דינים והנהגות ראש השנה – תשפ”ה
בשנה זו ראש השנה יחול בימים חמישי ושישי, ולכך ישנם כמה פרטי דינים המיוחדים לשנה זה הכנות לחג תזכורת: יש
שלום כבוד הרב,
רציתי לדעת איך יתכן שכל הפיגועי הטירור בשנה האחרונה פוגעים דוקא בציבור החרדי?
שאלה חשובה מאוד. ויש לזה כמה תשובות, וכולם אמת ומשלימים אחת את השניה.
בתקופה שעם ישראל היו במדבר, לאחר המיתה הטרגית של נדב ואביהו בעת חנוכת המשכן, נאמר בפוסק (ויקרא פרק י): “וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל אַהֲרֹן הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר ה’ לֵאמֹר בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ”. ופירשו חז”ל במדרש רבה ומובא ברש”י במקום: “אל תקרי בכבודי אלא במכובדי. אמר לו משה לאהרן אהרן אחי יודע הייתי שיתקדש הבית במיודעיו של מקום והייתי סבור או בי או בך, עכשיו רואה אני שהם גדולים ממני וממך.”
וביאור הענין, שהפיגועים אינם צרה פרטית של אלו שנפגעו, פיגועים הם כפרה כללית על הדור כולו (מה שלא מצדיק את הערביים, כי להם יש בחינה חופשית לא להיות ה”שליחים” לכפרה זו, ואותם רוצחים יקבלו את עונשם על מעשיהם המכוערים ללא שום קשר למה שהקב”ה היה לו חשבונות ליצור צרות כאלו), וכאשר עם ישראל צריכים כפרה על עוונותיהם, פעמים הרבה שנלקחים מהעולם הזה דווקא את הצדיקים, כי מיתת צדיק אחד מכפרת כמו מיתת אלפי אנשים פשוטים, והקב”ה לא חפץ שיהיו ח”ו הרבה נפגעים. (ואותו צדיק שנלקח ככפרה על הדור, שכרו הרבה מאוד, כי נחשב כמו קרבן ציבור, ומקומו בעולם האמת קרוב מאוד להקב”ה, הרבה יותר ממה שהיה יכול להשיג אם היה נשאר בעולם הזה עוד כמה מאות שנים).
ועוד צריכים לדעת. הציבור הכללי כיום הם בבחינת “תינוקות שנשבו”, שאי אפשר לעורר אותם בתשובה ע”י פיגועים ואסונות, כי הם אינם יודעים לקשר בין מקרים המזעזים לכך שהקב”ה רוצה לעורר אותנו בתשובה. ולכן הקב”ה מעורר דווקא את החרדים לדבר ה’, שהם לפחות עדיין זוכים לשמוע, וזוכים על ידי זה לקבל על עצמם קבלות ולשפר את מעשיהם. לכן הקב”ה מעורר דוקא את אלו שקרובים אליו, מפני שהם יודעים להתעורר, ואילו הרחוקים לא זוכים לזה. ומשל לשני חולים, אחד שמועיל לו ניתוח כדי לרפאותו, ואחד שלא יעזור לו ניתוח כי מצבו אנוש, הרי שמה שהרופא מנתח (דבר שלעיתים כואב ואינו נעים) רק את החולה הראשון ולא השני, אינו מפני שהחולה השני אהוב עליו יותר, אלא מפני שהחולה הראשון עדיין ניתן להציל ע”י ניתוח. והוא כמו שאמרו חז”ל במכילתא דרבי ישמעאל פרשת בשלח (פרשה ח): “נורא תהלות – מדת בשר ודם מוראו על הרחוקים יותר מהקרובים אבל הקדוש ברוך הוא אינו כן אלא מוראו על קרוביו יותר מרחוקיו שנאמר בקרובי אקדש ואומר וסביביו נשערה מאד (תהלים ג ג) ואומר אל נערץ בסוד קדושים רבה ונורא על כל סביביו.” ע”כ.
ובאמת המשגיח הרב הצדיק הרב דן סגל שליט”א אמר בפני קהל ועדה בימים האחרונים, שהאסונות הגדולים שפוקדים את עולמינו בימים אלו (רעידת האדמה בטורקיה, והפיגועים), הם מסר לציבור שלנו (שהוא הציבור שמוכן לשמוע כמו שכתבנו) שיחזרו בתשובה מהעוון הנורא של הפאות הנכריות, שיש לעקור הנגע הרע הזה מאתנו (וכפי שכבר היה מזהיר על זה רבות מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק”ל, ואשרי אלו שנשמעו לו). והנה לפניכם ההקלטה:
לתשומת לב הגולשים:
אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.
מאמרים אחרונים
דינים והנהגות ראש השנה – תשפ”ה
בשנה זו ראש השנה יחול בימים חמישי ושישי, ולכך ישנם כמה פרטי דינים המיוחדים לשנה זה הכנות לחג תזכורת: יש
לבקשת הגולשים, להלן מאגר של תמונות יהדות מבית צוות משיב כהלכה, שאנחנו מסכימים להשתמש בהם (למטרות טובות כמובן) בחינם ללא
מבוא רבים הם החפצים להצטרף לעם היהודי, אולם מעטים הם המצליחים לעבור את מסלול הגיור. הואיל ולא כל המעוניינים להתגייר
שאלות נפוצות בנושא “בר מצווה” – מפתח נושאים
מפתח לשאלות נפוצות (FAQ) לגבי “בר-מצווה”: האם מותר לדחות בר מצווה? איך מניחים תפילין? בר מצווה בכותל המערבי: יש לזה
בר מצווה – המדריך השלם לגיל 13, כל הטיפים
מדריך ל”בר מצווה” מפורט ועדכני מה זה “בר מצווה” ? “בר מצווה” בתרגום מארמית הוא “בן מצווה” והוא כינוי למצבו
ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
בטח יעניין אתכם!
מקורות: בהגהות הגרעק”א על יו”ד סי’ רס”ה סק”ב כתב וז”ל: “בתורת חיים סוף פ”י מסנהדרין כתב דדוקא הסנדק המחזיק הילד
כתיבת שם אדנות בלועזית והגיית כינוי שם השם בלועזית
מקורות ונימוקים: שמות הקודש שאינם נמחקים – האם מותר לכותבם שמות הקודש אשר אינם נמחקים הינם השמות דלהלן: שם הוי”ה
שמע מגילה ונראה לו שהחזן הקורא טעה בקריאתה
ובכן, לא פירשת באיזו טעות מדובר, כי יש טעויות שאינן מעכבות וישנן המעכבות. ונקטינן דטעות שהענין משתנה בו יש לחזור
להתרגש ולהתפעל בשעת התפילה וקיום המצוות
מקורות ונימוקים: יסוד גדול וחשוב הוא בעבודת ה’ יתברך לעובדו בהתפעלות והתרגשות, ולא לעשות המצוות ועבודת ה’ דרך אנשים מלומדה.
מקורות ונימוקים: שמותיו של הקב”ה – הן הנהגותיו שמות פרק ג’ פסוקים י”ד – ט”ו: וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָאֱלֹהִים הִנֵּה
מקורות ונימוקים: מכיון שקיימ”ל דכל כלי הלך בו אחר רוב תשמישו וכמ”ש השו”ע (סי’ תנא סעיף ו’) , א”כ רוב
מקורות ונימוקים : במדרש תנחומא מטות סימן ד’, על הפסוק “אלף למטה אלף למטה” במדבר ל”א ד’, כתב המדרש יש
איסור או מידת חסידות להיכנס לסכנה ?
מקורות הנה העולם כשרוצים להזהיר בדבר סכנה, מזכירים את הפסוק (דברים פ”ד ט”ז), “ונשמרתם מאד לנפשותיכם”, וכן את מאמר הכתוב
האם מותר ביום כיפור לצחצח שיניים במשחה בלי מים
מקורות ונימוקים: איסור רחיצת הפה משום חשש בליעה כתב הרמ”א בהגהתו לשו”ע אורח חיים סימן תרי”ג סעיף ד’ ואסור לרחוץ
מקורות ונימוקים על המזבח עצמו מותר לעלות עצם הדבר ששולחן דומה למזבח, יש לו מקור בגמרא ברכות (נה.) וחגיגה (כז.),
מקורות ונימוקים: סוכה על גבי רכב או עגלה כשרה במשנה במסכת סוכה דף כ”ב: איתא, העושה סוכתו בראש העגלה או
כל הזכויות של התשובות והמאמרים שמורים לרבנים המשיבים שליט"א