שאלה:
כאשר משה נמצא על היאור בתיבה על ידי בתו של פרעה. היא ניסתה לשמור את זה בסוד שהוא ילד עברי. אם זה נכון, אז למה שיקראו לו משה, שהוא שם ביידיש ובעברית. אנחנו לא חושבים שפרעה יחשוד בכך שהוא ילד עברי?
תשובה:
צריך לזכור שמשה רבינו היה האדם הראשון שנקרא בשם הזה, קודם לכך לא נקרא בשם זה אף אדם, כל היהודים שנקראים בשם זה כיום נקראים על שמו, אולם כאשר משה רבינו נקרא בשם זה, טרם היה שם זה שם יהודי. לכן לא היה סיבה לחשוש שפרעה יגלה שמשה הוא יהודי על פי שמו.
אולם עדיין יש לשאול, שהרי השם משה ניתן הואיל ומן המים משיתיהו כפי שאמרה התורה שמות ב’ י’, והרי משיתיהו הוא בלשון עברית, אם כך עדיין קשה מדוע לא חששה בתיה שפרעה יגלה שמשה הוא מילדי היהודים.
על שאלה זו השיבו האבן עזרא ובדעת זקנים מבעלי התוס’, שאכן בתיה קראה לו ‘מוניס’ שהוא שם מצרי שניתן על פי הסיבה שמן המים משיתיהו, ובתרגום לעברית הוא משה.
מקורות וציונים:
שמות ב’ פסוק י’, וַיִּגְדַּ֣ל הַיֶּ֗לֶד וַתְּבִאֵ֙הוּ֙ לְבַת־פַּרְעֹ֔ה וַֽיְהִי־לָ֖הּ לְבֵ֑ן וַתִּקְרָ֤א שְׁמוֹ֙ מֹשֶׁ֔ה וַתֹּ֕אמֶר כִּ֥י מִן־הַמַּ֖יִם מְשִׁיתִֽהוּ.
קודם לכך שנקרא משה בשם זה לא מצאנו בשמות שהוזכרו בתורה את השם משה, לכן לא ניתן לקבוע כי שם זה היה יהודי קודם לכך שנקרא בו משה.
ובדעת זקנים מבעלי התוספות שם, הקשה בזה”ל, וא”ת והלא מצריית היתה והיאך קראה בלשון עברי וי”ל שהיא קראה בלשון מצרי שם שמשמעותו משה והתור’ קראו משה בלשון עברי. ד”א שלמדה לשון עברי משבאו העבריות למצרים וכן מצינו שקרא פרעה שם יוסף צפנת פענח
ובאבן עזרא גם כתב כי השם משה מתורגם משם מצרי, והביא שבספר עבודת אדמה נכתב כי שמו המצרי של משה רבינו שניתן על ידי בתיה הוא “מוניס”.