חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
נר דולק ליד החלון

דיני אבלות בשנה מעוברת – מתי מסיימים? והקדיש?

הרב אליהו בחבוט

ארץ השואל: ברזיל

שאלה: אני אמור לסיים בקרוב 12 חודשים לפטירת אבי. אבל כיון שהיתה שנה מעוברת, עדיין לא נשלים שנה לפטירתו. אז עד מתי אני צריך לנהוג מנהגי אבלות, מספיק עד סוף ה-12 חודשים, או שצריך 13 חודשים כדי להשלים את השנה? ומתי אני מפסיק לומר קדיש?

תשובה:

יש לנהוג מנהגי אבלות במשך 12 חודשים בלבד, גם אם היתה השנה מועברת. וכן לענין קדיש, יש להפסיק בסיום החודש ה-11 (כלומר בתחילת החודש ה-12) למשך שבוע, ואח”כ להמשיך לומר עד סיום החודש ה-12, ואינו צריך לומר יותר. ואם רוצה להמשיך להגיד קדיש, הרשות בידו כיון שתמיד רשאי הבן לומר קדיש על אביו (גם בהמשך כל החיים של הבן), אבל אין חיוב לזה כלל.

ומ”מ לענין מנהגי “יום פקודת השנה” (יארצייט) שאומרים קדיש ועולים לקבר וקרואים תהילים ומשניות ונותנים צדקה וכדומה, לענין זה אין העיקר בסיום ה-12 חודשים, אלא העיקר בסיום השנה (דהיינו החודש ה-13 במקרה הזה שהשנה היתה מעוברת). מ”מ מה טוב ומה נעים אם יעשה את מנהגי יום השנה בשני היום, כלומר “גם” בסיום ה-12 חודשים, מלבד ביום השלמת השנה כנ”ל.

מקורות:

מה שכתבנו לענין דיני אבלות דגסי בי”ב חודש, הם דברים מפורשים בשו”ע ביו”ד סי’ שצ”א סע’ ב’ שהעלה להדיא דסגי בי”ב חודש גם שנה מעוברת, עפ”י דברי הרא”ש ז”ל בשם הראבי”ה, שלענין הפסקת דיני האבלות, מדקתני י”ב חודש ש”מ דסגי בזה גם בשנה מעוברת. והכי נמי לענין הקדיש, כיון שהמנהג להפסיק לשבוע בתחילת החודש השנים עשר מטעם לזות שפתיים שמשפט רשעים בגהינם י”ב חודש (אע”פ שעפ”י רבינו האריז”ל אין אמירת הקדיש מחמת הגהינם בלבד), כמו שכתב בשו”ת רב פעלים ח”ג חיו”ד סי’ ל”ב ובנתיבי עם יו”ד סי’ שע”ו ובחזו”ע אבלות ח”א עמ’ של”ז ושאר אחרונים, הכי נמי דנקטינן לישנא די”ב חודש בדווקא ומפסיקים בסיום החודש האחד עשר (תחילת השנים עשר). וכמו שכתב גם מרן הראש”ל הגרי”י שליט”א בילקו”י אבלות מהדורת תשס”ד עמ’ תע”ו.

ובענין מה שכתבנו לגבי יום פקודת השנה, שהעיקר הוא בסיום השנה (י”ג חודשים בשנה מעוברת) אך טוב להחמיר בשני הימים, כן היא הכרעת מרן מלכא זלה”ה בחזו”ע ח”ג עמ’ רל”א עפ”י דברות מוהר”ח פלאג’י זלה”ה והגאון בעל הבן איש חי זלה”ה ועוד. וקצרתי מאוד בכל זה יען כי כבר נזקק לזה מרן הגרע”י זלה”ה והרחיב כיד ה’ הטובה עליו זיע”א ומה לנו לטחון קימחא טחינא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

מדריך למתגייר

מבוא רבים הם החפצים להצטרף לעם היהודי, אולם מעטים הם המצליחים לעבור את מסלול הגיור. הואיל ולא כל המעוניינים להתגייר

לתוכן המלא »

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות: