חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מתוך פסקי מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל מספרי “חזון עובדיה”

 

אכילת בשר בראש חודש אב

המנהג הפשוט בירושלים ובארץ ישראל, להימנע מאכילת בשר מיום שאחר ראש חודש אב. ואסורים אף בבשר עוף. ונוהגים להחמיר אף בתבשיל של בשר. אבל קדירה בשרית אפילו היא בת יומה, מותר לבשל בה לכתחילה.

לטעום בערב שבת תבשילים של בשר

מותר לטעום בערב שבת חזון תבשילים של בשר, שמבשלים לכבוד שבת.

שתיית יין של הבדלה וברכת המזון

לפי השולחן ערוך מותר לשתות יין של הבדלה וכוס של ברכת המזון. והרמ”א כתב, שאצלם נוהגים להחמיר שלא לשתות יין של הבדלה ושל ברכת המזון, ונותנים לתינוק לשתות. אבל בכוס של בהמ”ז, שברוב השנה אין אנו רגילים לברך בהמ”ז על הכוס, יש להימנע בימים אלו מלברך על הכוס, למחמירים בשתיית יין.

לאכל אחר השבת משיורי הבשר

האוכל אחר השבת משיורי הבשר שנשאר לו מסעודת שבת, יש לו על מה שיסמוך, ובפרט בסעודה רביעית כשרגיל לאכול בשר בסעודה זו.

מי שבירך בטעות על חתיכת בשר

מי שבירך על חתיכת בשר, ושוב נזכר שבימים אלו אין לאכול בשר, יטעם מעט מן הבשר, כדי שלא תהיה ברכתו לבטלה.

לתת בשר לקטנים גם אחר ר”ח אב

מותר לתת בשר לקטנים אפילו הגיעו לחינוך גם אחר ר”ח אב, כי בזמן הזה ירדה חולשה לעולם, ובפרט אם הוא קטן שאינו בריא כל כך. ורק כשהגיע הקטן לגיל שתים עשרה שנה ויום אחד, שהוא בגדר מופלא הסמוך לאיש, טוב להחמיר עליו שלא יאכל מאכלי בשר בימים אלה עד אחר יום ט’ באב.

אכילת בשר למינקת

מי שהיה חולה ונתרפא, אך נשאר חלש, מותר לו לאכול בשר בימים אלו. וכן “מינקת”, שאם לא תאכל בשר, ישפיע הדבר על החלב שלה, ושמא יפגע קצת בתינוק, מותר לה לאכול בשר בימים אלו.

אכילת בשר ליולדת

יולדת בתוך שלשים יום אחר לידתה מותרת באכילת בשר בימים אלו. וכן יש להתיר לכל חולה שאין בו סכנה.

אכילת בשר בסעודת מצוה

בסעודת מצוה שאחר ראש חודש אב, כגון בסעודת ברית מילה, מותר לאכול בשר. וכל הקרובים של בעל הברית, רעיו ואוהביו הקרואים לסעודה רשאים לאכול שם בשר. אבל סתם בני אדם שהולכים שם אך ורק למטרה זו של אכילת בשר למלאת תאותם, הרי הם כעושים מצוה הבאה בעבירה.

אכילת בשר בליל ברית יצחק

בליל ברית יצחק אין הסעודה נחשבת לסעודת מצוה ולא רשאים לאכול בה בשר.

אכילת בשר בברית מילה

מילה שלא בזמנה, אם נעשית מיד כשהתינוק נתרפא ונתאפשר למולו, מותר לכל הקרואים לאכול בשר בסעודת המילה, אבל אם לאחר שנתרפא התינוק דחו את המילה בכוונה לאחר ראש חודש אב כדי שיוכלו לאכול בסעודה בשר, הואיל ועבירה היא בידו של אבי הבן שהשהה את הברית אין לאכול בשר באותה סעודה.

היתר אכילת בשר לבעלי ברית

המוהל והסנדק ואבי הבן רשאים לאכול בשר בכל סעודותיהם שביום הברית, בין ששולחים להם מסעודת המילה, בין שאוכלים לבדם בביתם, שיו”ט שלהם הוא.

אכילת בשר בסעודת סיום מסכת

בסעודת סיום מסכת שנזדמנה בימים אלה, רשאים כל הקרואים לסעודה משום קירבה או רעות לאכול בה בשר, מפני שהיא סעודת מצוה, ואפילו מי שלא למד עמהם יכול להשתתף עם המסיימים. ומכל שכן המחזיקים בידי הלומדים בממונם ובהוצאות הסעודה.

 

אכילת בשר בסעודת בר מצוה

רשאים כל הקרואים לסעודת בר מצוה בזמנה לאכול בה בשר, מפני שהיא סעודת מצוה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש