל:

א”ר לוי קשה עונשן של מדות יותר מעונשן של עריות שזה נאמר בהן אל וזה נאמר בהן אלה ומאי משמע דהאי אל קשה הוא דכתיב ואת אילי הארץ לקח גבי עריות נמי הכתיב אלה ההוא למעוטי מדות מכרת ואלא מאי עודפייהו דהתם אפשר בתשובה והכא לא אפשר בתשובה, ע”כ.

וביאר הרשב”ם מדוע גזל נחשב שלא אפשר בתשובה, הואיל ו”תשובתו תלויה בהשבת גזילה דכתיב והשיב את הגזלה (ויקרא ה) והוא אינו יודע למי יחזיר. ואף על גב דאמרינן יעשה בהן צרכי רבים, אין זו תשובה מעליא מאחר שאינו משיב לבעלים אלא שביררו לו המוטב”.

מבואר בדברי הרשב”ם שעשיית צרכי רבים איננה תשובה מעלייתא, ומשום כך הגמרא מחשיבה את עוון גזל המידות שקשה תשובתן. לכן צריך מאוד להתאמץ להשיב את הגזילה לבעליה, ורק בדלית ברירה יש לנהוג כך לעשות בכספים צרכי רבים.

השבת גזל הגוי

יש להוסיף, שמאחר ובנידון השאלה שלפנינו ציין השואל שגנב מחנות בגדים בחוץ לארץ, שמן הסתם היא בבעלות גוי. חשוב לציין שהדבר קל יותר בנוגע לגזל הגוי, שלמרות שלכו”ע גזל הגוי אסור, או מדרבנן או מן התורה. מכל מקום לעניין חיוב ההשבה נחלקו הפוסקים.

ולמרות שלדעת הרמב”ם יש חיוב השבה גם לגוי, כפי שכתב הרמב”ם בהלכות גזילה פרק א’ הלכה ב’. מכל מקום דעת שער המלך בהלכות גזלה פ”א בשם מהר”ם חביב שאין דין והשיב בגוי. וכן כתב בנתיבות המשפט ביאורים סימן שמ”ח ס”ק א’ בזה”ל:

ולפענ”ד נראה ליישב דנהי דהגניבה הוא איסור דאורייתא מוחשב [ויקרא כ”ה נ’] או מואכלת [דברים ז’ ט”ז] כדאיתא בב”ק דף קי”ג:, מ”מ הא בישראל גופיה אילו לא הוה כתיב עשה דוהשיב את הגזילה [ויקרא ה’ כ”ג] הוי אמרינן אף דעבר אלאו דלא תגנובו [שם י”ט י”א] מ”מ איסורא דעבד עבד ובהשבה אינו חייב, רק דבישראל רחמנא נתקיה לעשה דוהשיב את הגזילה. אבל בגוי נהי דקרא דוחשב לדרשה גמורה אתי, מ”מ היכן מצינו דחייביה רחמנא בהשבה לגוי, והשבה לגוי אינה אלא משום קידוש השם, וזהו שדקדק הרב בהג”ה באה”ע סי’ כ”ח סעיף א’, דא”צ להחזיר רק משום קידוש השם.

פתרון מעשי בימינו למי שגזל ואינו יודע ממי גזל

לסיום אציין, כי בשנים האחרונות הקימו כמה גופי צדקה, רעיון יצירתי לפתרון בעיה זו, והקימו גוף שיקבל את הכספים של אותם אנשים שלא ניתן להשיגם, ויזכו את הכסף לאותו אדם שנלקח ממנו הכסף ולא ניתן להשיגו, ובינתיים יעשו גמ”ח כספים בכסף זה עד שיתברר למי מגיע הכסף או עד שיבוא אליהו הנביא ויגלה מי הם בעלי הכסף, וזהו בהחלט רעיון טוב למי שלא מוצא את הנגזל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

מדריך למתגייר

מבוא רבים הם החפצים להצטרף לעם היהודי, אולם מעטים הם המצליחים לעבור את מסלול הגיור. הואיל ולא כל המעוניינים להתגייר

לתוכן המלא »

בטח יעניין אתכם!

כלים מחבת סיר
דיני היום יום

מדיח כלים בשבת

  מקורות ונימוקים: א). בספר שמירת שבת כהלכתה ח”א (פי”ב סעיף לה) כתב לאסור לחבר את המדיח ושאר מכשירי חשמל

לתוכן המלא »
נהר נחל מים
הרה"ג ר' אליהו ברכה

נהר סמבטיון בזמן הזה

מקורות והרחבת העניין מקור הדבר בגמ’ ופירוש השם ‘סמבטיון’ וזיהוי מקומו א. בגמרא סנהדרין (סה: ובמוסגר נביא את פירש”י) שאל

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות: