Country: צרפת

שאלה

שלום הרב רציתי לשאול כמה שאלות.

שאלה ראשונה איך חוזרים בתשובה על לשון הרע מה נפסק להלכה?

שאלה שניה אני ממש מנסה להקפיד וקורה פעמים שאני שומע לשון הרע או צוחק כי זה בדיחה או משהו כזה, מה צריך לעשות בכאלו מקרים? יש פעמים שללכת אני לא יכול, לסתום אוזנים לא נעים לי וגם יצחקו עלי.

שאלה שלישית, הרבה פעמים שאני שומע לשון הרע או מדבר אני ממש עצוב ומאשים אותי בכול מיני דברים שקורים לעם ישראל ואני מרגיש שהקשר ביני לבין הקב”ה נפסק והוא שונא אותי זה מה שאלוקים באמת עושה ורוצה?

תודה

תשובה

שלום וברכה

לעניין חזרה בתשובה על לשון הרע, אם דיבור הלשון הרע לא גרם שהשומעים יזלזלו במי שהוא סיפר עליו, העבירה נחשבת בין אדם למקום וצריך לחזור בתשובה כלפי שמיא, בחרטה ווידוי וקבלה לעתיד. אולם אם דיבור הלשון הרע גרם שהשומעים יזלזלו באיש שהוא סיפר עליו לשון הרע, עליו לבקש סליחה מהאדם שהוא סיפר עליו לשון הרע. אולם אינו צריך לספר לו מדוע הוא מבקש ממנו סליחה, אלא יבקש ממנו סליחה כללית, בהזדמנות המתאימה, כגון לפני ראש השנה או יום כיפור, ואם אינו מוצא הזדמנות, עדיף שלא לבקש ממנו סליחה אם עלול על ידי כך לגרום לריב ומדון.

לעניין שמיעת לשון הרע, השומע באקראי לשון הרע, צריך להשתדל לא להגיב בצחוק או בצורה המאשרת את דיבור הלשון הרע, ובכל מקרה לא להאמין למה שהוא שומע. אמנם אנחנו בני אדם ולא מלאכים, אולם העבירה אמורה להרתיע אותנו מלשדר הסכמה על הדברים. אבל אם אתה יודע מראש שהאדם מספר לשון הרע, עליך להתרחק ממנו מראש ולא להביא את עצמך למצב בו אתה עלול לשמוע לשון הרע.

גם אם קרה ששמעת לשון הרע או דיברת לשון הרע, חלילה לך ליפול לייאוש, חז”ל מלמדים אותנו כי שלש עבירות אין אדם ניצול מהן בכל יום, ואחת מהן היא אבק לשון הרע. לכן אין לך ליפול לייאוש חלילה, דע לך שעצם העובדה שדיבור לשון הרע הוא מצער אותך מאוד זאת מעלה חשובה, ותשתמש בכך כדי לטכס עצה כיצד להימנע להבא שלא להגיע לידי עוון לשון הרע, ודע לך שכל מאמץ קטן הוא גדול לאין ערך ושיעור אצל הקב”ה והוא שמח בך ובכל מאמץ שלך, ועל כך תשמח שזכית לשמח את בוראך, ולהיות אהוב ורצוי אצלו.

בברכה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

לשון הרע – עוון בין אדם לחברו או בין אדם למקום?

המשנה סוף מסכת יומא מלמדת אותנו כי עבירות שבין אדם לחבירו אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חבירו. על פי כלל זה כתב בספר חפץ חיים הלכות שמירת הלשון כלל ד’ הלכה י”ב, שאדם שעבר וסיפר לשון הרע על חברו ובא לעשות תשובה, אם השומעים דחו את דבריו ולא נתגנה חברו על ידי זה כלל בעיניהם, לא נשאר עליו כי אם העוון דבין אדם למקום, דהיינו שעבר על רצון השם שציווה על זה כמו שכתבנו לעיל בפתיחה. לכן עליו לחזור בתשובה על ידי שיתחרט על שעבר, ויתודה, ויקבל על עצמו בלב שלם על להבא שלא לעשות כן, כמו בכל עונות שבין אדם למקום.

אבל אם חבירו נתגנה על ידי זה בעיני השומעים ונסבב לו על ידי זה היזק בגופו או בממונו או אפי’ שרק היצר לו על ידי זה, הרי הוא ככל עוונות שבין אדם לחבירו שאפילו יום הכפורים ויום המיתה אין מכפר עד שירצה את חבירו.

על כן כאשר חטא האדם לחבירו, כתב החפץ חיים שם, שעליו לגלות לחבירו מה דיבר עליו ולבקש ממנו את סליחתו. ובבאר מים חיים כתב לכך מקור גם מדברי רבינו יונה בשערי תשובה מאמר ר”ז.

אולם מרן רבינו עובדיה יוסף זצ”ל, כתב בספר חזון עובדיה ימים נוראים [עמוד רמ”ד, הלכות ערב יום כיפור הערה כ’], שאם אין חבירו יודע שהוא דיבר עליו לשון הרע, ונראה שאם יספר לו שדיבר עליו לשון הרע, יחרה אפו ויגדל צערו, אין לספר לו שדיבר עליו לשון הרע. והביא שכך פסק בספר שלמי מועד בשם הגאון רבי ישראל מסאלנט. כך גם מבואר דעת הגר”י סלאנט בספר תנועת המוסר חלק א’ עמוד 363. כן כתב הגאון הרב משה שטרנבוך בספר מועדים וזמנים חלק א’ סימן נ”ד.

כן כתב הגאון הרב שלמה זלמן אוייערבך [שלמי מועד עמוד נ”ו] שאם פגע אדם בכבוד חבירו, וחבירו אינו יודע שהוא פגע בכבודו, ואם ילך ויספר לו כיצד סיפר עליו לשון הרע ומה אמר עליו, והדבר יגרום לו צער וכעס, רשאי שלא לספר לו כלל, אלא יבקש ממנו סליחה באופן סתמי וכללי. ועל כיוצא בזה נאמר, “אשרי נשוי פשע כסוי חטאה”. וכמובן שמכאן ואילך יקפיד שלא לדבר חלילה לשון הרע.

יש בדבר גם היגיון רב, שהרי המטרה באיסור לשון הרע היא כדי לא להגיע למריבה או צער לחבר, ואם יוטל עליו לספר לחבירו את הלשון הרע שאמר עליו, הרי בכך יגרום לא צער ועלול להגיע למריבה, לכן יבקש ממנו סליחה באופן כללי בלי לפרט מה סיפר עליו בדיוק.

הדרך להימנע משמיעת לשון הרע

בגמרא בב”ב דף קס”ד: איתא, אמר רב עמרם אמר רב שלש עבירות אין אדם ניצול מהן בכל יום הרהור עבירה ועיון תפלה ולשון הרע לשון הרע סלקא דעתך אלא אבק לשון הרע. אמר רב יהודה אמר רב רוב בגזל ומיעוט בעריות והכל בלשון הרע, בלשון הרע סלקא דעתך אלא אבק לשון הרע.

מבואר כי אכן קשה עד מאוד להינצל מאבק לשון הרע, לכן יש לדעת כי יש לשמוח בכל מאמץ ובכל פעם שמתגבר האדם על עצמו שלא לדבר או לשמוע לשון הרע או אבק לשון הרע.

הדרך הנכונה להינצל משמיעת לשון הרע היא, ראשית להימנע מלהגיע לחברת מדברי לשון הרע, או מאדם המועד לכך. אכן גם אם יצא ושמע באקראי לשון הרע, עליו להראות פנים זועפות ולכל הפחות שלא לשדר הסכמה או הנאה מהדברים, בנוסף עליו לא להאמין לדברים, ולנסות להתחמק ולהפסיק את שמיעתו. כפי שכתב החפץ חיים בכלל ו’ הלכות ה’ ו’, כי מלבד איסור קבלת לשון הרע ישנו איסור מהתורה על שמיעת לשון הרע. וכתב לחלק בדבר בזה”ל:

מה שכתבנו בסעיף ב’ דאפילו שמיעת לשון הרע הוא איסור תורה היינו לילך ולשמוע, אבל אם ישב בחבורת אנשים שנתקבצו לענין מה והתחילו לדבר דברים אסורים והוא משער שדברי תוכחתו לא יועילו להם מאומה תלוי בזה אם אפשר לו לילך ממסיבתם או להניח אצבעו באזניו מצוה רבה הוא עושה בזה כמו שאמרו חז”ל בכתובות (דף ה’) אבל אם אי אפשר לו להשמט ממסיבתם ומשער בעצמו שעצה זו דהנחת אצבעו באזניו גם – כן קשה לו מאוד מפני שילעגו עליו ובודאי לא יעשה עצה זו, על כל פנים יראה אז לזרז את עצמו ולהעמיד על נפשו בעת צרה כזו וללחום מלחמת ה’ עם יצרו כדי שלא יכשל על כל פנים באיסור דאורייתא של שמיעת וקבלת לשון הרע. ולזה צריך ג’ פרטים שיזהר בהן מאד וינצל על ידי זה על כל פנים מהאיסור תורה שיש בהעון הנ”ל. א) יחליט בנפשו בהסכם גמור שלא להאמין להדברי גנות שמספרין על חבריהם. ב) לא יהיה ניחא ליה בשמיעת סיפוריהם האסורים האלה. ג) גם יעמיד על עצמו שלא להראות לפני המספרין שום תנועה שיראה ממנה שהוא מסכים לדבריהם אך ישב כאבן דומם. ואם יוכל להראות לפניהם פנים נזעמים שיבינו ממנו שהוא אינו מסכים לדבריהם ההבלים בודאי הוא טוב יותר.

במה דברים אמורים אם בעת שישב ביניהם לא דברו אז דבורים האסורים וגם עתה אינו יכול להשתמט מהם, אבל אם בעת שהוא רוצה לישב ביניהם כבר התחילו לדבר דבורים האסורים, או שהוא יכול להשמט ולילך מאתם והוא מתעצל בזה, או שהוא מכיר מכבר לאלו האנשים בטבעם שהם מבעלי הלשון שתשוקתם תמיד לדבר מגנות חביריהם והוא הולך ויושב ביניהם, אף שלא יסייע לדבריהם כלל ולא ניחא ליה בהם אף – על – פי – כן פושע מיקרי כמותם שעבר על דברי חז”ל שצוו להתרחק משמיעת דברים שאינם הגונים. וכל שכן אם הוא מכוין לשמוע את דבריהם גדול עונו מנשוא ויחקק עבור זה למעלה בספר הזכרונות בשם איש רשע ובעל לשון הרע וכדאיתא בפירקי דר’ אליעזר בצוואת ר’ אליעזר הגדול שצוה לבנו הורקנוס וזה לשונו בני אל תשב בחבורת האומרים רע מחביריהם כי כשהדברים עולים למעלה בספר נכתבים וכל העומדים שם נכתבים בשם חבורת רשע ובעלי לשון הרע, על כן צריך האדם להתרחק מאוד מאוד מחבורה רעה כזו.

לסיום אוסיף את האמור בפרקי דר’ אליעזר בצוואתו לבנו הורקנוס, בני אל תשב בחבורת האומרים גנאי על חבריהם כי כשהדברים עולים למעלה בספר נכתבין וכל העומדים שם נכתבין בשם חבורת רשע ובעלי לשון הרע ע”כ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

צור קשר

מזכירות: