שאלה

שלום הרב

באיזה צורה מותר לאחוז בפין תוך כדי השתנה?

תודה

 

תשובה

שלום וברכה

אסור לאחוז באמה בעת שמשתין, כדי שלא לגרום לחימום ולהוצאת זרע לבטלה חלילה. למרות שאין זה כל כך מצוי שהאחיזה תגרום להוצאת זרע לבטלה, לרוב חומרת העוון הזה אסרו חז”ל את הדבר כדי להתרחק מן העבירה.

אולם מותר לאחוז באמה ממקום העטרה ולמטה, בסוף הגיד, הואיל ומקום זה אין שייך בו חימום.

יש להוסיף שאדם נשוי שאשתו טהורה ומצויה לו, מעיקר הדין רשאי לאחוז באמתו ולהשתין, אולם מידת חסידות שגם הנשוי ימנע מכך.

בברכה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

בגמרא בנדה דף י”ג. איתא, ר”א אומר כל האוחז באמה ומשתין כאילו מביא מבול לעולם…. וכל כך למה מפני שמוציא שכבת זרע לבטלה. דא”ר יוחנן כל המוציא שכבת זרע לבטלה חייב מיתה שנאמר וירע בעיני ה’ את אשר עשה וימת גם אותו.

עוד שם בגמרא, רב יהודה ושמואל הוו קיימי אאיגרא דבי כנישתא דשף ויתיב בנהרדעא אמר ליה רב יהודה לשמואל צריך אני להשתין א”ל שיננא אחוז באמתך והשתן לחוץ. היכי עביד הכי והתניא ר”א אומר כל האוחז באמתו ומשתין כאילו מביא מבול לעולם. אמר אביי עשאו כבולשת דתנן בולשת שנכנס לעיר בשעת שלום חביות פתוחות אסורות סתומות מותרות בשעת מלחמה אלו ואלו מותרות לפי שאין להן פנאי לנסך אלמא דכיון דבעיתי לא אתי לנסוכי, הכא נמי כיון דבעיתי לא אתי להרהורי. והכא מאי בעיתותא איכא, איבעית אימא ביעתותא דליליא ודאיגרא, ואיבעית אימא ביעתותא דרביה, ואב”א ביעתותא דשכינה, ואיבעית אימא אימתא דמריה עליה, דקרי שמואל עליה אין זה ילוד אשה. ואיבעית אימא נשוי הוה, דאמר רב נחמן אם היה נשוי מותר. ואיבעית אימא כי הא אורי ליה דתני אבא בריה דרבי בנימין בר חייא אבל מסייע בביצים מלמטה. ואיבעית אימא כי הא אורי ליה דאמר רבי אבהו אמר רבי יוחנן גבול יש לו מעטרה ולמטה מותר.

בדברי הגמרא הללו מבואר כי אסור לאדם לאחוז באמה ולהשתין, ומבואר שטעם האיסור הוא כדי שלא להגיע לכדי הוצאת זרע לבטלה מחמת חימום האבר. אמנם מבואר כי ישנם כמה דרכי היתר לסייע לאמה בשעת ההשתנה, או ע”י סיוע בביצים מלמטה, או על ידי הסיוע מעטרה ולמטה. כמו כן מבואר שלנשוי אין איסור בדבר, כמו כן בשעת פחד נפילה או פחד אחר אין חשש לאחוז באמה, כי בוודאי לא יבוא במצב כזה לכדי חימום.

על פי האמור פסק השו”ע או”ח סימן ג’ סעיף י”ד, וכן באבן העזר סימן כ”ג סעיף ד’: שהמשתין מים, לא יאחוז באמה וישתין, ואם היה נשוי מותר. ומידת חסידות ליזהר אפילו הנשוי.

מדברי השו”ע משמע שכל אדם נשוי אינו צריך להקפיד על כך מעיקר הדין, אלא ממידת חסידות, אולם הט”ז כתב שאף הנשוי אינו רשאי להקל בכך, אלא”כ אשתו מצויה לו, שהוא בבחינת פת בסלו. כן כתב המגן אברהם וכ”כ המשנה ברורה שאף אם אשתו נידה או שהוא בדרך אסור גם לנשוי לאחוז באמתו מעיקר הדין.

לענ”ד למרות שאין לשון השו”ע מורה כדבריהם, וכפי שכתב הב”ש באבן העזר סימן כ”ג, מ”מ יש להקפיד על כך הואיל וכבר כתבו הפוסקים שאף ממקום עטרה ולמטה יש להחמיר אם לא במקום צורך גדול, כפי שכתב הפלא יועץ ערך מחשבה, והואיל ואף לדעת השו”ע גם הנשוי צריך להחמיר בכך משום מידת חסידות.

על פי דברי הגמרא הוסיפו הפוסקים וכתבו עוד שגם מותר לסייע בביצים, או לאחוז באמה מעטרה ולמטה, אף למי שאינו נשוי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

צור קשר

מזכירות: