מקורות ונימוקים:
איסור קיום יחסי אישות עם אישה אחרת שאיננה אשתו
פסק השו"ע אבן העזר סימן א' סעיף ט', בזה"ל:
נושא אדם כמה נשים, והוא דאפשר למיקם בסיפוקייהו. ומ"מ נתנו חכמים עצה טובה שלא ישא אדם יותר מד' נשים, כדי שיגיע לכל אחת עונה בחודש. ובמקום שנהגו שלא לישא אלא אשה אחת, אינו רשאי לישא אשה אחרת על אשתו.
מבואר בדברי השו"ע, שבמקום שנהגו שלא לישא אלא אישה אחרת, אסור לגבר לשאת אישה נוספת על אשתו. טעם הדבר הוא כפי שמבואר בדברי הריטב"א בפרק קמא דקידושין דף ז'. שהם מקור דין השו"ע, שבמקום שנהגו שלא לישא אשה נוספת על אשתו, נחשב הדבר כאילו התנו הבעל והאשה זה עם זה והתחייב לאשתו בעת נישואיהם שלא ישא אשה נוספת עליה. יעויין בבית שמואל ס"ק כ'.
הואיל וכך, כיון שהדבר ברור שכאשר נושא האדם אישה דעת החתן והלכה להתחייב זה לזה שלא לשאת ואף לא לקיים יחסי אישות עם אישה או גבר אחר, לפיכך למעשה אין להתיר לגבר לישא אשה נוספת על אשתו כיום, אף בלא קיום יחסי אישות, אף בלא להיכנס לנידון ההלכתי של איסור פילגש.
איסור קיום יחסי אישות עם פילגש ללא חופה וקידושין
נוסף לאמור לעיל, נחלקו הראשונים אם מותר לקיים יחסי אישות עם פילגש ללא חופה וקידושין. דעת הראב"ד שיש להתיר קיום יחסי אישות עם פילגש המיוחדת לכך, אולם דעת רוב ככל הראשונים, הרי"ף הרמב"ם המאירי הריב"ש ועוד לאסור מצד איסור התורה "לא תהיה קדשה", כדבריהם פסקו גדולי האחרונים, כגון המהר"ם פדאווה הרדב"ז שו"ת בנימין זאב ועוד.
כך גם פסק הרמ"א בהגהתו לשו"ע אבן העזר סימן כ"ו סעיף א' בזה"ל: אם מייחד אליו אשה וטובלת אליו, יש אומרים שמותר והוא פלגש האמורה בתורה, ויש אומרים שהוא אסור, ולוקין על זה משום לא תהיה קדשה (דברים כג, יח). וידוע שהלכה כיש אומרים בתרא.
לפיכך מי יעלה על ליבו להתיר ולהכריע בשאלה חמורה כזאת, שהוא ספק איסור תורה, ובפרט שרוב ככל הפוסקים, ראשונים גם אחרונים, נקטו לאיסור.
לכן גם לולי הבעיה הראשונה, שאסור לאדם לקיים יחסי אישות כאשר הוא נשוי, גם אם השאלה הייתה כלפי גבר שאיננו נשוי, להלכה אין להתיר קיום יחסי אישות עם פילגש ללא חופה וקידושין.
איסור קיום יחסי אישות עם פילגש – משום חשש שלא תטבול
נוסף לאמור, כתבו הפוסקים שכיון שקיום יחסי אישות עם פילגש ללא חופה וקידושין, הוא בהחבא ובהסתר דבר, לפיכך חששו שמא תתבייש הפילגש ללכת לטבול לנידתה, ועלולים להגיע לכך שיבואו לקיים יחסי אישות בלא באיסור נידה החמור, לפיכך כתב הטור לאסור קיום יחסי אישות ללא חופה וקידושין.
כן פסק השו"ע אבן העזר סימן כ"ו סעיף א' בזה"ל: אין האשה נחשבת אשת איש אלא על ידי קדושין שנתקדשה כראוי, אבל אם בא עליה דרך זנות, שלא לשם קדושין, אינו כלום. ואפילו בא עליה לשם אישות בינו לבינה, אינה נחשבת כאשתו, ואפילו אם ייחדה לו, אלא אדרבא כופין אותו להוציאה מביתו. וביאר הרמ"א דהיינו משום שבוודאי בושה היא מלטבול, ובא עליה בנדתה.
לפיכך, במענה לשאלה יש לאסור קיום יחסי אישות עם פילגש מג' סיבות. ראשית מצד התחייבות בני הזוג זה לזה בשעת הנישואין, לקיים יחסי אישות עם אישה זרה או גבר זר. שנית מצד האיסור ההלכתי בקיום יחסי אישות עם אישה ללא חופה וקידושין מדין 'לא תהיה קדשה'. שלישית איסור קיום יחסי אישות עם אישה ללא חופה וקידושין משום החשש שמא לא תטבול לנידתה מחמת הבושה.